Equivalencia quilometres asfalt---muntanya

Equivalencia quilometres asfalt---muntanya

17 Ago 2015 17:52 #1 per Coet (Visitant)
Bona tarda cracks,

Soc un maratonia, d'asfalt (8 fins ara) i ara em plantejo correr la meva primera marato de muntanya concretament la de Collserola, pero em costa saber calibrar si la distancia de 42 km es massa per mi venint de l' asfalt, algu m' ha dit que 42km en muntanya amb una pendent com la de Collserola pot equivaler al que serien uns 50 o 52km en asfalt.
Aixi que a veure si vosaltres que sou experts en el terreny mntanyenc em podeu dir si aquesta equivalencia no cientifica :whistle: es mes o menys correcte. 

Gracies i a correr!

Please Entra or Crear compte to join the conversation.

17 Ago 2015 17:57 #2 per Polgi (Associat/da)
Hola Carles

La resposta no la se perquè també soc asfaltero. Però nomès veure els temps que fan companys que conec d'asfalt, fa que em tregui el barret davant d'aquesta prova  :great:

Continuem

Córrer es viure i visc per córrer entre d'altres.

17 Ago 2015 18:13 #3 per solteron (Associat/da)
Depen a que ritme vagis, si la fas gairebé tota caminant es probable que arribis dintre de les 8 hores de temps màxim i força menys cansat que fent una d'asfalt.
És el que te la muntanya, no hi ha cap obligació de anar corrent sempre i això permet dosificar l'esforç segons les possibilitats de cada un.

17 Ago 2015 18:59 #4 per MIGUEL SBD (Associat/da)
Carles

Depen de molts factors  Depend del temps que tinguis en marató d'asfalt per exemple si fas sobre les 3h30' jo diaria que en Collserola estaríes sobre les 4h15' a 4h45' +/-
Diferent seria a la marató  de Sant Llorenç  trigaria més no ser di té  ajudat  :neutral:

Cada km serà per tu. 3a sempre amb nosaltres

2h56'58'' marato Barcelona 2010
1h22'24'' mitja  Barcelona 2007
37'17''   10km   Pineda 2007
19'08''  5km La Nostra (Sabadell) 2014
05'27''   milla de Sant Viçens de...

17 Ago 2015 19:19 #5 per cachirulo (Associat/da)
Si bajo de tres en un mil en pista cuanto podria hacer en un km vertical??? :rofl: :rofl: :rofl:
Asfaltero a tu asfalto. :he: :great:

Para correr rapido primero hay que hacerlo despacio.

17 Ago 2015 22:52 #6 per Del@ (Associat/da)
Carles, per mi no crec que hi hagi cap equivalència de temps entre la marca que es pot fer en una marató plana d'asfalt i en cursa de muntanya, ja sigui per Collserola, per Sant Llorenç o per altres indrets.

En una marató d'asfalt l'objectiu acostuma a ser intentar fer els 42 kms al mateix ritme i en unes pulsacions semblants, en canvi en una cursa per muntanya el ritme d'un km pot no tenir res a veure amb el següent i les pulsacions es disparen constantment. A això s'han d'afegir les dificultats i els pendents del terreny, el desnivell acumulat i l'alçada (que a Collserola no serà gaire)

Normalment qui fa bé les maratons de muntanya fa bones maratons per asfalt, però al contrari no sempre és així sempre que no s'entreni abans en muntanya. Per mi mirar el temps que fa algú de muntanya en una marató d'asfalt et pot servir de referència de cara a saber que podràs fer, però cada persona és un món.

18 Ago 2015 11:48 #7 per aurelian (Associat/da)
1 kilometro es la misma distancia en asfalto que en arena o montanya y son 1000 metros.

Tu estas buscando como influyen los pendientes el tiempo en una distancia determinada (en este caso de 42kms). Hay unos estudios sobre la tema, pero nada que sea 100% cierto.

Strava tienen un articulo sobre como calculan ellos

TrainingPeaks tambien

Como referencia puedes tirar de esta equacion:
equivalencia = velocidad / (1 + (9 * grado-pendiente))

10000: 38:43 - Sant Antoni 02.2016
Mitja: 1:23:49 - Oxford Half Marathon, 10.2018
Marató: 2:56:26 - Maratona di Pisa, 12.2018

strava

18 Ago 2015 14:28 - 18 Ago 2015 14:37 #8 per Dabit (Associat/da)
El meu consell, Carles, és que abans facis distàncies més curtes. La muntanya i l'asfalt són conceptes totalment diferents i requereix d'un procès d'adaptació.

I és molt difícil calcular l'equivalència. Et posaré un exemple amb dues curses que he fet:

Ultra Collserola (80km): 8h34'
Ultra Catllaràs (55 km): 10h03'

La diferència? La primera tenía 2.700 metres de desnivell positiu i la segona 4.000. Així ja veuràs que cada marató pot ser radicalment diferent pel desnivell, l'altura, el tipus de terreny, l'època en que es disputa...

En el cas concret de la Marató del Parc de Collserola (em sembla que aquesta és a la que et refereixes, justament aquests dies he fet part del recorregut revisant el de l'Ultra Collserola), un corredor de 3h30' en asfalt la pot córrer en 4h30' en muntanya si te traça en aquest tipus de terreny.

Salut

Marató BCN 2012: 2h59'17"
Mercè 2013: 38'46"
Reptes: Sub2h55' Marató, Sub38' en 10km y sub1h25' en Mitja.

blogmaldito.com/

19 Ago 2015 12:03 #9 per Sarcel (Associat/da)
La marato de Collserola és la mès facil de totes les de muntanya, per donar-te una idea la vaig fer en 4.45 i les altres entre 6.30 i 8 hores. Doncs no pateixis, trigaras segur una mica mès que amb una d'asfalt pero si estas acostumat a la distancia no és cap problema.

Tot depen de si estas acostumat al desnivell o no i de la teva capacitat de recuperacio. Collserola és molt rapida, sobre tot al principi, has de reservar forces per la segona part.

Yo crec que és molt bona opcio com a primera marato de muntanya,  pero primer hauras d'entrenar bé les cames si no vols patir  :winktongue: :sarcastic:

19 Ago 2015 23:16 #10 per krlos (Associat/da)
Crec que ja t'ho han dit tot. En resum, estem parlant d'esports diferents. Jo porto 17 d'asfalt i 10 de muntanya i quan amb les d'asfalt puc clavar la previsió al minut (en realitat a segons), a muntanya te'n pots marxar un mon (aquest diumenge preveia fer 6h als 38,5 del Trail Moixeró i vaig fer 6h40')

Fer una marató d'asfalt = ritme controlat, pulsacions controlades i temps final previst. Les meves en asfalt es mouen sempre en una forquilla de 30' (menys les que fas en plan "càmera de fotos en ma")
En canvi a Muntanya el desnivell, el tipus de terreny, que sigui més o menys tècnica, que tu siguis més o menys bon baixador o pujador...Son molts paràmetres que només podràs controlar quan portis un munt a l'esquena. En aquest cas la meva "forquilla" de temps va des de les 7h56 d'una pirata de Montserrat amb pluja, fins a les 5h07 d'una romànic extrem (i aquestes tenen desnivells similars)

Jo faré segurament la de Collserola per primera vegada perquè m'han dit que es molt corrible. però tocarà patir perquè arribaré una mica cansadet  (per variar) :he:

Ah, i una darrera cosa important. La recuperació muscular es una altra de les coses que demostra que parlem d'esports diferents. Quan tinguis una mica de rodatge "muntanyero" veuràs que després d'una marató de muntanya les cames estan cansades però no tan adolorides (es degut al fet que estàs movent contínuament diferents grups musculars, el que seria pujar i baixar escales, passes laterals, fer servir quàdriceps per frenar, etc. etc.). A l'asfalt es un moviment repetitiu cíclic de principi a fi i això es el que finalment et deixa tan baldat.

Be, sigui com sigui, que gaudeixis a Collserola (no facis cas al dabit i inscriu-te a la marató directament  :666:) i a veure si ens veiem.

45x10Km==>57x21Km==>18x42km Asfalt==>14x42km Muntanya
2x50km==>2x6h==>3x100km==>1x12h==>4x24h==>17xUltra
7xTriB/Half==>4xIM==>1xDobleIM
El dolor es una opinió cerebral!
301 Dorsals!

Associació Esportiva Corredors.cat
info@corredors.cat
© 2020  Tots els drets reservats