L'estreta relació -medieval- entre el Joc de l'Oca i el Camí de Sant Jaume

L'estreta relació -medieval- entre el Joc de l'Oca i el Camí de Sant Jaume

16 Mar 2024 22:38 #1 per TXABI (Associat/da)
EL CAMI DE SANT JAUME I EL CLÀSSIC “JUEGO DE LA OCA”

Quan vaig acabar d’escriure la crònica del primer dels meus camins, el Francés, se’m va ocórrer el inventar-me una mena de Joc de la Oca, però on a cada una de les casella (representades totes elles per la petxina santiaguera) apareixen les cròniques de cada una les etapes; tan sols tens que clicar a sobre de cada una d'elles.

I així, de petxina en petxina, "vas fent el Camí".

La sorpresa per mi va ser que mesos després (i no aconsegueixo recordar per quin motiu) vaig conèixer l’estreta relació històrica, que hi havia entre el Camí de Sant Jaume i el Joc de la Oca. De tot el molt que he llegit des d’aleshores, us deixo aquí un text basat en un altra de Mónica Grillé, que treballa en el sector dels viatges fent el Camino de Santiago.
________________________________________________________________________________________


El Joc de l'Oca i el Camí de Sant Jaume tenen una vinculació molt especial. I és que el Joc de l'Oca, és una guia encriptada del Camí de Sant Jaume d'anada i tornada. S'atribueix la seva invenció a l'Orde del Temple, creada el 1118 a Jerusalem pels creuats europeus, per protegir i defensar tots els cristians que es dirigien als llocs sants en pelegrinatge (Jerusalem, Roma i Santiago). Així, van a protegir els pelegrins que es dirigien a Santiago, i van a dissenyar un mapa criptogràfic, fàcil de recordar, que els va a servir de guia i que és el Joc de l'Oca.
El primer exemplar del Joc de l'Oca que es registra a Espanya és el de Felip II, que va ser un regal que li va fer Francisco de Médicis popularitzant-se entre la noblesa i posteriorment per tot Europa.
Probablement per a la creació del joc de l'oca, els Templaris, s'hagin basat en el Disc de Phaistos o Festos (datat entre el 1700-1580 aC i descobert el 1908, a les ruïnes del Palau de Creta a Grècia). Està realitzat en argila, circular d' uns 16 cm de diàmetre i 2.1 cm. de gruix. Hi ha 61 «paraules», 31 al costat A i 30 al costat B, numerades A1 a A31 i B1 a B30, respectivament, de fora cap endins. Hi apareixen diversos dibuixos entre els quals podrem apreciar la figura de 8 ocells que semblen Oques. La inscripció va ser realitzada mitjançant pressió de segells jeroglífics «prefabricats» sobre l'argila tova, en una seqüència en espiral cap al centre del disc. Aquest va ser després cuit a alta temperatura.

Relació entre els Templers i el Joc de l' Oca:
Per als Templaris, El Joc de l'Oca no era un joc, ja que les regles de l'ordre prohibien els jocs de daus o l'escac. Es tractava d'una guia, un mapa xifrat del Camí de Sant Jaume, que es trobava encriptat, basat en els marcadors o cartells anunciadors, que marcaven els llocs d'especial significació i on els mestres constructors deixaven marques secretes a les catedrals, castells, monuments, ponts, cementiris... Era com un jeroglífic, on els símbols, eren coneguts per tota l'Ordre, i que permetia una entesa a tots els cavallers de l'Ordre, independentment de l'idioma de cadascú. Era per tant una guia del Camí de Sant Jaume d'anada i tornada.
El viatge d'anada està representat per les 32 caselles inicials, que simulen les 32 etapes del Camí de Francès (uns 780-814 Km.) i que parteix des de Saint-Jean-Pied-de-Port, a uns 10 Km. de la frontera amb Espanya.
El viatge de tornada correspon a les caselles 33 a 63.
El Camí de Sant Jaume passa per un munt de pobles que s'anomenen Oca o Anza, Villafranca Montes de Oca, Castrojeriz (ciutat d'oques) El Ganso, Ocón, Puerto de Oca, Manjarín (l'home de les oques)... I podem veure representada la pota de l'oca en diferents capitells i monuments. A Pont la Reina hi ha l'església del Crucifix, on la creu que sosté Crist té forma d'oca.
Dir també, que l' Oca té una especial relació amb el número 9, que és el de la percepció, és l' alfa i l' omega, és una clau:
– Entre cada casella d'oques hi ha 5 o 4 caselles (5+4=9).
– La casella final (la Gran Oca), és a la casella 63 (6+3=9). Representa els 9 cicles en la vida d' una persona, de 7 anys cadascun. 7 períodes de 9 anys es consideren els anys que en va a viure un.
– Els fundadors de l'Orde del Temple van ser 9 persones i van estar 9 anys a Jerusalem.
Era important que el codi passés desapercebut i que un templer no hagués d'anar carregant amb un tauler del Joc de l'Oca al llarg del Camí de Sant Jaume. El tauler serviria per ensenyar a l'iniciat: símbols senzills que no despertarien sospites entre els profans i que, alhora, serien fàcils de recordar.
El Joc de l'Oca, per tant, mostra el Camí de Santiago, des de St. Jean de Pied de Port a Santiago, com una guia simbòlica i encriptada que es troba oculta al Joc de l'Oca.
Simbologia del Joc:
Atribuir un significat concret seria especular. A més, amb el temps, molts d'aquests símbols han anat desapareixent o canviant. Però se suposa que les oques serien els llocs segurs on podien refugiar-se els guerrers d'aquesta ordre, emplaçaments on "cert saber" era protegit. Les altres caselles com el pou, el laberint o la mort serien llocs no segurs per a l' Ordre o símbols ocults d' un procés iniciàtic.
Caselles 1, 5, 9, 14, 18, 23, 27, 32, 36, 41, 45, 50, 54, 59 i 63.La oca ha estat considerada per la mitologia com un animal sagrat i benèfic, perquè dominava els 3 elements: aigua, aire i terra. Era capaç de nedar, volar i caminar. A més, eren protectores de les cases, perquè garsaven quan vèien arribar algú.
Caselles 6 i 12. Permet salvar un obstacle. Creuar el pont, significa creuar la barrera que separa el mundanal del celestial. Aquest pas, té un cost o Portazgo per l'aprenentatge rebut. Seria com saltar els problemes de la vida.
Casella 19. Simbolitza el descans per reposar forces i emprendre de nou el camí amb energies renovades. El descans significa un retard en la consecució de la meta.
Caselles 26 i 53. Simbolitza la sort o l'atzar. Pot suposar un avenç o un retrocés.
Casella 31. Podria representar les depressions i mals dies que apareixen al llarg del camí. Caure al Pou, suposa romandre fins que algú vingui a rescatar-te. Pot simbolitzar el pecat i el perdó.
Se suposa que el Monte do Gozo, era l'últim lloc on els pelegrins podien pecar, el normal és que rentessin les seves robes a Lavacolla com un signe de neteja espiritual per assolir Santiago.
Casella 42. L' extraviat ha de saltar a la casella 30, just abans del Pou i a punt d' assolir l' oca. A l'E.M. els camins eren difícils i era fàcil equivocar-se de ruta i per tant calia retrocedir i tornar enrere.
El laberint, també s'ha representat com la Torre de Babel: la confusió de camins físics, idiomes i idees.
Casella 52. Qualsevol desviació pot portar-te a la presó fins que algú et redimeixi. Al tauler es creu que la presó és l'Hospital de Sant Marc, a Lleó.
Casella 58. La Calavera és el sinònim de la mort, la fi del Camí. Però la mort, també suposa una esperança de Resurrecció. Era una forma de morir per renéixer, suposava tornar a començar de 0.
A Vega de Valcarce podem veure una imatge de Maria Magdalena (adorada pels Templaris) amb una calavera.
Així doncs, les caselles del 58-63 podrien simbolitzar el renaixement total, en què el pelegrí es converteix en una persona nova.Casella 63. És la gran oca, representaria el final del Camí, l'arribada a Santiago el Jardí de la Saviesa, el final d'un Iniciat i el naixement d'un Il·luminat.
Per a d'altres el final era Finisterre (...jo en soc un d’aquests).

Please Entra or Crear compte to join the conversation.