Crónica Marató Amsterdam: La 10ª (Doble celebració)
Durant el final d’hivern i la primavera fent unes quantes mitges maratons per Catalunya (Balaguer, Reus, Salou, Pla de l’Estany i Tàrrega). M’encanta aquesta forma de fer turisme i conéixer nous racons de Catalunya junt amb la meva dona, que sempre està allà per animar-me.
Un parell de setmanes de descans total i a començar la pretemporada (23 de maig) i poc a poc anar augmentant els kms còrrer, aquesta vegada intentant fent un dia a la setmana d’exercicis de força (pliometrics i isometrics, sense aixecar pesos).
La idea és arribar el millor que pugui a principis de juliol, fer una cursa de 10km i començar amb la preparació específica de la marató (10 de juliol). És més un anar progressant contínuament.
La preparació va gairebé perfecta, només amb un petit “susto” abans de les setmanes més fortes que per sort es queda en no res. Només un parell de dubtes: un per no haver fet (o pràcticament res) els exercicis de força durant les 14 setmanes últimes. I el segon, conseqüencia de l’estiu, que no he pogut treballar els ritmes de marató per no forçar massa el cos amb la calor.
Viatgem el divendres 13 d’octubre amb el temps per instal·larnos a l’apartament i anar a recollir el dorsal, per anar relaxats el dissabte. Les previsions de temps per la marató son de temperatura perfecte 8-12ºC, posibilitat de ruixats i sembla que farà ventet de NordOest. Això penso que es notarà a partir del km20, al tornar pel riu.
Arriba el dia de la marató, ha plogut durant la nit. Anem amb una mica de temps a l’estadi (15000 persones + acompanyats, allà) per situar-nos, pujar a les grades, fer foto i just abans d’anar a deixar la bossa… xàfec dels bons amb pedra inclosa. No dura gaire però ho revoluciona tot i es fa un petit caos. Per sort el sistema de deixar la bossa és prou ràpid i de nou cap a dins de l’estadi aquest cop cap al calaix. Queden 20min, encara plou una mica i miro de trotar una mica cap al calaix, però està una mica perillòs. Faig exercicis de movilitat i per sort, puc pixar ja que tenim uns “pixadors”I “poliklins” al costat del calaix. La pluja s’atura i s’apropa l’hora de sortida…
Les 9. Es dona la sortida dels dos primer calaixos i la nostra és 5min més tard. Es fan llargs. La idea es intentar fer 3h20, passant en 1h40-1h41 la mitja. Si pot ser seguir les llebres de 3h20. Hi ha nervis però sé que he d’anar tranquil a l’inici, tot molt mullat, bassals i les vies dels tranvies als primers kms amb les estretors que he pogut veure dies abans en videos d’altres anys. Així que calma. Si perdo temps aquí no passa res. No veig a cap llebre en cap moment.
Sorpresa al veure que l’avituallament està només en un costat i m’agafa al costat contrari. Paso, no importa, vaig ben hidratat. Em prenc el primer gel.
Km0-5: 24’33 (+0’48”)
Seguim amb les estretors en determinat punts, però en general es pot còrrer prou bé a ritme, però es nota que ha sortit gent devant més lenta i tot quadra quan abans del km10 arribo a un parell de llebres de 3h30 (que haurien d’haver sortit al final del meu calaix o a principis del següent)
De nou sorpresa amb l’avituallament només a un costat. Glop d’isotónica
Km10: 23’56” (48’29 +0’59”)
10km han pasat ràpids i és moment d’anar a ritme. Ja es corre bé. Poc despres del km13 veuré a la meva dona que em dóna la primera ampolleta d’isotonica, just a l’entrar al riu Amstel. Wow. És estretet pero vaig còmode, control·lant el garmin sempre entre 4’45 i 4’50. Potser una mica massa cómode de cames, però un pèl massa hidratat (sensació de pixar)
Km15: 24’01” (1:12’30 +1’15”)
Al pas del 15 faig malament el càlcul i penso que vaig bé, prenc el segon gel, i entre disfrutar del “passeig”pel riu i anar pensant si paro a pixar, plou una mica (poca cosa) o no arribem al km19, pont per pasar a l’altra banda afluixant a la pujadeta i al baixar una zona de gran animació em començo a accelerar. El vent de cara que esperava no apareix. Toca provar, he de comprovar si les cames van bé o no dono per més
Km20: 24’10” (1:36’40 +1’40”)
Paso la mitja en 1h41’50. Uff no ho acabo d’entendre, el garmin em marca ja ritmes per sota de 4’40. Confio i segueix a ritme. La sensació és brutal, em noto molt molt bé però és aviat. Esgarrapo segons cada km.
Km25: 23’25 2:00’05 (+1’20”)
Abans del km26 veig per segona vegada a la meva dona amb la segona ampolleta d’isotonica i aixi no m’he de preocupar de l’avituallament. Arriba el tram que més temia perque fos avorrit. Noto que ja vaig avançant corredors, tercer gel i porto un ritme brutal, super constant i els kms pasen volant km27, 28 29 i 30.. Flipo quan veig i avanço una altra parella de llebres de 3h30!! quan han sortit?
La animació molt millor de l’imaginat i sentir la gent dient “looking strong” puja la moral. Realment em noto fort
Km30: 23’24 2:23’29 (+0’59”)
Al mur no l’espero i qui trobo abans del km32 és a la meva dona per últim cop, ja fins a la meta i li dic quee vaig genial. De fet segueixo per sota del ritme fins al km33. Al km34 i km35 ja no vaig tant for però aguanto a 4’45. Si mantinc fins el final podria baixar de 3h21
Km35: 23’32 2:47’01 (+0’46”)
Al km36 arriva un bon xàfec i vent, i juntament amb el tunel+pont del km37 afluixo una mica i començo a pensar en anar disfrutant surti el que surti. Anar al costat del canal impplica que es noten una mica els pasos pels ponts transversals. La ment la poso en petits objectius: aviat estarem al Rijksmuseum faltaran 4km i poc despres entrarem al Vondelpark. Aguanto el tipus i encara puc fer 3h23 i fer “negative split”
Km40: 24’56 3:11’57 (+1’57”)
Surto del Vondelpark, queda poc més d’un km i mig, de nou a vigilar una mica les vies, però aquest cop pel cansanci. Últim km i amb l’orgull de ser conscient d’haver fet una molt bona marató, començo a aplaudir al públic i potser relaxar-me una mica. Arribo a les afores de l’estadi, i toca disfrutar dels metres final. No penso en apretar. No importa.Última corva i començo a aixecar el braços i celebrar aquests ultims metres
Meta: 11’20 3:23’17 (+3’17”)
Per temps, la 5ª millor marca. Per sensació la meva 3ª millor marató tot i fer 10’ més que la marca personal o fer 4’ més que a Sevilla, estic més satisfet perque l’he gaudit més kms