Aquests darrers dies han estat molt interessants. He pogut conèixer i entrevistar a tres atletes dels anys 30!
Anem a pams amb les seves identitats i mèrits:
En la primera imatge apareix la
Lluïsa Giró badalonina que va estar vinculada a l'Institut Escola i que representant a Palestra va competir als campionats de Catalunya del 1936. Em va captivar la facilitat amb la que va identificar les atletes de la foto que us adjunto tot seguit i la vitalitat amb més de 90 anys. Per concertar la visita m'havia de consultar l'agenda i no precisament per comprovar si havia d'anar al metge!
D'aquells campionats va obtenir una primera posició als relleus 4x75 m i diverses bones posicions en altres proves. Destaco però els seus 29.2 en els 200 metres fets en solitari a Montjuïc. La guerra ho va estroncar tot i als 40 va decantar-se molt més pel bàsquet.
A la foto és la noia rosa d'abaix a l'esquerra.
A la mateixa foto, a la dreta de tot i també agenollada tenim la
Rosa Bruxola que va quedar campiona de Catalunya de llargada el mateix 36. Formada al Prat de Llobregat va dedicar-se a l'atletisme només un any fins que va esclatar la guerra.
Per coincidències de la vida, es va casar amb un badaloní i viu des de fa més de 65 anys a 200 metres de la Lluïsa Giró. Cap de les dues no ho sabia i no es van reconèixer mai malgrat haver-se creuat de ben segur infinitat de cops. Estic actuant de mitjancer per fer una retrobada 76 anys després.
Avui he conegut la tercera protagonista: la
Rosa Andreu Germana dels notables Manel i Joaquima Andreu, la Rosa va participar exclusivament el 1938 en plena guerra i bàsicament en festivals d'ajut a reraguarda i d'animació a les tropes. Aquell any l'administració francesa va oferir la possibilitat d'acollir un equip d'atletes catalanes per participar al cros del diari 'La Populaire' com a gest antifeixista davant del conflicte bèlic.
La Rosa va quedar sisena i la seva germana Joaquima segona. Un resultat espectacular i cal pensar que amb una millor alimentació i entrenament el rendiment hauria estat encara millor.
A la foto que ens mostra el grup a la porta de l'hotel on s'allotjaven a París, la Rosa és la segona per l'esquerra i sa germana Joaquima queda a l'esquerra de tot.
Seguim....