Després de gairebé 2 anys sense provar la distància reina arriba el moment de verificar que ja sóc capaç de tornar a enfrontar-m'hi. Enrera queda un 2013 amb dues lesions prou importants (trencament de 9 cm al bessó esquerra i equinç de lligament al turmell dret) com per tenir-me fora de joc des del maig de 2013 fins a finals de febrer de 2014.
Arribem a Castelló el dissabte al migdia, en cotxe amb l'Anna i els nens. Venim en companyia d'alguns bons amics que ens faran de cangurs una estona el diumenge al matí mentre l'Anna fa la cursa de 10km i junts planegem passar les hores lliures des del dissabte fins a la tornada. Només arribar ja rebem la visita d'un personatge que amenaça amb córrer la curs amb nosaltres: el vent!!

Bufa irregular i amb ratxes bastant fortes durant tot el dissabte a la tarda. Aprofitem per passar una bona estona a la expo de la Marató. Xerrada interessant de'n Chema Martínez, recollida de dorsals i samarretes, volteta per la ciutat i cap a l'hotel a sopar i a dormir.
Em desperto a les 6:30. Tota la nit d'una tacada i sense despertar-me des d'ahir a les 22:30. Descansat, em sento particularment bé. :intello: Baixem a esmorzar un parell de pastes petites, un entrepà petit de pernil, un suc de taronja i un cafè. A les 7:15 pujo a l'habitació a preparar les coses; hi ha temps perquè l'hotel està a escassos 400 metres de la sortida. A les 8:15 em prenc un gel de cafeïna, una última mirada al plànol del recorregut (una mica laberíntic per algú que és la primera vegada que trepitja Castelló) i cap a sota la pancarta de sortida.
L'animació genial de principi a final,

música en directe a molts punts, batucades diverses, molts llocs on els qui t'acompanyen et poden veure passar, la gent de la ciutat que s'aboca al carrer i fins i tot en punts apartats hi ha persones animant. El recorregut pla, molt pla. Pràcticament imperceptible una mica de pujada de tornada del port del Grau (entre el la mitja i el km 24). Segurament el tram més dur per el vent que ha anat tocant la gaita durant tota l'estona. Després del km 30 s'inicia un anar i venir cap al parc de Ribalta (punt de meta) que es fa llarg per les alçades de la cursa i perquè a estones he estat completament desorientat.
Esmentar l'esplèndid treball de l'organització pel fet que en cap moment tens la sensació d'haver d'equivocar-te tot i que et creues amb molta gent que circula en sentit contrari i per carrils paralels al teu. Impressionant. Pel que fa als avituallaments altre cop moltl i molt bé. Aigua i isotònic als km 5, 10 i a partir d'aquí cada 2,5 km. Fruita en diversos punts (plàtan i mandarina), gels a partir del 20 i cada 5 km... poc més es pot demanar durant la cursa. I al final isotònic, pizza, cervesa, etc, etc, etc. Molt i bo a dir d'questa marató que recomano a tothom que vulgui fer temps i gaudir d'una cursa ben organitzada i en la que estàs molt ben atès. Potser el pitjor, com ja he dit és el laberíntic recorregut, que a voltes se m'ha fet avorrit.
Sensacions? Bones, molt bones!!! L'objectiu era sortir a buscar el 3:50 sense encaparrar-m'hi; més que res per marcar-me un ritme des de bon principi. Porto uns tres mesos fent entre 40 i 60 km setmanals de córrer gairebé únicament per sensacions, tal com em vaig trobant. Les darreres tirades llargues han sortit a ritmes entre el 5:25 i 5:30, el que em feia pensar que podia plantejar-me aquest objectiu.
Tret de sortida i tot anava rodat... els primers kilòmetres acompanyats pels participants de la cursa de 10 van anar a un ritme bastant ràpid. Animació pels carrers, molta gent badant, avituallaments i voluntaris repartint fruita, pas pel centre de Castelló i gairebé sense voler em vaig trobar per davant de la llebre de 3:45. Com que el recorregut té bastantes anades i tornades pel mateix carrer però en els dos sentits em vaig adonar que al km 14 m'estava apropant a la llebre de 3:30. Vaig baixar una miqueta el ritme fins a rodar còmode a 5:20 just quan empreniem la llarga recta de l'avinguda del Mar fins al port, punt en el que es passa la mitja. Temps: 1:51:00. Sensacions molt bones. Em vaig prendre un dels dos gels que tenia planejats i vaig emprendre la tornada al centre. Aquí es va presentar el primer entrebanc: el vent va començar a fer la guitza i la tornada per la mateixa recta llarguíííssima que acabava de recórrer se'm va fer pesada. Les cames marxaven força bé però el cap començava a ennuvolar-se. Per sort tot va ser arrivar de nou al centre i tornar a recuperar-me. No havia perdut massa el ritme i encara veia la llebre de 3:45 uns 300 metres per darrera. Començava a veure l'objectiu a l'abast; res feia pensar que al km 30 apareixeria un lleuger dolor al quàdriceps esquerre; el que sempre m'ha fet la guitza, el que ja em va fer aturar al km 35 de la Marató BCN de 2012, el maleït quàdriceps que no molesta mai durant els entrenaments, que ni apareix a les curses de 10 o a les mitges. :grrrrrr: :grrrrrr:
No, no estava disposat a tornar a passar-ho malament de dolor i impotència. Necessitava acabar i acabar amb la sensació d'haver patit però no d'haver-me torturat. Vaig pensar (no sé si encertadament o no) que el quàdriceps no aguantaria 12 km més a aquell ritme; que si seguia al final hauria de parar. Vaig prendre'm el gel programat al km 30 i vaig decidir baixar ritme per a disfrutar els últims km. Vaig posar-me a 5:40-5:50 i intentant no picar gens a terra (gairebé sense aixecar els peus) i els kilòmetres van tornar a anar caient -aquest cop més a poc a poc, això sí. Em va passar la llebre de 3:45 i vaig veure-la per davant encara una llarga estona, fins gairebé acabat el 37. I vaig seguir gaudint de l'ambient. Vaig animar a
Esquimal (l'únic correcat d'uniforme que vaig veure en tota la cursa, i val a dir que jo tampoc hi anava de taronja

).
I a partir del 38 va arribar el moment que toca passar en totes les maratons: patir. El quàdriceps va començar a dir prou; ni lent, ni ràpid, ni caminant; dolor, rampes, més dolor i la sensació que queda un món per arribar al final. Uns angelets amb patins :love: :love: que havia disposat l'oganització em van subministrar Reflex en dues ocasions i n'hi va haver prou per anar renquejant fins al km 41. A partir d'allà el públic es va anar tancant en un passadís que animava constantment i recordo ja poc més que l'arc d'arribada, l'Anna i els nens que m'animen a acabar, em giro i aixeco el dit polze, miro el rellotge 3:55:44, aixeco els braços i passo la catifa...
No vull acabar aquesta crònica sense agraïr la infinita paciència de l'Anna i dels meus fills; sense el seu recolzament encara estaria lamentant-me de la meva mala sort amb les lesions i del dolor del turmell que no desapareixia. A en Jordi i la Laura, companys d'entrenament i a voltes consellers i amics. A la gent del Club Atlètic Torelló. A en
Raul Crespo pels seus consells i recomanacions mentre vaig intentar seguir algun pla d'entrenament, sense ell segur que mai hauria conegut el meravellós mon de les maratons. I com no, a la
No Surrender i en
Toni VLC, pels ànims i perquè tot i haver coïncidit molt poques vegades, sempre m'alegra i em motiva llegir-ne els projectes i èxits.
Apali! Crònica finalitzada. Perdó per la ratllada. Fins aviat!!