RACE FOR THE GREEN HALF MARATHON (Seneca-South Carolina)-15 de març de 2025
TIME TO PADDY HALF MARATHON (Louisville-Kentucky)-22 de març de 2025
ETOWAH PARK HALF MARATHON (Etowah-North Carolina)-24 de març de 2025
TIME TO PADDY HALF MARATHON (Nashville-Tennessee)-29 de març de 2025
RACE FOR THE GREEN HALF MARATHON (Seneca-South Carolina)-15 de març de 2025
La regió que actualment constitueix Carolina del Sud va formar part inicialment de la colònia anglesa de Carolina, nomenada així en homenatge al rei Carles II d'Anglaterra (en llatí Carles és Carolus). El 1712, la colònia de Carolina es va separar en dos: Carolina del Nord i Carolina del Sud.
Carolina del Sud va ser una de les Tretze Colònies que es van rebel·lar contra el govern britànic a la guerra d'Independència dels Estats Units. Carolina del Sud es va convertir en el vuitè estat de la Unió el 23 de maig de 1788. Va ser el primer estat a separar-se de la Unió, el 20 de desembre de 1860, després de l'elecció d'Abraham Lincoln, per fundar els Estats Confederats d'Amèrica. La guerra civil nord-americana es va iniciar a Carolina del Sud, el 12 d'abril del 1861, quan tropes confederades van envair Fort Sumter. Després de la fi de la guerra, l'estat seria novament readmès a la Unió, el 25 de juny de 1868.
Tot i la seva petita extensió territorial (equivalent a la superfície d'Àustria), i amb 5,5 milions d'habitants, Carolina del Sud és un dels líders nacionals de producció tèxtil i el segon major productor de tabac dels Estats Units, només superat per Carolina del Nord.
Seneca és una localitat de Carolina del Sud, de quasi 10.000 habitants, i propera a les fronteres amb Carolina del Nord i Georgia.
Vam anar a recollir el dorsal el dia abans al 313 Cafe, un dels patrocinadors de la cursa, a prop d'on l'endemà començaria i acabaria la cursa. (el concepte "a prop", als Estats Units, és equivalent a dir "a pocs quilòmetres"). Dues samarretes, mànigues curta i llarga, motxilla de disseny, i bossa amb "provisions", tot molt generós. Vam aprofitar per anar el lloc indicat per la sortida de la cursa, reconèixer el terreny de la cursa, i gravar-ho en el GPS del cotxe.
Cursa organitzada per part de l'ajuntament de la localitat, i amb presència de l'alcalde.
Dissabte, a les 8:00, himne ianqui, a cappella, i mini cursa infantil d'uns 300 metres (criatures de 2-5 anys). Posterior sortida, a les 8:15, dels participants de la cursa de 5K. I, finalment, a les 8:20h, sortida dels participants de la mitja marató, en sentit contrari i sense compartir circuit amb els de 5K.
Bastant gent amb samarretes i disfresses verdes, commemorant la festivitat de Sant Patrici, patró d'Irlanda (17 de març), festivitat molt arrelada als Estats Units, fruit de les moltes comunitats d'origen irlandès que hi ha pel país.
Dia ennuvolat, bona temperatura per a córrer i força humitat.
Xip en el dorsal, però sense catifa de sortida, tampoc érem tants participants com perquè a la sortida els temps fossin gaire diferents. A l'arribada, però, sí que va haver-hi enregistrament per xip.
El circuit de la cursa va resultar ser bastant trencacames, vorejant o travessant diferents barris del municipi. Força cons separant trams de carretera pels que hi circulaven alguns cotxes, i molta policia de tràfic, per dirigir el trànsit i facilitar el pas alternatiu a corredors i conductors. Tot el recorregut sobre asfalt. Tan sols la milla 10 estava senyalitzada (punt quilomètric 16,1). Punts d'avituallament, amb aigua servida en petites ampolles, a càrrec de membres de diferents comunitats de la població. Déu-n'hi-do la quantitat de voluntaris.
Alguns trams d'anada i tornada, amb girs de 180º en arribar al con de referència, i per tant els participants ens vam creuar algunes vegades.
Punts d'animació de música en directe, coincidint amb els punts d'avituallament. No gaire gent animant pel circuit, en no passar per zones massa urbanes. En el punt d'arribada, però, igual que a la sortida, forta megafonia, música cridanera, i molta animació.
Medalla finisher, fotos finisher, i avituallament post cursa extremadament generós, tant en menjar com en begudes.
Temps final de 2:02:55, segons el meu Polar, posició 57/129 en la general i 3/6 en categoria M60-69.
Guanyadors 1:07:10 en categoria masculina i 1:24:48 en categoria femenina ambdós locals.
Dels finishers, 59 homes i 70 dones.
Elevation segons Strava: 195 metres.
TIME TO PADDY HALF MARATHON (Louisville-Kentucky)-22 de març de 2025
Kentucky està envoltat per fins a 7 estats, a saber: Illinois, Indiana, Ohio, Virgínia Occidental, Virgínia, Tennessee i Missouri. Va ser admès a la Unió l'1 de juny de 1792, com l'estat número 15.
Al començament de la guerra civil nord-americana, que es va iniciar el 1861, Kentucky va declarar inicialment la seva neutralitat, no demostrant interès a participar activament al costat de la Unió (Estats Units en si) o dels Estats Confederats d'Amèrica. Oficialment, però, Kentucky encara formava part de la Unió, per la qual cosa tropes confederades van envair Kentucky el gener de 1862, sent expulsats per forces de la Unió a l'octubre del mateix any.
Durant la guerra, la població de Kentucky va estar dividida. Molts eren proabolicionistes, especialment els habitants que vivien als principals centres urbans de l'estat. Altres, principalment agricultors, estaven a favor de l'ús del treball esclau. Famílies senceres van estar divididesestaven dividides. Prop de 75 mil habitants de l'estat van lluitar al costat de la Unió, i prop de 30 mil persones van lluitar al costat de la Confederació.
Tot i que el centre de la seva activitat econòmica són la manufactura de productes industrialitzats i el turisme, bona part de l'estat és predominantment rural, amb l'agricultura com a principal font d'ingressos.
Kentucky és una terra amb ambients diversos i abundants recursos. Posseeix el sistema de coves més llarg del món, la longitud més gran de corrents i canals navegables dels Estats Units continentals (sense Alaska i Hawaii), els dos llacs artificials més grans a l'est del riu Mississipi i el jaciment de carbó més productiu del país. Kentucky és mundialment conegut pels seus cavalls pura sang, les carreres de cavalls (especialment el Derbi de Kentucky), les destil·leries de bourbon i la música bluegrass.
Louisville, la ciutat més poblada de Kentucky (700K habitants), a la vora del riu Ohio, que la separa de l'estat d'Indiana. És mundialment coneguda per acollir, cada any, els dos minuts que dura el mundialment conegut Derby de Kentucky, la cursa de cavalls pura sang més famosa del món. La quantitat de diners que envolta aquesta cursa és de vertigen.
Louisville és també la ciutat natal d'un mite de la boxa, en Muhammad Ali.
La ciutat, fundada l'any 1778, porta el seu nom en honor al rei Lluís XVI de França.
Amb seu a Kansas City, Bodies Race Company produeix més de 200 curses a l'any en desenes de comunitats dels EUA (especialment en el Midwest) amb tres grans objectius: diversió, família i fitness. En aquest sentit, enguany ha organitzat curses de petit format en diferents estats, en motiu de la festivitat de Sant Patrici, i en diferents dates del mes de març, per no coincidir una mateixa cursa a diferents localitats.
En el cas de l'estat de Kentucky, la cursa va tenir lloc a Louisville el tercer dissabte de març, i allà hi vaig ser.
Aquestes curses per Sant Patrici porten totes el nom de "Time to Paddy"+nom de la localitat ("Paddy" és el diminutiu de "Patrick"). En tots els casos s'organitza una mini cursa prèvia per la mainada, i després té lloc una sortida simultània per participants en curses de 5k, 10K i mitja marató, compartint circuit, i amb un recorregut a doble volta pels participants en la mitja marató, i havent de girar en punts assenyalats per un con i un voluntari, en el cas de les curses de 5K i 10K.
Totes les curses són extraurbanes, sobre camí pavimentat (bici/per als vianants), i tenen lloc als afores de capitals importants, triant sempre paratges naturals, parcs, centres recreatius a l'aire lliure, etc.
Com a la cursa anterior, vam anar la tarda abans a recollir el dorsal i la samarreta, en una petita carpa instal·lada en el mateix punt de sortida/arribada de la cursa de l'endemà (Parklands of Floyds Fork, als afores de Louisviile, dins del seu terme municipal). Dorsal amb xip, i samarreta color verd, per l'ocasió. Gravació del lloc en el GPS del cotxe, i fins al dia següent.
Dissabte 22/març, vam arribar amb prou temps, malgrat no haver de recollir el dorsal, cosa que sí que va haver de fer quasi tothom. Força cotxes i animació. Vaig voler córrer uns 15' previs a la mitja. Segons havia vist a la web, érem 207 inscrits en el 5K, 63 inscrits en els 10K, i només 58 en la mitja marató.
Després de córrer els menuts, i a les 8 h en punt, es va donar la sortida. Matí solejat, uns 7 °C, i poc vent. Perfecte per córrer. Com l'ample del camí no era massa gran, em vaig posar a la part davantera del grup. I vet aquí que portant només 5 minuts corrent em van començar a sobrevenir les molèsties en el soli dret, que ja em van tenir força aturat durant bona part del mes de febrer.
Potser no va estar una bona idea córrer primer 15', parar després uns altres 20', per arrencar tot seguit a córrer la mitja marató, havent donat temps a la musculatura a tornar-se a refredar, i sense haver fet estiraments. La part positiva del que em passava és que ja ho havia viscut recentment, i sabia que si afluixava el ritme i anava fent, les molèsties, ja pujades de to, no anirien a més, i podria acabar la cursa (tot just acabava de passar el primer quilòmetre, segons el meu Polar).
Així doncs, no vaig tenir altra opció de veure com m'anaven avançant altres participants, mentre havia de córrer amb molta tensió, agarrotat, controlant el doloret del soli, i cansant-me molt més que si hagués pogut córrer amb soltesa i lliure de tensió.
El circuit, que anava fins a un punt a 5,23 quilòmetres de la meta, per girar, desfer el camí recorregut, passar per meta, i tornar a repetir, tenia un tram d'uns mil metres (km3 al km4, i km13'5 a km14'5) que picava força. La resta del circuit era bastant planer, llevat pujar i baixar els pendents d'un parell de ponts. Un parell de punts d'avituallament en gots d'aigua, en els punts de gir dels participants dels 5K i els 10K, a més de l'avituallament del pas per meta. Voluntaris en comptagotes, només en els punts de gir. Gens d'animació, i presència, en la part final de la cursa, de gent que havia anat a passejar.
Els darrers 3 quilòmetres, i ja veient que no hauria d'abandonar, vaig incrementar el ritme, fent els tres millors parcials de la cursa. Entrada a meta, medalla, i avituallament final d'aigua, barretes energètiques i cockies.
El meu temps final va ser de 2:09:27, classificant el 33/58 a la general i 1/2 en la categoria M65-69.
Els guanyadors van fer 1:22:44 en homes i 1:32:52 en dones, el primer de Florida, i la segona, local.
Dels 57 arribats, 31 homes i 27 dones.
Elevation segons Strava: 151 metres.
Anant a recollir el cotxe, i ja refredant-se la musculatura, vaig començar a coixejar, intensificant-se amb el pas de les hores.
I al cap de 48 hores havia de córrer una altra mitja...
ETOWAH PARK HALF MARATHON (Etowah-North Carolina)-24 de març de 2025
A Carolina del Nord es va fundar la primera colònia britànica a Amèrica i va ser una de les Tretze Colònies britàniques secessionistes. El nom de l'estat fou escollit en homenatge al rei Carles II d'Anglaterra. Va ser admesa a la Unió l'any 1789 com el dotzè estat.
A diferència de molts altres estats del Sud, Carolina del Nord mai va desenvolupar una aristocràcia posseïdora d'esclaus dominant i la classe mitjana tendia a controlar el govern.
El 1860, Carolina del Nord era un estat esclavista, amb una població d'esclaus que comprenia aproximadament un terç de la població, una proporció menor que molts estats del Sud. L'estat es va negar a unir-se als Estats Confederats d'Amèrica fins que el president Abraham Lincoln va insistir que envaís el seu estat "germà", Carolina del Sud. L'estat va ser un lloc de poques batalles, però proporcionava 125.000 soldats als Estats Confederats d'Amèrica, molt més que qualsevol altre estat.
Carolina del Nord té una superfície equivalent a la d'Anglaterra i una població d'uns 10 milions d'habitants. Fins als anys seixanta la indústria es basà en l'elaboració dels derivats del sector primari: tèxtil, alimentària, de fabricació de pasta de paper i de cigarrets; posteriorment l'electrònica, la indústria química i la maquinària han pres el relleu com a sectors capdavanters.
Mainly Marathons és un grup de gent que organitza maratons en els Estats Units, cobrint els 50 estats amb 75 curses a l'any, dividides en 11 sèries que agrupen diverses curses en estats adjacents (típicament 5, 6 o 7), i en dies consecutius. Cada any acostumen a repetir dates i localitats. Les inscripcions es poden fer triant "a la carta" les curses en les quals vols participar, i també la distància (56K, marató, mitja marató, 10K). El recorregut sempre és extraurbà, en parcs o àrees recreatives, i sempre sota la modalitat "hàmster x n voltes".
Efectivament, és una altra manera d'entendre aquest esport, ja que no hi ha límit de temps per acabar cada prova, i part de la gent hi participa per completar les distàncies caminant, no pas corrent. Això explica el fet que part dels participants no siguin de la primera volada.
En el meu cas, i per calendari, vaig triar la cursa que fan a Carolina del Nord, que està agrupada dins la sèrie "Apalachian", sèrie que inclou set curses consecutives en els estats en els quals està assentada aquesta fabulosa carena muntanyosa: Geòrgia, Carolina del Sud, Carolina del Nord, Tennessee, Virgínia i Virgínia de l'Oest. Precisament la cursa de Carolina del Nord, que cada any es fa a la localitat de Mills River, va haver-se de canviar aquest any a una altra població, per estar en obres un pont que forma part del recorregut de la prova. Així, la localitat, enguany, va ser Etowah, no gaire lluny de Mills River.
Vam arribar a l'Etowah Park, lloc de la prova, a les 7:00 del dilluns/24, encara fosc, just abans de clarejar. El dia anterior havíem entrat a Carolina del Nord, venint de Tennessee, i havíem hagut d'avançar el rellotge una hora, per canviar de franja horària (de CT central time a ET east time). Havent inspeccionat el lloc la tarda anterior, trobar-ho en la foscor, i amb el GPS, va ser senzill.
Quan vam arribar ja hi havia bastant activitat, ja que força gent (bàsicament la que caminava) havia optat per triar l'opció "early bird", i començar la cursa a les 6:30 en lloc de les 7:30. Molts d'ells i elles amb frontals.
Un gran porxo de fusta servia de centre logístic i neuràlgic de la cursa. Dins, i a cobert, unes quantes taules amb uns quants voluntaris, a càrrec de la intendència, bàsicament tots els queviures, sòlids i líquids, per proveir als participants.
En una taula, els dos organitzadors de la prova, per donar dorsals, samarreta, i medalla pre-cursa. (una altra medalla en finalitzar la prova). Una altra taula amb tot de gomes elàstiques, que els participants havíem d'agafar en completar cada volta, i posar-nos-les al canell. Al costat, una campana, que el participant havia de fer sonar un cop acabades les voltes corresponents, i per tant la cursa, per fer saber a la taula de registres que ja es podia apuntar el seu temps final. Els temps enregistrats, per tant, eren manuals, sense control de xip.
La meva cursa consistia a donar 11 voltes en un circuit d'anada/tornada dins l'Etowah Park (21km), passant a cada volta pel punt de sortida/arribada (dins el porxo), amb possibilitat d'avituallament i agafant cada vegada una goma elàstica. Com he dit, hi havia gent que s'havia apuntat per fer 22 voltes (marató), o una mica més de 5 voltes (10k), amb uns cons especials per ells.
Minuts abans de les 7:30 un dels organitzadors va donar les instruccions de l'operativa, pels que començàvem a aquella hora, i tot seguit vam començar a fer el hàmster, tot just quan clarejava. Circuit per vianants, asfaltat, no gaire ample (uns tres metres d'ample), que donava la volta al parc, però que, en lloc de tancar la volta, fent una el·lipse, girava en un punt determinat (un parell de cons ho marcaven), per tornar cap al punt de sortida desfent al camí ja fet, en sentit contrari (una mica més de 1900 metres per volta).
Vaig començar mooolt prudent, caminant i temptejant. No havia recuperat el soli, ni de bon tros, després de la mitja de 48 hores abans, en la que vaig acabar coix, i no era qüestió de fer el que no tocava. Vaig anar buscant sensacions en el soli i el bessó, comprovant que, incrementant el ritme i la petjada, ni l'un ni l'altre es queixaven.
Així, a mesura que van anar passant les voltes vaig anar més de pressa, i més ràpid, i més ràpid. Mai havia caminat tan de pressa. Més que caminar, vaig acabar fent "marxa atlètica", això sí, a la meva manera, a uns 9 minuts per quilòmetre.
Ja a la darrera volta, i amb els tibials absolutament agarrotats (això de caminar de pressa durant 3 hores "té tela"), vaig voler provar de córrer el darrer quilòmetre. Quasi vaig caure. El canvi de sensacions va ser molt bruc, encara que ho vaig intentar fer en progressiu. Semblava que no en sabés, de córrer. Alguns grups musculars que durant 3 hores havien estat sense treballar, tot d'una es van haver d'activar, o van haver de treballar de forma diferent. Sensacions bones, tant en el soli com en el bessó, i vaig acabar la sessió sense molèsties, tocant la campana i medalla finisher.
Durant la cursa va plovisquejar en alguns moments. La Tere em va anar avituallant sense que jo hagués d'entrar cada vegada dins el porxo. No vaig suar gairebé res, amb uns 13ºC de temperatura i bastant humitat. El cert és que no se'm va fer passat. Estic acostumat a fer el hàmster en els meus entrenaments.
Hi va haver gent que corria, i també gent que caminava (encara que ningú tan de pressa com jo, en dono fe). Alguns per completar els 10K, bastants per completar la mitja, i alguns per completar la marató.
Molt bon rotllo entre els participants. Alguns ja ens coneixien d'altres curses de la mateixa sèrie. I de fet, després de tantes voltes, també acabaves coneixent a la gent. Jo, de fet, i amb l'estelada, de samarreta, vaig acabar parlant amb més d'un/una.
Vaig acabar en 3:09:40, amb un Elevation=127 metres, segons Strava Vam participar 52 persones en la mitja, 39 en la marató i 24 en els 10K, fent un total de 115.
Experiència diferent, intentant posar seny i minimitzar riscos, molt cansat i amb "agulletes" els dies posteriors.
TIME TO PADDY HALF MARATHON (Nashville-Tennessee)-29 de març de 2025
Tennessee va ser el setzè estat a entrar a la Unió, l'any 1976, i el darrer estat en abandonar-la, per entrar a formar part del bàndol confederat, a la guerra civil, l'any 1861. Per Tennessee circulen 3 grans rius nord-americans: el Cumberland, el Tennessee i el Mississipi, aquest últim fent de frontera entre l'estat i els veïns Missouri i Arkansas. L'estat, amb una superfície lleugerament inferior a la d'Anglaterra, té definides clarament 3 regions (oest, central i est), les quals poc s'assemblen entre elles, tant per clima, com per paisatge, com pel perfil de la gent que hi viu. A l'est, amb la carena dels Apalatxes, que va representar, segles enrere, la porta d'entrada cap a l'oest. Clima més fred, i fantàstica natura. Al centre, amb la capital Nashville, món estudiantil, universitats i country music. Nashville, coneguda també per “Nashvegas”, per l'increïble ambient i música en directe en tots els locals que configuren la Broadway Av. A l'oest, clima més calorós, i amb Memphis com a centre, cor mundial del Blues, el Soul i el Rock & roll. Memphis, ciutat santuari d'Elvis Presley, i també famosa per haver estat testimoni de l'assassinat de Martin Luter King l'any 1968.
I Nashville va ser una altra de les localitats que vaig triar per córrer la “Time to Paddy Half marathon” que Bodies Race Company organitza a diferents estats, en motiu de la festivitat de Sant Patrici, com ja he explicat en el cas de Louisville/Kentucky.
Exactament, el mateix format de cursa que el que havia experimentat 7 dies abans a Louisville. L'única diferència, òbviament, el lloc, en aquest cas en el Triple Creek Park, seu d'un club de soccer molt centrat en categories infantils, i amb uns quants camps de gespa dins el parc. Situat a Gallatin, una localitat als afores de Nashville, de fet es considera un barri de la capital.
El dia va ser espectacular per córrer, i tot va anar força bé, fins i tot el soli em va deixar córrer, encara que amb molèsties, és clar. Cansat, això sí, i amb poca pólvora a les cames (per no dir gens de pólvora), però anar fent...
Vaig classificar 22/80 en la general i 1/4 en la categoria M65-69, amb un temps de 2:06:17.
208 participants entre les tres curses: 80 en la mitja marató, 45 en els 10K i 83 en els 5K.
Guanyadors amb 1:25:53 en homes i 1:41:04, ambdós de Tennessee.
En la mitja marató, total paritat: 40 dones i 40 homes.
Elevation: 129 metres, segons Strava
I amb aquesta nova escapadeta als Estats Units, ja sumem
28 estats on he completat una mitja marató. I seguim ...