Exclusió de Rusia dels JJOO de Rio per l'IAAF

Exclusió de Rusia dels JJOO de Rio per l'IAAF

24 Jun 2016 20:59 #1 per Jorfer (Associat/da)
Ja fa uns dies que s'ha decidit excloure a tots els atletes i les atletes rusos de les properes olimpíades de Rio per la pràctica sistemàtica de dopatge en aquell pais dins del món de l'atletisme.

Porto dies pensant si aquesta mesura és justa o no, per allò de la presumpció d'innocència de tothom mentre no es demostri el contrari. Tinc clar que n'hi ha atletes dopats, però també tinc clar que n'hi ha de nets i, per aquells segons, crec que, potser, és una mesura excessiva.

Què opineu?

Please Entra or Crear compte to join the conversation.

24 Jun 2016 22:10 - 25 Jun 2016 10:51 #2 per danili (Associat/da)
Abans de respondre trobo que és interessant ampliar la notícia i dir que encara hi ha una possibilitat de participar als JJOO per a un atleta rus si aquest pot demostrar que no ha estat involucrat amb la xarxa russa de dopatge perquè ha estat residint fora d'aquest país i alhora ha estat seguint uns controls d'antidopatge. Si aquests supòsits es compleixen aleshores aquests atletes podrien competir només com a representants neutrals.

Tot plegat lliga amb l'enunciat principal perquè el COI tracta diferent els atletes depenent de seu origen.

Així, es conclou que pel COI:
  • Tot atleta rus que viu a la Federació Russa s'ha dopat.

  • Tot atleta rus que viu fora de la Federació Russa és sospitós d'haver-se dopat i ha de demostrar que no ho ha fet.

  • Tot atleta rus que viu fora de la Federació Russa i que hagi demostrat (no sabem ben bé com) que no s'ha dopat no té la satisfacció de competir pel seu país i poder escoltar el seu himne en cas de victòria (l'himne olímpic està força bé però ja m'enteneu).

La primera mesura prejutja. Raonablement però ho fa. Potser sí que és cert que no hi ha cap atleta d'elit rus que no es salvi del control federatiu rus, però no seria més just que si algú arribés a demostrar que no s'ha dopat (independentment del seu país de residència) pogués competir i alhora ho pogués fer representant el seu país?     

La segona mesura és més general perquè a tots els atletes se'ls pot exigir controls antidopatge i es suposa que les respectives federacions hi col·laboren en major o menor mesura. Redactar-ho assenyalant un únic país considero que és poc elegant. És Rússia realment l'únic país sospitós?

No li acabo de trobar sentit a la tercera resolució perquè no es tracta d'apàtrides.

A veure com acaba.

21097 1:22:43 (Vilanova 1994 i Mollerussa 2005)
42195 2:59:56 (Donosti 2005)

'Feminitat, Esport, Cultura - Pioneres de l'atletisme català: 1921-1938'
Comandes: feminitatesportcultura.plisweb.com/3/comandes

Please Entra or Crear compte to join the conversation.

24 Jun 2016 22:48 #3 per jaume86 (Associat/da)
Els i les atletes no tenen passaport biològic? Crec que aquesta mesura s'ha aplicat al ciclisme i no la netejat totalment però si que ha començat a posar les coses a lloc. Quelcom similar aplicat a l'atletisme no es podria fer?

2h55'28"; marató Barcelona  2019 (17)
1h22'14" mitja  Barcelona 2019 (44...)
37'21";   10km   Pineda 2018 (42...)
19'13";  5km Horta 2013 (1)

Properament: 24h (diumenge a Can Dragó!)

Please Entra or Crear compte to join the conversation.

24 Jun 2016 22:55 #4 per danili (Associat/da)
Sí. En atletisme s'aplica des de fa uns anys i ha hagut diverses sancions. Suposo que la mesura del punt dos fa referència al passaport biològic però no el menciona. 

21097 1:22:43 (Vilanova 1994 i Mollerussa 2005)
42195 2:59:56 (Donosti 2005)

'Feminitat, Esport, Cultura - Pioneres de l'atletisme català: 1921-1938'
Comandes: feminitatesportcultura.plisweb.com/3/comandes

Please Entra or Crear compte to join the conversation.

25 Jun 2016 10:30 #5 per Jorfer (Associat/da)
Moltes gràcies per la informació complementària aportada Danili.  :great:

Desconeixia que el passaport biològic també s'utilitza a l'atletisme, doncs pensava que era d'ús exclusiu del ciclisme.

Please Entra or Crear compte to join the conversation.

25 Jun 2016 10:40 #6 per danili (Associat/da)

21097 1:22:43 (Vilanova 1994 i Mollerussa 2005)
42195 2:59:56 (Donosti 2005)

'Feminitat, Esport, Cultura - Pioneres de l'atletisme català: 1921-1938'
Comandes: feminitatesportcultura.plisweb.com/3/comandes

Please Entra or Crear compte to join the conversation.

26 Jun 2016 12:04 - 26 Jun 2016 12:10 #7 per solteron (Associat/da)
Tot i el passaport biològic  hi han trampes que a dia d'avui no son detectades, una és la auto transfusió de sang.

Desgraciadament per a molts esportistes el estar net és no donar positiu als controls, que es molt diferent a no prendre o no fer res prohibit.

Please Entra or Crear compte to join the conversation.

28 Jun 2016 15:27 #8 per Dennis Teuling (Associat/da)
Jorfer, jo també porto molts dies pensant en això...

Es més important la presumpció d'innocència d'un atleta, o es pot castigar un pais sencer?
De totes maneres, potser és una paranoia meva, però últimament "veig" moltes ganes (polítiques) d'empipar al pais Rus, des de la sanció que volien aplicar a la sel.lecció rusa de fútbol per uns quants indesitjables, i més boicots polítics.

Es clar que Russia té un dopatge d'estat... però Kenia? Etiopia? Ara les Dibaba..

També és cert que pocs rusos han criticat obertament aquest dopatge d'estat... però.. i si no pots viure en llibertat si et fiques amb l'estat Rus? :neutral: Potser hauria fet lo mateix per no posar en perill a la meva familia.

Tot molt complicat.

De totes maneres, per mi l'atletisme és un esport individual, i si jo sóc net i entreno durant 4/8 anys per ser el millor, em sembla que jo competiria, encara que no escoltaría l'himne de Russia.

Crec que Isinbáyeva (si és net) podría perfectament guanyar i escoltar l'himne de qui sigui
(com qualsevol Català ha d'escoltar l'himne Espanyol  :sarcastic:)

1500 La Haya - 4:09:78 indoor 1990
10 milles Amsterdam - 0:59:03 1992

10 km  Nassos     '11  -    36:54
Mitja  Tarragona  '15 -  1:24:38
Marató Empúries '18  - 3:03:21

Please Entra or Crear compte to join the conversation.

28 Jun 2016 19:20 #9 per jaume86 (Associat/da)

Tot i el passaport biològic  hi han trampes que a dia d'avui no son detectades, una és la auto transfusió de sang.

Desgraciadament per a molts esportistes el estar net és no donar positiu als controls, que es molt diferent a no prendre o no fer res prohibit.


Tenia entés que les transfusions de sang deixaven cert rastre de plàstic, em sona, no sé si pot ser doncs tampoc no m'ho imagino.

Pel que comenta en Dennis, jo també assumeixo una de les màximes del periodisme: generalitzar no és correcte. Segur que no tots/es les i els atletes russos s'han dopat. Així com potser algun dels alumnes de l'entrenador de la Genzebe Dibaba o de les xines que van fer rècords que han perdurat molts anys però com a Estat no han tingut la mateixa penalització. Em sembla extrany tot aquest cas. Potser, com dius, és un tema més polític que esportiu.

D'altra banda, com a català, em frustra (de fustració? no sé si s'escriu així  :neutral: ) no poder gaudir de les màximes competicions amb un equip o uns esportistes als que recolzar. Sense anar més lluny, veient ahir la celebració d'Islandia a l'Eurocopa s'em va posar la pell de gallina, els tinc molta enveja sana (encara que segons algú sigui una illa de 4 gats...). Així que jo trobaria normal que la diva Isinbayeva competís i guanyés sense escoltar l'himne rus.

danili ets un crack! Font inesgotable de coneixement  :love:

2h55'28"; marató Barcelona  2019 (17)
1h22'14" mitja  Barcelona 2019 (44...)
37'21";   10km   Pineda 2018 (42...)
19'13";  5km Horta 2013 (1)

Properament: 24h (diumenge a Can Dragó!)

Please Entra or Crear compte to join the conversation.

29 Jun 2016 22:03 #10 per Jorfer (Associat/da)
Dennis i Jaume86 bones reflexions sobre el tema.  :great:
Està clar que la frontera entre política i esport, massa sovint, comença a ser estreta.
Jo cada cop tinc més clar que n'hi ha darrera algun interès polític/econòmic al darrera doncs excloure un pais sencer en un esport individual... continuo pensant que la mesura és desmesurada

Please Entra or Crear compte to join the conversation.