Comer y correr vs. Domingo Catalán

Comer y correr vs. Domingo Catalán

12 Mar 2014 21:30 #1 per Xavi corredor (Associat/da)
Amics,

vull compartir amb vosaltres algunes de les meves lectures d'aquesta setmana relacionada amb el córrer.

Diumenge em van regalar el llibre "Comer y Correr", de Julio Basulto i Juanjo Cáceres. En edició de butxaca, conté moltes dades interessants sobre el món de la nutrició i el córrer. Trobo que és útil. I es complementa bé amb un altre que vaig llegir fa poc: 'Menjar per Córrer", de la Mariona Gummà i que el vaig trobar molt atractiu, alhora que pràctic, per a un corredor com jo que, entre d'altres coses, és bastant poc organitzat des del punt de vista alimentari.

El cas és que ahir vaig anar a la presentació del llibre del Domingo Catalán, atleta mític que va congregar més del doble de la capacitat de la sala de la llibreria Alibri. I avui mentre llegia el llibre, del qual no us diré gran cosa perquè val la pena que el descobriu per vosaltres mateixos, pensava que la seva filosofia no podia estar més allunyada de la dels llibres clàssics sobre nutrició i esport, com els que us deia abans. "Menjava el que volia i bebia el que volia", diu el Domingo. I més enllà de que això sigui una exageració, el que és evident és que cubates la nit anterior a una marató, torres 5 a cada esmorzar i una dieta a base de xorisso, be, butifarres i ous potser no és el més indicat per a tot corredor. M'ha semblat un precursor dels koalas i els punktrails.

La veritat és que servidor se sent més còmode amb l'enfocament del Domingo i pensa que més enllà del que un menja, el més important és entrenar. I entrenar molt. Per tant, sense dir que la nutrició no és important, penso que l'hem d'interpretar d'una forma flexible, potser l'ideal seria un entremig. Entenc que per fer el que feia el Domingo i que el cos ho aguanti (sense augments de pes i més enllà de les lesions que potser hi venien associades) hauríem de córrer 30 o 40 km diaris com feia ell. I si no ho fem, doncs haurem de tenir més en compte el que mengem (i bevem).

Res més, volia simplement compartir aquestes reflexions.

MMP 10Km: 39'00'' Clot-Camp de l'Arpa 2008 // Mitja: 1h'28'00'' L'Espirall 2013 // Marató: 3h09'46'' Lisboa 2011

Please Entra or Crear compte to join the conversation.

13 Mar 2014 09:08 #2 per Altair (Visitant)
Xavi Corredor, comparteixo del tot la teva opinio. No sabia les costums dieteticas del Domingo, en tot cas son sembladas a les d'un altre esportista mitic i famos per les seves proesas a la taula, al llit, i sobre de la bicicleta, Jacques Anquetil.

la via intermitja es lo millor

salut

Please Entra or Crear compte to join the conversation.

13 Mar 2014 09:58 #3 per Zesar (Visitant)
Pregunta.

Carajillos, aparte. Y que Domingo no tiene por qué ser una autoridad en nada, salvo cuando tenía que correr.

¿Por qué una dieta con gran presencia de alimentos como el chorizo, los huevos y las butifarras ha de ser mala para un corredor de fondo?

Muchos os dedicáis a comer casi exclusivamente hidratos (para más inri muchas veces con muchos nutrientes separados) y luego os dedicáis a intentar convencer al cuerpo de que utilice grasas como combustible (tiradas largas) y os preocupáis por la recuperación de la destrucción muscular que producen los entrenamientos largos con un montón de historietas, cuando lo primero es tener un suministro suficiente de proteína para reparar y fijar adaptaciones musculares. Le quitáis al cuerpo algo que luego queréis que utilice.

Domingo corría carreras de 100 kms, se metía entrenamientos de 42 kms y más. ¿Tal vez lo podía hacer pese a su alimentación en base a chorizos y huevos o precisamente gracias a ella?

Sólo como reflexión.

Please Entra or Crear compte to join the conversation.

13 Mar 2014 11:13 #4 per Xavi SL (Visitant)
Xavi corredor, com bé dius el mercat editorial és ple de llibres sobre dietètica, tècnica i mil consells per a ser un corredor com cal (o runner, per als més cool), escrits per eminències que ves a saber on s'han avesat en això del córrer. Qui diu que una dieta com la que es parla no és bona per al cos?  :intello:

De Domingo Catalán només n'hi ha un, i ara que ha sortit el llibre que parla sobre ell i que tens a les teves mans, gaudeix-lo. 8)

Please Entra or Crear compte to join the conversation.

13 Mar 2014 12:03 #5 per David C (Associat/da)
Domingo Catalán podía comer lo que le diera la gana, como el, como deciis, sólo hay uno. Aún no he leido su libro, pero si que me estoy leyendo el de Basulto (quizás por ser conocido mio), y me parece muy interesante muchas cosas de las que cuenta (todo ello respaldado por datos).

En resumen indica que un corredor no debe de comer diferente al resto de la población, el problema es que el resto de la población no tiene una alimentación adecuada a los cánones nutricionales, y por tanto, todos, corredores o no, deberíamos mirarnos un poquito (por mucho que digamos, la panceta esta muy rica, pero todos sabemos, que muy saludable no es, al menos en exceso).

También mete mucha caña el gran negocio que hay en el tema de suplementos (que si batidos de proteínas, que si vitaminas, que si nosequé, que si no se cuantos ...), y que todo esto, a no ser que este recomendado por un médico, no es más que un negocio multimillonario, ya que, en una alimentación sana y equilibrada, deberíamos encontrar todos los nutrientes necesarios para afrontar nuestra actividad deportiva (a no ser que hablásemos de distancias superiores a XX km).

De verdad, que de momento, el libro me esta gustando, y creo que está orientado más a decirte "que lo sepas", a no "que lo hagas", es decir, yo te digo, pero tu haz lo que quieras, por tanto, a nivel de información, es un buen libro, según mi parecer claro.

Propera parada ... ¿?

Please Entra or Crear compte to join the conversation.

13 Mar 2014 12:59 - 13 Mar 2014 13:16 #6 per solteron (Associat/da)
Yo solo digo que llevo 3 semanas sin tomar lácteos y he notado mejora, tengo la respiración mas despejada y mas regularidad en ir al WC  :intello:  ... pero lo que me ocurra a mi no le tiene que ir bien a todo el mundo.

Por lo demás intento evitar comprar cosas procesadas y mejor me lo hago yo mismo en casa.

PD: y sobre dietas se encuentran para todos los gustos, desde el vegano estricto que no come nada de procedencia animal, ni pescado, leche o huevos hasta los que defienden la dieta de la edad de piedra, solo carne, pescado y verduras verdes, ni pan, ni aceites vegetales ni leche y algunos incluso ni fruta

PD2: Sin comprar alimentos procesados ni lacteos hay que ver los metros y metros de estantería que uno pasa de largo en el super, yogures, quesos, galletas, bolleria, leche, salsas preparadas, precocinados, helados ... y el dinero que te ahorras  :he:

Please Entra or Crear compte to join the conversation.

30 Mar 2014 18:18 #7 per Pko Schz (Visitant)
Esto de la dieta es muy complejo, cada persona es un mundo. El organismo necesita carbohidratos, proteinas, grasas sin colesterol, vitaminas y minerales.
Tampoco debemos obsesionarnos con la comida, todo con moderacion, y que conforme te haces mayor, tu metabolismo se ralentiza.
Salud y km.

Please Entra or Crear compte to join the conversation.

30 Mar 2014 18:44 #8 per profe (Associat/da)
¡Ah, lo bien que nos lo hemos pasado con Domingo compartiendo desayunos y comidas...!
¡Menudas "sesiones técnicas"!  :party:
Cuando escuchas a Domingo algo te dice por dentro: "Escucha a la experiencia".
Sabe dar a cada uno el consejo adecuado, y sabe relativizar cuando no hace falta pontificar.
Le he oído decir: "Yo nunca hago estiramientos. ¿Los caballos de carreras hacen estiramientos?"
Pero me aconsejó que los hiciera cuando le conté que tenía un problema con los isquiotibiales.

Si os sentís algo deprimidos, hacedle una visita por su tienda de la carretera de la Bordeta. Le invitáis a una birra y veréis como os esponjáis con su sencillez y buen rollo.

Please Entra or Crear compte to join the conversation.

01 Abr 2014 15:21 - 01 Abr 2014 15:30 #9 per Albert83BCN (Associat/da)

Pregunta.

Carajillos, aparte. Y que Domingo no tiene por qué ser una autoridad en nada, salvo cuando tenía que correr.

¿Por qué una dieta con gran presencia de alimentos como el chorizo, los huevos y las butifarras ha de ser mala para un corredor de fondo?

Muchos os dedicáis a comer casi exclusivamente hidratos (para más inri muchas veces con muchos nutrientes separados) y luego os dedicáis a intentar convencer al cuerpo de que utilice grasas como combustible (tiradas largas) y os preocupáis por la recuperación de la destrucción muscular que producen los entrenamientos largos con un montón de historietas, cuando lo primero es tener un suministro suficiente de proteína para reparar y fijar adaptaciones musculares. Le quitáis al cuerpo algo que luego queréis que utilice.

Domingo corría carreras de 100 kms, se metía entrenamientos de 42 kms y más. ¿Tal vez lo podía hacer pese a su alimentación en base a chorizos y huevos o precisamente gracias a ella?

Sólo como reflexión.



MMP 10Km - Cursa dels Nassos 2011 - 35'24"
MMP 21Km - Mitja Marató de Barcelona 2013 - 1h19'23"
MMP 42Km - Marató de Barcelona 2013 - 2h47'58"
NutricioBlog - Diari de l'Albert

Please Entra or Crear compte to join the conversation.

01 Abr 2014 16:26 - 01 Abr 2014 16:44 #10 per Albert83BCN (Associat/da)

Esto de la dieta es muy complejo, cada persona es un mundo. El organismo necesita carbohidratos, proteinas, grasas sin colesterol, vitaminas y minerales.
Tampoco debemos obsesionarnos con la comida, todo con moderacion, y que conforme te haces mayor, tu metabolismo se ralentiza.
Salud y km.


El colesterol és una molècula ESSENCIAL per a la vida que a més a més de formar part de la membrana cel·lular dels trilions de cèl·lules del nostre organisme, també és un precursor de totes les hormones esteroides, entre les quals trobem la pregnenolona (que deriva en totes les hormones sexuals, progesterona, estrogens i testosterona), la vitamina D (una pro-hormona involucrada en multitud de funcions de l'organisme, entre elles el metabolisme del calci) i les corticoesteroides, com el cortisol, que és la hormona de l'estrés. Els nivells de colesterol a l'organisme estan controlats per mecanismes exquisits que regulen la síntesis en funció de la ingesta diaria. Irònicament, consumir aliments rics en colesterol baixa la producció endògena (boom!).

A banda d'això, la seva funció reparadora és vital, tan és així que l'intestí mira de reciclar-lo constantment a través de les lipoproteïnes d'alta densitat (si, el HDL "bo") cap al fetge per a que pugui seguir sent útil per a les seves tasques. Una d'aquestes tasques també és suportar el sistema inmune, ja que quan els nivells d'estrés s'incrementen (i l'atletisme també és un estressant pel cos, ahí va la perleta) hi ha una bona desviació de colesterol cap a la síntesi de cortisol, que es perd i redueix la capacitat per a sintetitzar pregnenolona i d'aquí a la resta de hormones. Aquest és només un dels mecanismes pels quals, com a atletes populars, segurament us convé re-llegir la perla d'en Zesar.

Ara bé, si us pregunteu què passa llavors amb tot el tema dels alts nivells de colesterol i les malalties cardiovasculars, la evidència  és mixta però avui dia hi ha cada cop més tendència a un canvi de paradigma on s'apunta cada cop més a les fraccions de partícules transportadores oxidades (oxLDL) que sembla ser són les més aterogèniques ([url=http://"http://bloodjournal.hematologylibrary.org/content/101/12/4847.full"]1[/url])([url=http://"http://www.hindawi.com/journals/mi/2013/152786/"]2[/url]), quan es donen les condicions pro-inflamatòries necessàries. I, en aquest sentit, la dieta sí juga un rol important, junt amb d'altres aspectes de l'estil de vida. Però no potser des del que se'ns presenta avui dia... en qualsevol cas, convé #saber i #contextualitzar

MMP 10Km - Cursa dels Nassos 2011 - 35'24"
MMP 21Km - Mitja Marató de Barcelona 2013 - 1h19'23"
MMP 42Km - Marató de Barcelona 2013 - 2h47'58"
NutricioBlog - Diari de l'Albert

Please Entra or Crear compte to join the conversation.