OOREDOO DOHA MARATHON – 14/GENER/2025
Aquesta vegada l'Abel m'ha estalviat bona part de la crònica. Per tant, només afegir alguns detalls addicionals:
Com ja va sent habitual, vaig triar aquesta marató per l'hivern amb molta antelació. Comunicada la meva decisió al grup, i un cop fetes totes les reserves+inscripcions, van passar algunes setmanes abans no s'hi afegissin Arcadi/Cristina i Xavi/Mònica. Més endavant s'hi van afegir també Abel/Susanna.
En el nostre cas, 7 dies/6 nits a Doha, sense passar per Dubai, que ja ho coneixíem de quan hi vam fer escala, de camí cap Austràlia, fa 10 anys.
Qatar, país on la majoria dels 2 milions d'habitants del país viuen a la capital, Doha, amb un 90% d'expatriats (tots amb permís de treball), i una desocupació quasi inexistent. Tothom té alguna tasca a fer, per insignificant que sigui. El xeic Tamim Al Thani, i la seva família, són amos del país des de fa generacions, controlant i dirigint empreses i activitats econòmiques. I prou que els interessa que el país sigui una bassa d'oli des d'un punt de vista social, tenint a tothom més o menys content.
Doha, espectacularment neta, ben urbanitzada, carrils bici i per als vianants, a dojo (terreny totalment pla) Amb una superfície que any darrere any va guanyant terreny al mar. Molts megacentres comercials, pensats perquè la gent s'hi refugiï de la calor els mesos més calorosos de l'any.
En algun dels barris més moderns de la ciutat fins i tot hi ha instal·lats aparells d'aire condicionat al carrer. Increïble. Tota l'aigua del país, el 100%, prové de plantes dessalinitzadores. A Qatar només hi plou uns 2-5 dies a l'any. En canvi, són bastant sovint les tempestes de sorra, que deixen la ciutat immersa en una espessa boira de sorra del desert, sorra que, ens van explicar, se't fica per tot el cos.
La Marató de Doha, esdeveniment que intenta guanyar prestigi a base de talonari. I és que el gas que produeix el país dona per tot. Qatar és el tercer productor mundial de gas liquat, exportant el 80% de la seva producció. Amb l'etiqueta de "World Athletics Gold Label Race", l'organització de la marató ha contractat enguany fins a 12 corredors africans amb registres entre 2h5' i 2h15' en els seus palmaresos.
Malgrat tot, vam constatar que hi ha bastants detalls a millorar:
- difícil i complicat accés a l'arc de sortida des del village, on tothom s'havia concentrat abans de la cursa (accessos tancats amb tanques molt altes).
- avituallaments bàsicament d'aigua durant la cursa. Això sí, fresqueta. Sòlids???
-avituallament post-cursa patètic. Aigua, isotònics i dàtils.
- escassetat d'unitats WC.
- entrega de premis als guanyadors per categories: al cap de +48 hores. Alguns participants ja havien viatjat.
- animació nul·la, pel que fa al públic
- animació testimonial, pel que fa a punts musicals
- massa barreja de curses a la zona d'arribada, havent d'esquivar gent de 10km i mitja que arriben caminant
Una temperatura que no va ser massa elevada, exceptuant la darrera hora, i una baixa humitat van fer que acabés la marató sense la roba molla, quan en quasi totes les maratons acabo semblant sortit de la dutxa. Exceptuant una rampa en el recte anterior de la cama dreta en el km 38, no vaig tenir major problema a acabar la cursa en un crono que, actualment, està en línia amb el rendiment que de mi es pot predir: 4:28:33, amb una classificació de 276/626 en la general i 9/21 en la categoria +M60. 522 homes i 104 dones, entre els/les acabats (categoria a part per homes i dones elite, 12 i 8 respectivament).
Una llàstima que en Xavi s'hagués de retirar en el quilòmetre 32. Quatre setmanes aturat i la reproducció dels problemes del menisc van fer impossible que acabés. Ànims, Xavi.
L'Abel, una màquina. Tercer lloc en categoria +M60, baixant de les 4h.
I l'Arcadi i jo, una més, i seguint sumant països...
En fi, 53a marató al sac, 38è país diferent en el qual corro una marató, i propera marató: Copenhague.