La marató en genèric

La marató en genèric

04 Mai 2008 12:34 #181 per danili (Associat/da)
Pucu,

Tot això no és pas nou. Ha aparegut alguna font recent que potser desconegui?

Complementant les referències d'en danigir el que se sap fins ara és:
Herodot (s.V aC, no coetani a la batalla de Marató, però que va conèixer testimonis directes) cita la marxa de Filípides (Fidípides segons la versió) a Esparta (490 aC) Aquest fet com dieu és segur que va tenir lloc. No menciona el fet que ningú anés després a Atenes, un fet sorprenent.
Encara que no sigui una prova concluent, Aristòfanes va escriure 'Núvols' al 423 aC on surt un personatge de mala reputació que es diu Fidípides. Si el nostre Filípides hagués realitzat la marxa a Atenes, és improbable que Arístòfanes escollís, en una data tan propera a la batalla un nom propi d'un heroi, per aquest personatge. Que utilitzés el nom, malgrat haver existit realment un Filípides que va anar a Esparta, pot ser degut a que és probable que aquesta marxa de caire més militar, no trascendís a nivell popular doncs la negativa d'ajuda no va aportar res a la batalla i els grecs van haver de lluitar igualment sols. 
Plutarc (sI-II dC) menciona la marxa de Marató a Atenes realitzada per un tal Tersipus encara que ell mateix diu que altres historiadors parlen d'un Eucles.
Llucià (s II-III dC) diu que Filípides va anar a Esparta i després a Marató i d'aquí a Atenes per donar el missatge de victòria. És la primera menció (600 anys després de la batalla) de la marxa a Atenes feta per Filípides.
Aquestes dues mencions ja llunyanes a la batalla són les que es van recuperar al s XIX pels romàntics. El fet que un mateix home fes les dues marxes i acabés morint encaixava bé en l'època.

De totes maneres la baralla segueix per decidir quina va ser la hipotètica marxa que el missatger va prendre per anar de Marató a Atenes. I aquí és on surten números diferents: uns 40 km seguint la costa o uns 34 km enfilant recte per les muntanyes. La primera ruta és la que es va escollir pels Jocs de 1896.
Ho diu que més probable hauria estat la segona doncs la pujada hauria estat al principi (quan encara es va fresc) i s'evitava ser vist per les tropes enemigues.

Si teniu temps i genes aquí teniu els següents enllaços per ampliar!

www.la84foundation.org/SportsLibrary/JSH...JSH0302/jsh0302d.pdf

www.la84foundation.org/OlympicInformatio...6/orf109/orf109l.pdf

21097 1:22:43 (Vilanova 1994 i Mollerussa 2005)
42195 2:59:56 (Donosti 2005)

'Feminitat, Esport, Cultura - Pioneres de l'atletisme català: 1921-1938'
Comandes: feminitatesportcultura.plisweb.com/3/comandes

Please Entra or Crear compte to join the conversation.

14 Mai 2008 19:25 #182 per Pucurull (Visitant)

Cita:

“Els que treballen més dur, els que s’imposen les més severes disciplines i  renuncien les coses més plaents amb el fí d’aconseguir un objectiu, són els més feliços.

Així doncs, quan vegis alineat un pilot de corredors d’una marató disposats a prendre la sortida, no t’apiadis d’ells ni els hi tinguis llàstima; més aviat els hauries d’envejar”.

Brutus Hamilton

Brutus Hamilton. Atleta olímpic, guanyador d’una medalla de plata als Jocs d’Anvers en la prova de decathlon

Pucu

05 Set 2008 21:07 #183 per Pucurull (Visitant)

Videos de maratons n'hi ha molts.

Un d'ells, molt apreciat, és aquest:

http://www.youtube.com/watch?v=-8XSit8XyeM

Pucu

05 Set 2008 22:57 #184 per XaviPapell (Associat/da)
Miquel no em posis aquest videos que emociono

06 Set 2008 00:05 #185 per bego (Visitant)
Je, je, jo també m'he emocionat. Sentimentals que som! :-[

bego

Bienaventurados los que creen en semanas blancas porque de ellos es el reino de los cielos

06 Set 2008 11:37 #186 per (Visitant)

Videos de maratons n'hi ha molts.

Un d'ells, molt apreciat, és aquest:

http://www.youtube.com/watch?v=-8XSit8XyeM

Pucu

En el llarg camí que hi ha fins a fer la primera Marató, tot petit pas cap endavant es benvingut. M’agrada’t el vídeo encara que el meu anglès està bastant oblidat. (La conclusió més positiva que he tret i que no havia pensat mai és que són SOLS 26 milles) I com el tema mentalització és tant important, ara veig la meta una mica més a prop.

Tete Xavi  :great:

06 Set 2008 11:40 #187 per (Visitant)

Aigua si, aigua no

Circula per internet  - a la Llista d’Atletisme Català, ara, i a diversos fòrums i blogs d’atletisme des de fa uns mesos– una entrevista feta a un reconegut cirurgià cardiovascular de la clínica Ruber, el doctor Juan José Rufilanchas Sànchez, sobre la quantitat d’aigua que s’ha de beure per  viure.

El metge opina que s’ha estès la costum de beure molta aigua, estimulada per interessades campanyes de marketing segons diu, i en un punt de l’entrevista s’endinsa en la qüestió del perill que suposa el beure-la  en excés quan es  corre una marató.

“ El perillós no és la deshidratació sinó la intoxicació per aigua. Els atletes que en les maratons es moren o es col·lapsen, sabem des de l'any 2002, que és per intoxicació per aigua. En la marató de Boston de l'any 2002, a 488 corredors se'ls va treure sang abans i després de córrer la marató, i es va veure que la major part dels corredors, tenien el sodi baix, és a dir, havien begut massa aigua, i que aquells que es col·lapsaven i els que arribaven a la meta i perdien el coneixement o estaven confusos, no sabien el que feien, tots ells tenien intoxicació per aigua. Cap dels que tenien una certa deshidratació, tenien cap problema de confusió ni de síncope, és a dir, que el que mata és la intoxicació per aigua i no la deshidratació.

(...) Fins que els ronyons comencen a filtrar l’excés d’aigua, les cèl·lules s'inflen transitòriament i també s'inflen les cèl·lules del cervell, que estan ficades en un cofre, que és el crani, que no es pot dilatar, per tant, les cèl·lules del cervell es troben empresonades, podent arribar a un trastorn nerviós, que duu al coma i a la mort. A causa de aquest mecanisme és pel qual es mor la gent que corre en les maratons, perquè entren en edema cerebral i al final poden morir per intoxicació d'aigua.

Quin seria el consum natural, acceptable, plausible d'aigua?

Hi ha dos punts. La persona que està fent una vida normal i l'atleta o persona que entrena molt. La persona que no fa cap tipus d'exercici físic important, ha de beure el que tingui set, ni una gota més ni una gota menys. Tenim el centre de la set, que per exemple si vostè es pren ara una anxova que conté molta sal, als cinc minuts necessita vostè beure, i el que li demana el seu cos beure és la quantitat d'aigua exacta que vostè necessita, per a dissoldre la sal que conté aquesta anxova. És un mecanisme tan fi que no ho pot duplicar ningú, i sobretot, no ho pot duplicar la televisió, on es veu un anunci que convida a prendre 2 o 3 litres d'aigua al dia. Això és publicitat enganyosa i algú haurà de posar mà en aquesta història, perquè això no indueix més que a que guanyi molts diners gent que ens està enganyant.

Els atletes és un altre problema, sempre s'ha dit als atletes “beu per endavant” i això a més s'ha transmès també al públic. Bé, doncs està clar que els atletes bons, els que guanyen les maratons, han begut molta menys aigua que el que arriba l'últim. L'últim és el que ha estat bevent tot el temps i al final té intoxicació per aigua. Bé, igual beu perquè no és bo i la seva cursa en comptes de 2 hores dura 6.hores Els atletes bons beuen poc, i en tot cas, estan una mica deshidratats, no sobrehidratats. Estar sobrehidratat no és gens bo”[/color]

He extret de l’entrevista el que m’ha semblat més rellevant per a nosaltres, però si la voleu llegir tota, aquí està:
http://corredoresoscenses.blogspot.com/2006/06/agua-agua-agua_05.html

I també, com a complement,  un article que es refereix a la investigació durant la marató de Boston.
http://www.clarin.com/diario/2005/04/15/sociedad/s-04601.htm

La polèmica està servida.
:smile:

Pucu

M'he quedat sense paraules, :surprised: :surprised: :surprised: que en penseu?

Tete Xavi

06 Set 2008 18:09 - 06 Set 2008 18:39 #188 per Pucurull (Visitant)

Convé afegir que el video de una mica més amunt ve a ser una mena de trailer d’una pel•licula nord-americana sobre la marató.

El seu títol és “The Spirit of the Marathon”, i explica històries paral•leles de preparació per al repte de córrer la marató de Chicago.

La pel·licula, pel què diuen, està rodada com un documental i gira entorn a personatges reals que expliquen els seus motius per a córrer la marató.  Per un costat els amateurs, com una dona divorciada, un jubilat de 70 anys acompanyat de la seva filla de 40, una estudianta, i un perseverant corredor que vol batre la seva marca personal. I per una altra banda, apareixen els professionals: el kenyà Daniel Njenga, que té una marca de 2:06:16 i la Deena Kastor, medalla de bronze en les olimpíades d'Atenes de 2004. A part, surten també breument figures de la marató com Paula Radcliffe, Alberto Salazar, Bill Rodgers, Toshihiko Seko, Grete Waitz o Paul Tergat, entre altres, així com personalitats relacionades amb el món de la llarga distància.

Sembla ser que ha guanyat diversos premis, entre els quals un al festival de cinema de Chicago i un altre com “millor film” en el Mamooth Film Festival.

Què jo sàpiga, no ha estat estrenada a Espanya encara.

Per saber-ne més:

www.marathonmovie.com/film.html

Pucu

06 Set 2008 18:20 #189 per XaviPapell (Associat/da)
I clar tampoc hi es en català o castellà

06 Set 2008 18:58 #190 per Pucurull (Visitant)

(....)

M'he quedat sense paraules, :surprised: :surprised: :surprised: que en penseu?

Tete Xavi

Tete Xavi,

Sí vols la meva opinió: s'ha de beure aigua, més de la usual, el dies abans de la marató i pel matí abans de començar la prova. I per descomptat, beure'n, com a mínim l'equivalent a un got, a tots i cadascun dels avituallaments durant la cursa. Sí te'n saltes algun pot ser fatal.

Pucu

06 Set 2008 19:16 - 06 Set 2008 19:18 #191 per XaviPapell (Associat/da)
Tete Xavi si vols la meva opinió, a la marató de Barcelona anava a un ritme molt molt lent, soc una persona que sua molt i amb el ritme que portava era el mateix. des de el primer moment vaig agafar powerade i el portava durant 2/3 kms a la ma i el bevia tot i quan agafava una ampolla d'aigua feia el mateix. I el que crec que tb es important es tirar-te per sobre una mica d'aigua i més quan la calor es important.
Jo no em vaig trobar malament en cap moment, però clar el meu ritme a lo millor no es significatiu com per agafar una pajara
Tb m'agradaria saber quin es el desgast fisic d'un atleta que triga 2h10' i un que triga 4h

10 Set 2008 21:28 #192 per pinetell (Visitant)
Bones companys/es, la veritat que no he fet cas a aquest fil fins que l'he obert,i el primer ha estat veure el videoque ens ha penjat en pucu!! molt bo!!!
Tot just estic preparant la meva primera marato,si tot va be la fare al febrer a Sevilla!! i quines ganes,tot i que ser que patire molt, pero estic boig per fer-la.
He corregut alguna que altra mitja i el l'aigua no n'he vegut gaire, tot just al matí si que he vegut mes del normal, però durant la cursa em trobo molt mes be si faig algun glop petit,pero sense gaire cantitat.
No ser si a la marató tindre mes necesitat. El que mes em preocupa es si se bo o no menjar durant la cursa???.
Vosaltres que teniu mes experiencia que feu? i si menjeu, que i quina cuantitat??? (fruita, fruits secs.....)
Merci

11 Set 2008 02:33 #193 per llança (Associat/da)
Hola pinetell, jo només he fet una marató. A mi personalment en el quilometre 25 em va donar per menjar mig platan, una barra energetica i fruits secs. La veritat es que quan vaig començar a correr notava que tenia l'estomac massa ple. Vaig pagar la novatada de menjar massa. Em va durar mitja hora. Jo, personalment soc de persona que li agrada correr amb la sensació d'estomac buit. En tota la paradeta que em trobava a la cursa menjava mitja taronja i beguda isotonica, i el que em faltava per menjar era el mig platan. El problema es que soc un golafre.  :mdr:

12 Set 2008 17:17 #194 per pinetell (Visitant)
[Gracies llança, la veritat es que em preocupa una mica el tema de la beguda i menjar, pq tambe soc una mica golafre!! pero ja hi anire dosifican.....

12 Set 2008 19:17 #195 per Pucurull (Visitant)

Alguna vegada hem parlat dels esportistes d’elit que en retirar-se de la seva activitat, es dediquen a córrer, i alguns d’ells s’atreveixen fins i tot amb les maratons.

N’hi ha uns quants. Dels que eren professionals del ciclisme n’hi ha bastants.

Un d’ells, i com sap tothom,  el ciclista nord-americà Lance Armstrong –actualment de rabiosa actualitat per haver anunciat que vol tornar a pujar a la bicicleta i guanyar el seu vuitè Tour. Un altre l’Abraham Olano, o el nostre Victor Gonzalo, que en realitat no es va retirar sinó que es va passar del ciclisme directament a la marató...

També d’altres esports, com la nedadora i doble medalla olímpica a Barcelona’92 Summer Sanders, en Luis Enrique, que no cal dir que prové del futbol, el basquetbolista Rafa Jofresa, el campió olimpic de rem, Steve Redgrave, o la guanyadora de vuit medalles olímpiques en piragüisme, l’alemanya Birgit Fischer...

Crec que val la pena saber els temps que han fet en la marató aquests famosos esportistes i algun altre més, que se sap que han quedat enganxats com nosaltres per la cosa aquesta del córrer.
Temps
Esportista
Esport
2h.23:56
Victor Gonzalo
Ciclisme
2h 39:08
Abraham Olano
Ciclisme
2h 42:54
Rolf Adaig
Ciclisme
2h 46:43
Lance Armstrong
Ciclisme
2h 55:39
Laurent Jalabert
Ciclisme
2h 57:28
Fernando Escartín
Ciclisme
2h 58:58
Luis Enrique
Futbol
3h 17:05
Summer Sanders
Natació
3h 25:13
Greg Searle
Rem
3h 37:33
Rafa Jofresa
Bàsquet
3h 58:33
Jean Claude Killy
Esquí
4h 21:36
Stephen Redgrave
Rem
5h 12:05
Birgit Fischer
Piraguisme

Pucu

12 Set 2008 20:55 #196 per krlos (Associat/da)
Molt interesant aquesta taula Miquel. A primera vista es veu rapidament que el ciclisme i l'atletisme, com a minim en llarga distancia, tenen una certa proximitat en el que respecta a la resposta fisica dels esportistes. Sempre he escoltat detractors d'incloure el ciclisme en una preparacio maratoniana, pero crec que la gent no se n'adona que nomes a nivells pros la bici pot resultar dolenta per la cursa (i crec que molt mes encara a l'inreves. La cursa ha de ser molt dolenta per al ciclisme d'alt nivell), pero quan es parla de populars, considero que son esports complementaris i que entrenem grups musculars que d'altra manera quedarien desentrenats. Es mes, crec que es el complement ideal per a "relaxar les cames" despres d'un entrenament fort.

L'altra cosa que es veu a aquesta taula es com deien a aquell famos anunci "no pesan los años, pesan los kilos". La gent que practica esports on s'ha de muscular, ho paguen a l'hora de posar-se a correr i s'ha de fer un canvi molt gran al cos si vols escurçar les teves marques.

45x10Km==>57x21Km==>18x42km Asfalt==>14x42km Muntanya
2x50km==>2x6h==>3x100km==>1x12h==>4x24h==>17xUltra
7xTriB/Half==>4xIM==>1xDobleIM
El dolor es una opinió cerebral!
301 Dorsals!

12 Set 2008 21:11 - 12 Set 2008 22:08 #197 per Raimon (Associat/da)
  Com en Krlos, penso amic Pucu, que aquest recull que ens presentes en aquesta taula és força ionteresant i significatiu; per un cantó és veu el trasvasament de molts ciclistes al món del correr; alguns amb força éxit, d'altres no tant. Aquí podriem incluir també el nostre estimat i próxim Nicolau Osete, que després de dedicarse al ciclisme i patir una lesió, ja veterà es va passar a l'atletisme i va aconseguir marques en marató força destacades (2h.49') amb 53 anys. al 1983.

Aquí us afegeixo un link amb la meva web en que es recull l'historial del Nicolau Osete: http://eltrencaclosques.iespana.es/eltrencaclosques/OSETE.html

18 Set 2008 23:34 #198 per Pucurull (Visitant)

Sí algú, entrenant per Montjuïc, passa a prop del camp de La Foixarda i veu  al terra restes d’una línia blava i un número 40, sàpiga -sí no ho sap- que està corrent exactament per damunt del traçat de la Marató Olímpica de Barcelona’92, a falta de dos quilòmetres per entrar a l’estadi.

La revista Marathon d’aquest mes duu un bon article del correcat waterpoler -el periodista Albert Montenegro- en el qual es refereix a com es va mesurar aquella marató. 

M'ha semblat què pot tenir interès i m’he permès extreure aquesta fotografia... 

Petjades de la marató olímpica de Barcelona’92

Pucu

19 Set 2008 23:20 #199 per Pucurull (Visitant)

Interessant baguilera,
8)
Certament, a molts i a moltes els canvia la vida des del moment que es proposen fer una marató.

Pucu

29 Set 2008 12:19 - 30 Set 2008 13:00 #200 per Pucurull (Visitant)

És pot llegir arreu que en acabar la marató de Berlín, ahir, després de batre el rècord del món, en Haile Gebrseleassie va fer la següent declaració:

"Vaig tenir un problema en el múscul del panxell i vaig haver de parar durant una setmana sencera, quinze dies abans de la marató ”

Aquestes declaracions trastocaran tots els plans que existeixen per córrer una marató?

No ho dic (del tot) de broma.

Pucu

Associació Esportiva Corredors.cat
info@corredors.cat
© 2020  Tots els drets reservats