Mitges Maratons Europees d'un corredor viatger

Mitges Maratons Europees d'un corredor viatger

30 Gen 2022 20:17 - 30 Gen 2022 20:22 #41 per Josep80 (Associat/da)
MITJA MARATÓ DE FUNCHAL/MADEIRA (PORTUGAL)-23/GENER/2022

Arxipèlag de només dues illes habitades, Madeira està situada a 660 quilòmetres al nord de les illes Canàries, a uns 750 quilòmetres de les costes del Marroc, i a uns 1000 quilòmetres al sud-oest del Portugal continental, al mig de l'oceà Atlàntic. Descoberta i colonitzada per Portugal l'any 1418, disposa d'un règim de gestió autonòmica respecte de la resta de Portugal. Té una població de 270.000 habitants, amb una superfície total equivalent a la comarca de les Garrigues, essent la seva capital Funchal, localitat on va tenir lloc la Mitja Marató.
Destí turístic rellevant (en el port de Funchal estrany és no veure atracats un parell de creuers), és coneguda també pels seus vins, per la seva fusta (d'aquí el seu nom), i per haver vist néixer algun personatge mediàtic... (deixem-ho córrer). La seva temperatura és força temperada durant l'hivern, i la seva orografia no és precisament el paradís dels runners asfalteros, com jo: d'origen volcànic, no pots donar quatre passes sense haver d'enfrontar-te a la pujada de torn. Realment difícil aconseguir córrer o simplement caminar sense fer treballar de valent els quàdriceps i els bessons.
Arribats a Funchal el dissabte al matí, en un vol matiner, via Lisboa, vam aprofitar per anar a recollir el dorsal i la samarreta abans d'anar cap a l'apartament. Petit local en uns baixos del centre de Funchal, quatre taules i mitja dotzena de voluntaris. Modest esdeveniment organitzat per l'associació d'Atletisme de la Regió Autònoma de Madeira. Molta gent parla i/o entén l'anglès. Obligada la presentació de test d'antígens negatiu per la covid. Vaig fer algunes preguntes en relació amb el circuit de la cursa, atès que algun tram s'havia de fer més d'una vegada. Dia primaveral, fresca al vespre i caloreta durant el dia, no massa humitat.

Funchal Marathon consta de tres curses: una marató, una mitja marató, i un 8K, que comencen a diferents llocs i a diferents hores (8:30, 10:00 i 9:30, respectivament), amb un lloc d'arribada comú a totes tres, al centre de la localitat, en el passeig marítim. Les tres curses tenen tres trams: un primer tram, a l'oest de la localitat, que viatja en direcció cap a les platges per una avinguda que voreja el mar, flanquejada per hotels i apartaments, i amb alguns desnivells. Aquest tram s'ha de fer dues vegades (anar/tornar) en la mitja, més vegades pels de la marató. Un segon tram, curt, es tracta simplement d'una baixada d'uns 500 metres amb un fort desnivell (pendent 9%), que enllaça amb el tercer tram, al centre de Funchal. Aquest darrer tram, bàsicament pla, té l'inconvenient de les llambordes, de les grans i punyeteres, presents en alguns carrers. Part d'aquest tercer tram també s'ha de fer dues vegades en la Mitja, i tres vegades en la marató.

Diumenge, 10 h del matí, dia solejat, temperatura de 20 °C-22 °C, sense vent, i humitat tolerable. Els de la marató ja estaven corrent des de les 8:30, i recorrent encara el primer tram. Malgrat que érem 547 inscrits a la Mitja, a la línia de sortida vaig veure força menys gent (aquest fet també va succeir a la marató i als 8K, significativament menys participants que gent inscrita inicialment, havent abonat la inscripció). Quarantenes?
La sortida va tenir lloc en dos grups, d'uns 200 corredors cada grup, separats per uns segons, encara que aquesta mesura no tenia massa sentit si tenim en compte que a la sortida ningú anava amb mascareta ni hi havia cap distància, però cap, entre corredors/res.
Vam trobar dos punts d'avituallament en el circuit (que en realitat eren quatre, en repetir-se els trams). Aigua, isotònics i plàtans. Alguns punts d'animació musical, tot molt senzillet. Voluntaris en els revolts dels trams, per controlar que tothom passés les vegades requerides. Només animació al final de la cursa, coincidint amb grups de gent passejant pel front marítim, molts d'ells dels creuers ancorats al moll. Circuit adequat per si portes acompanyant que et vulgui fer seguiment en molts punts.
Res especial de comentar de la meva cursa, llevat que em van sobrar els darrers tres o quatre quilòmetres, anant de més a menys, els desnivells del primer tram em van carregar força, i calor, francament, uns 23 °C al final. El meu temps final va ser d'1:55:27, posició 216/371 en la general i 12/20 en la categoria M60-65. Molta participació estrangera (30 països diferents en la Mitja, 258 portuguesos i 113 estrangers. Del creuer?). 94 dones i 277 homes. Guanyador masculí amb 1:12:40, de Portugal, i guanyadora femenina 1:28:05, d'Alemanya.
A la marató van participar 190 corredors/res (148 homes i 42 dones) i 277 en els 8K (169 homes i 108 dones).

Portugal, setzè país europeu on corro una Mitja, i seguint...




total maratons: 50
maratons olímpiques: 22 de 23 (falta Beijing)
maratons majors: 6 de 6
països maratons: 35
maratons continents: 6 de 6 (renuncio Antàrtida)
Mitges a Estats USA: 21 estats de 50 (+DC)
Mitges Europa: 26 països
Mitges prov+territ. Canadà: 0 de 13
Adjunts:

Please Entra or Crear compte to join the conversation.

30 Gen 2022 20:51 #42 per MIGUEL SBD (Associat/da)
Moltes felicitats Josep80:raised: :raised: :raised: :raised: :raised: :raised:

Cada km serà per tu. 3a sempre amb nosaltres

2h56'58'' marato Barcelona 2010
1h22'24'' mitja  Barcelona 2007
37'17''   10km   Pineda 2007
19'08''  5km La Nostra (Sabadell) 2014
05'27''   milla de Sant Viçens de...

Please Entra or Crear compte to join the conversation.

02 febrer 2022 20:06 #43 per gorka (Associat/da)
Enhorabona Josep80, ja en tens una altra al sac. Això és un no parar! :clap: :clap:


MP
1000 m.l. (1): 3.53 (Barcelona 2018)
5 Km (3): 22.31 (El Masnou 2017)
10.000 m.l. (2): 39.59 (Barcelona 2009)
10 Km (102): 38.20 (Girona 2007)
Mitja Marató (88): 1.27.38 (Granollers 2007)
Marató (34): 3.18.27 (Sant Sebastià 2007)

Please Entra or Crear compte to join the conversation.

07 febrer 2022 17:15 #44 per Tiny (Associat/da)
Molt bé Josep! Bona mitja i crònica.

Només et falta posar al final : i la propera serà a..... :whistle:

10 km. Sant Antoni 2011  42'37"
Mitja marató. BCN 2015  1h 34' 27"
Marató. Munic2015  3h.27'26"

Please Entra or Crear compte to join the conversation.

07 febrer 2022 20:07 #45 per Josep80 (Associat/da)

Tiny va escriure: Només et falta posar al final : i la propera serà a..... :whistle:


la propera mitja europea serà a Ginebra, però abans passaran altres coses...:whistle: :whistle:

total maratons: 50
maratons olímpiques: 22 de 23 (falta Beijing)
maratons majors: 6 de 6
països maratons: 35
maratons continents: 6 de 6 (renuncio Antàrtida)
Mitges a Estats USA: 21 estats de 50 (+DC)
Mitges Europa: 26 països
Mitges prov+territ. Canadà: 0 de 13

Please Entra or Crear compte to join the conversation.

09 febrer 2022 14:02 - 09 febrer 2022 14:08 #46 per Josep80 (Associat/da)
El dia d'avui aquest quadre resumeix on soc, pel que fa a aquest repte. El llistat és tot l'exhaustiu que he pogut, però bé sé que no serà possible córrer una mitja a tots aquests països i nacions, sigui per raons polítiques, administratives, perquè no s'hi celebra cap Mitja, o perquè si se'n fa alguna, aquesta no és de la meva conveniència (trail/muntanya).

Veurem fins on arribem...:whistle: :whistle:


total maratons: 50
maratons olímpiques: 22 de 23 (falta Beijing)
maratons majors: 6 de 6
països maratons: 35
maratons continents: 6 de 6 (renuncio Antàrtida)
Mitges a Estats USA: 21 estats de 50 (+DC)
Mitges Europa: 26 països
Mitges prov+territ. Canadà: 0 de 13
Adjunts:

Please Entra or Crear compte to join the conversation.

11 febrer 2022 19:31 #47 per Mona (Associat/da)

Josep80 va escriure: El dia d'avui aquest quadre resumeix on soc, pel que fa a aquest repte. El llistat és tot l'exhaustiu que he pogut, però bé sé que no serà possible córrer una mitja a tots aquests països i nacions, sigui per raons polítiques, administratives, perquè no s'hi celebra cap Mitja, o perquè si se'n fa alguna, aquesta no és de la meva conveniència (trail/muntanya).

Veurem fins on arribem...:whistle: :whistle:


Estic convençuda que aniràs allà on la política et deixi i hi hagi una Mitja de la teva conveniència, ja ho anirem veient en aquest fil! ;)

Please Entra or Crear compte to join the conversation.

21 febrer 2022 17:29 #48 per Tiny (Associat/da)
Josep, trobo que portes molt bon ritme amb les mitges d'aquest repte, sobretot tenint en compte els dos anys de pandemia! :great:

Veig alguns paisos complicats per trobar una mitja. Per exemple, el Vaticà! :laughing: :laughing:

Per molts anys puguis anar omplint aquesta taula! :party: :party:

10 km. Sant Antoni 2011  42'37"
Mitja marató. BCN 2015  1h 34' 27"
Marató. Munic2015  3h.27'26"

Please Entra or Crear compte to join the conversation.

19 Mai 2022 08:33 - 19 Mai 2022 08:34 #49 per Josep80 (Associat/da)
GENERALI GENÈVE HALF MARATHON (SUÏSSA)-15/MAIG/2022

Ginebra, segona ciutat més gran de Suïssa, després de Zuric, i un dels principals centres financers d'Europa. És considerada una de les ciutats més cares del món, i personalment, en dono fe que ho és. Té seus d'organismes internacionals prou coneguts com l'Organització de les Nacions Unides (l'ONU té quatre seus: Nova York, Ginebra, Viena i Nairobi), la Creu Roja, UNICEF o la OMC (organització mundial del Comerç).
Tot plegat fa que la gran majoria de visitats que té al llarg de l'any sigui turisme de negocis, un tipus de turisme que no mira massa la butxaca.

Probablement, els seus dos principals emblemes siguin el xorro d'aigua que surt en un extrem del llac Léman (que es pot elevar fins a 140 metres), i el seu rellotge floral, en els jardins dels Anglesos, amb la maneta més llarga del món per marcar els segons.

Situada just a l'entrada de Suïssa des de França, en els seus carrers sovintegen els cotxes amb matrícula gal·la, sent capital del cantó suís francòfon del mateix nom, i una de les 45 comunes del cantó.
És una ciutat agradable de visitar, crec que en bona part gràcies al llac, que li dona una tremenda personalitat i l'oportunitat de poder disposar d'uns bulevards fantàstics.

La marató de Ginebra celebrava enguany la seva setzena edició. En aquesta ocasió, patrocinada principalment per Generali, no ha perdut la tradició i ha convertit el cap de setmana de la marató en un esdeveniment apte per a tots els públics. El programa començava el dissabte amb curses de 10km, 5km, marxa nòrdica, marxa i distàncies d'entre 1 i 3 km pels més petits, i seguia el diumenge amb la marató, la marató per relleus, i la mitja marató, incloent-hi categoria amb cadira de rodes. En total uns catorze mil participants, segons em van dir.
Tot el centre neuràlgic del cap de setmana és els jardins dels Anglesos, o els seus voltants, a tocar del llac Léman, incloent-hi la fira del corredor, totes les arribades de les curses i les sortides i arribades de les curses de menys distància. Bon ambient de cap de setmana, que en aquesta ocasió va ser força calorós, amb força quioscs per menjar qualsevol cosa. En el cas de les curses més llargues (10km dissabte i marató i Mitja diumenge), la sortida té lloc a la comuna de Chêne-Bourg, en l'extrem més occidental del cantó, tocant a França. L'Organització facilita amb el dorsal un codi QR per poder viatjar tot el cap de setmana per la ciutat, així com detallada informació de quin transport utilitzar per desplaçar-se a la línia de sortida o a punts intermedis en el cas dels rellevistes.

Quan vam arribar el dissabte al migdia a la fira del corredor, tota l'àrea estava atapeïda de gent, ja que era l'hora de dinar, i feia un sol esplèndid, tothom al carrer. A la tarda ja hi havia curses, i això es notava. A la tarda vam anar a Chêne-Bourg a veure la sortida de la cursa de 10km, i de passada comprovar quines passes hauríem de fer l'endemà, quan ens toqués als de la marató i mitja marató (tramvia, durada del trajecte,...).
Molt ambient a la sortida, en un barri residencial. Carrer bastant estret, per la quantitat de runners que hi havia, amb tot de tanques laterals per delimitar calaixos, per colors i temps objectiu, sense cap mena de filtre o comprovació. El dorsal portava nom, número i bandera del país d'origen. Vam veure banderes de bona part dels països d'Europa, i algunes d'altres continents.
Tres onades, la darrera pels participants de marxa nòrdica i marxa. Ja vaig poder veure que la sortida era un coll d'ampolla (amplada del carrer d'entre 10 i 15 metres), que no semblava que es destapava fins a uns quants centenars de metres.
Vam agafar el tramvia per tornar als Jardins dels Anglesos, i vam veure arribar els primers del 10km.

El diumenge va fer un dia estiuenc, amb una temperatura d'uns 22 °C a les 8:30, que era l'hora de sortida de la mitja, i que s'enfilaria uns 5 graus en les dues hores següents. Vam sortir sense els participants de la marató, que inexplicablement, sortien a les 9:15 (haig de preguntar a l'Organització el perquè d'aquest horari pels maratonians). Considero que és una aberració.
Tal com em temia, la sortida va ser bastant atropellada, i no vaig poder agafar el meu ritme fins al segon quilòmetre. Aquest és un aspecte que l'Organització hauria de millorar. La meitat de la cursa va circular per diferents comunes del cantó de Ginebra, per camins poc amples, asfaltats, travessant camps de conreu i vinyes, molt exposats a la climatologia, que en aquest cas, va ser d'un sol de justícia. Bastants girs de 90 graus en aquesta primera meitat de la cursa, que bastants participants aprofitaven per retallar descaradament sense seguir el camí marcat. Ben poca gent animant entre els camps, òbviament.
Avituallaments bastant defectuosos, per la gent que érem (uns quatre mil corredors/eres), poques taules i gots que eren omplerts per voluntaris que no donaven l'abast. Un altre punt a millorar, ja que en els avituallaments es perdia bastant temps, si volies disposar d'un got d'aigua.

I així anar fent, molt agrupats, amb la llebre d'1h50' que em va passar quan devíem portar uns cinc o sis quilòmetres (o ella va sortir molt enrere o jo massa endavant). A l'arribar a la població de Vesenaz, sobre el quilòmetre 11, vam entrar en un túnel de quasi un quilòmetre, amb pendent favorable, i encadenant un quilòmetre posterior rapidíssim, en baixada, i ja amb vistes al llac Léman. Van ser els dos quilòmetres més ràpids de la cursa, i vaig aprofitar per avançar bastants posicions. A partir d'aquí, tot va ser anar-se apropant al "xorro" d'aigua del llac, primer per la route de Thonon, i després pel quai de Cologny, sempre al costat del llac, fins a arribar a la ciutat en el km17. Aleshores la ruta va anar a cercar un dels ponts que creuen el Roine, va transitar per carrers estrets de la part nord, per anar a sortir al principi del Parc Mont-Repós, a l'altra riba del llac, i així acabar els darrers 1500 metres fins a meta, en el cèntric pont de Mont-Blanc, el conegut pont de les banderes.
Molta gent, i molta calor. A l'arribada, medalla, i només gots d'aigua, trossos de plàtan, i galetes. Vaig pensar en els que estaven corrent la marató.
Bones sensacions post-cursa. Temps d'1:56:37, òbviament una mica millor que qualsevol de les cinc mitges que acabo de córrer als Estats Units, però conservador, pensant en la marató de final de mes. Posició 1779/3848 en la general i 37/126 en la categoria +M60. Un total de 64 abandonaments. 66% dels finishers de categoria masculina, i 34% de categoria femenina. Es va assolir el rècord de la prova en 1:01:39 per part d'un sudanès nacionalitzat suís. La guanyadora en categoria femenina, de Kenya, amb un temps d'1:09:49. També es va batre el rècord de la prova en cadira de rodes, per part d'un medallista olímpic, de Suïssa. Clarament, l'Organització va anar a fitxar determinats atletes per aconseguir aquests resultats, i donar prestigi a la prova.

Pel que fa al meu repte de mitges maratons europees, Suïssa és el dissetè país.

I la següent mitja ja té data...


total maratons: 50
maratons olímpiques: 22 de 23 (falta Beijing)
maratons majors: 6 de 6
països maratons: 35
maratons continents: 6 de 6 (renuncio Antàrtida)
Mitges a Estats USA: 21 estats de 50 (+DC)
Mitges Europa: 26 països
Mitges prov+territ. Canadà: 0 de 13
Adjunts:

Please Entra or Crear compte to join the conversation.

13 Jun 2022 21:05 #50 per Josep80 (Associat/da)
HELSINKI HALF MARATHON (FINLÀNDIA)-11/JUNY/2022


Finlàndia, el país dels mil llacs. Per tot arreu hi ha aigua. Amb una població inferior als 6 milions d'habitants, però amb un territori més de deu vegades superior al de Catalunya, entrà a la Unió Europea l'any 1995 i a l'eurozona l'any 1999 (el de la seva creació). És una república sensibilitzada i compromesa en els temes socials, i és un referent absolut per altres països pel que fa al seu model educatiu. Malgrat que en els darrers decennis ha tingut una tradició bàsicament neutral en el tema dels conflictes internacionals que puguin representar alinear-se en algun bàndol bel·ligerant, darrerament, arran de l'ocupació d'Ucraïna per part de l'exèrcit rus, ha demanat, juntament amb Suècia, poder ingressar a l'OTAN. I és que Finlàndia comparteix amb Rússia una frontera de 1340 quilòmetres. Quasi res.
Els idiomes oficials del país són el finès i el suec, ja que amb els anys s'han establert en el país força comunitats del país veí. Pràcticament, tota la informació que puguis trobar pel carrer, cartells, descripcions, tota està en els dos idiomes. El rus també és conegut per part dels habitants de més edat, pel fet que l'URSS va influir en el país de forma important en els anys posteriors a la Segona Guerra Mundial, després que els finesos lluitessin inicialment contra el bàndol aliat.
La primera vegada que vam estar a Hèlsinki, per recórrer posteriorment bona part del país, va ser l'any 2005, quan vaig córrer la marató de la ciutat. Després, l'any 2010, en un creuer per les capitals bàltiques, vam tornar a estar a la capital finesa per unes hores. El ben cert és que l'hem trobat poc canviada des d'aleshores. I no és pas una crítica, tot el contrari, potser la seva geolocalització ha fet que no es massifiqui com ha pogut passar amb altres capitals europees. Agradable, simpàtica, civilitzada, gran part de la gent parla l'anglès, a diferents nivells.
Portava arrossegant aquesta inscripció a la mitja marató de Hèlsinki des de 2020. Aquell any, per motius ja sabuts, l'esdeveniment es cancel·là, i vaig optar perquè em transferissin la inscripció a l'edició de 2021. L'any 2021 sí que es va celebrar la mitja marató, però jo no hi vaig poder anar perquè a Finlàndia només s'hi podia entrar amb motius justificats (restriccions covid), i participar en una cursa popular no estava entre les excepcions. L'Organització en va tornar a passar la meva inscripció al següent any, el 2022. I a la tercera ha estat la vençuda, i aquest any sí, hem pogut tornar a la ciutat i córrer la mitja marató.
El dissabte a la tarda vam recollir el dorsal en el Töölönlahden puisto, un parc a la vora de l'estació de trens, molt cèntric. El parc era el centre neuràlgic de la cursa, amb sortida i arribada incloses. Fins aquell moment no vaig tenir informació de quants participants correríem l'endemà: més de dos mil, una xifra prou interessant.
El circuit, que no ha estat el mateix en totes les edicions, era atractiu enguany, amb bona part de quilòmetres vorejant el mar, per diferents barris de la ciutat.
Diumenge fantàstic per córrer, de fet com qualsevol dels quatre dies que vam estar a Hèlsinki en aquesta escapada. Sortida a les 8:15 h, a uns 12 °C, amb una lleugera i agradable brisa. Dia solejat, sense cap núvol. Llebres per a tots els gustos: 1.30,1.35, 1.40, 1.45, 1.50, 1.55, 2.00, 2.05, 2.10, 2.15, 2.20, 2.30, 2.45, 3.00. Una passada.
Pocs minuts abans de començar se'm va acostar la llebre d'1h50', amb la banderola a l'esquena: "Hola, Josep". La meva samarreta em delatava.
Vam estar enraonant un parell de minuts. Daniel és finlandès, d'uns 4X anys, de mare de Torroella de Montgrí, parla perfectament el català, amb una mica d'accent. És triatleta i aquest estiu vindrà al Pirineu a córrer un Ironman. Faltaven llebres, i aquí estava.
Sortida puntual, molt estreta, ordenada, sense cap control de calaixos, però amb les llebres situades escalonadament, i amb tothom col·locat al lloc més adient de cara als seus interessos. De seguida d'haver sortit la via es va eixamplar, i no hi va haver cap mena de problema de congestió en tot el circuit, potser en algun avituallament. Recorregut amb molts falsos plans, i amb una darrera quarta part (quilòmetres setze al vint) amb un parell o tres de pujades que feien mal. Igual que a la mitja de Ginebra de feia quatre setmanes, vaig començar amb ganes, amb cert ritme, per davant de la llebre d'1h55', i marcant un pas de 10km de 54'16". Però amb els minuts i els quilòmetres em va anar sortint el cansament (i la marató de Luxemburg de feia només dues setmanes), i vaig començar a cedir. En el km12 em va passar la llebre d'1h55', amb un grupet, i just abans d'un avituallament. Aleshores, i de sobte, un corredor molt poc disciplinat se'm va creuar, just davant meu, per agafar un got d'aigua. Vaig topar amb ell, i en intentar esquivar-lo, no vaig fer altra cosa que ensopegar i anar per terra. Una altra vegada, com a Luxemburg, rebent les mans, que en aquestes alçades ja són un nyap (en aquest pas hauré de portar guants protectors a cada cursa).



Cap al quilòmetre setze van venir les parts més duretes de la cursa, amb uns pendents molt poc amables. I darrer quilòmetre novament pla, fins a l'arribada, on hi havia l'únic grup d'animació pública de tota la cursa.
Repartits fins a deu punts d'animació posats per part de la cursa, però tant teòric, que puc assegurar o que no hi eren, o que la seva animació va donar molt que desitjar, potser llevat d'un parell o tres. Quatre punts d'avituallament, algun als dos costats de la marxa, bastant correctes. Tots els punts quilomètrics assenyalats amb claredat. Barreja curiosa d'asfalt, terra i llambordes, i és que la ruta tocava tots els pals. I una brisa acompanyant durant tots els trams mariners, amb humitat, això sí.
Arribada sense majors contratemps, amb 1h57'10", posició 660/2027 en la general i 12/48 en la meva categoria M60-69. Medalla molt maca, i avituallaments finals molt generosos (fruita, isotònics, batuts proteínics, barretes, cerveses 0.0, snacks,...)
Dels 2027 acabats, 1170 homes i 857 dones.
Guanyador masculí amb 1h09'58", i guanyadora femenina amb 1h13'50", ambdós de Finlàndia.

Divuitè país en el repte de mitges europees, i ja a tocar del descans estiuenc, falten encara dues curses aquest mes de juny...


total maratons: 50
maratons olímpiques: 22 de 23 (falta Beijing)
maratons majors: 6 de 6
països maratons: 35
maratons continents: 6 de 6 (renuncio Antàrtida)
Mitges a Estats USA: 21 estats de 50 (+DC)
Mitges Europa: 26 països
Mitges prov+territ. Canadà: 0 de 13
Adjunts:

Please Entra or Crear compte to join the conversation.

13 Jun 2022 22:41 #51 per mickymache (Associat/da)
Moltes gràcies per la crònica, Josep80!! :great: :clap: :clap: :clap:

Enhorabona per tants bons viatges i curses. ;)

5km - MMP: 20'00'' (1a volta La Maquinista 2008) - MMT:
10km - MMP: 40'20'' (Mercè 2009) - MMT: 48'55" 10km de la Mitja Marató Colomenca
Mitja - MMP: 1h34'04'' (Mediterrani 2009) - MMT:

Please Entra or Crear compte to join the conversation.

18 Set 2022 11:09 - 18 Set 2022 11:13 #52 per Josep80 (Associat/da)
Aquest cop vam triar Romania i Hongria per seguir amb el repte, aprofitant i voltar una mica per Romania amb cotxe llogat, i anant a tret fet pel que fa a Hongria, estant només cinc dies a Budapest.

11 Hervis Cluj-Napoca Semimaraton (ROMANIA) – 4/setembre/2022

Romania, un oasi llatí en mig de terra eslava. I és que visitant les principals poblacions del país hom s'adona del pas de l'imperi romà per aquelles terres, fa ja vint-i-un segles, quan els romans van conquerir el territori on habitaven els dacis. Des d'aleshores, un bon grapat de tribus i pobles invasors, i destacats imperis, com l'otomà, o l'austrohongarès, van anar ocupant aquelles terres, fins que l'any 1877 esdevingué país independent, encara que amb un territori inferior a l'actual, ocupant l'imperi rus part del seu territori actual. Després de la Segona Guerra Mundial, Romania quedà integrada dins el bloc de l'Est (Taló d'Acer/Pacte de Varsòvia), amb un règim comunista dictatorial, amb un nom propi, Nicolae Ceauşescu, qui va subjugar el país fins al desembre 1989, quan va ser enderrocat i ajusticiat.
El país entrà a l'OTAN l'any 2004, i a la Unió Europea tres anys més tard, el 2007. Amb un territori lleugerament inferior a la meitat del territori de l'estat espanyol, i amb una població d'uns 20 milions d'habitants, el seu PIB per càpita és també menys de la meitat de l'espanyol. El seu idioma, el romanès, llengua llatina, s'assembla força al nostre, i és sorprenent la notable quantitat de gent que xampurreja el castellà.
Quan voltes per les carreteres i pobles del país, fora de les grans ciutats, descobreixes que l'evolució del país va a dues velocitats, una de major, per les orbes, i una altra, molt més lenta, per la resta. Carreteres en mal estat, carros tirats per rucs, com a mitjà de transport, circulant per la carretera, infraestructures i comunicacions...
Els mateixos romanesos et diuen que, des d'un punt de vista turístic, l'únic que val la pena de visitar és Transsilvània, a tocar d'Ucraïna en la seva part Nord. Parcs Naturals, antics pobles saxons, ciutadelles i fortificacions medievals, i, naturalment, castells, com el de Bran, lligat a la vida de Vlad Tepes, més conegut com a comte Dràcula. I va a Transsilvània on vaig córrer la mitja marató romanesa del repte, a Cluj-Napoca (simplement "Cluj" pels romanesos), l'antiga capital transsilvana, una ciutat d'uns 300.000 habitants, amb un remarcable centre històric.

Onzena edició de la marató de Cluj, que va incloure, com cada any, una marató, una mitja, una marató per relleus, 10k i 4K, en total unes 2500 inscripcions. Totes les proves es van celebrar el diumenge 4 de setembre al matí, amb diferents horaris, i amb sortida i arribada dins del Cluj Arena, un modern estadi d'atletisme, orgull de la ciutat. Vam anar a recollir samarreta i dorsal el dia anterior a un pavelló cobert just en front del Cluj Arena, bastant ambient, tot molt ben organitzat.
La mitja marató va començar a les 10:30, quan els maratonians ja portaven dues hores corrent. Ja s'havia disputat la prova de 4K, i la de 10K estava prevista per les 12 h. Dia bastant calorós, però suportable. Prèviament a la cursa vaig fer 6,6 km, en un parc ombrejat al costat de l'estadi, per sumar un total de quasi 28 km, coma preparació de la marató del dia 1.
Entre 700 i 800 participants en la mitja, en la línia de sortida (787 inscrits/inscrites), sortida puntual, i força gent a les grades. Un cop feta mitja volta per la pista de l'estadi, i arribant al corredor de sortida a l'exterior, lamentable haver de parar, literalment, i esperar quasi un minut, per poder seguir corrent: més de 700 corredors intentant passar per un pas d'uns dos metres d'amplada. Un cop fora de l'estadi, sense problemes per córrer al ritme de cadascú. Malgrat que s'havia publicitat que hi hauria servei de llebres, el cert és que no en vaig veure cap. Punts quilomètrics pintats en blau a terra, a un costat, números petits, difícil de veure. Avituallaments amb poques taules, i amb gots petits i a mig omplir. N'havies d'agafar un mínim de dos. Vam compartir circuit amb els participants a la marató i a la marató per relleus, en un recorregut ple de girs de 180°, en un constant anar/tornar per carrers i avingudes, intentant així cobrir quilòmetres sense haver de sortir de la ciutat. De fet, abans de començar, creia que la mitja marató era un recorregut de dues voltes, passant per dins l'estadi en completar la primera volta (i quatre voltes pels maratonians), així havia estat en edicions anteriors i així ho posava a la web de la cursa. Però ho van canviar, i no van publicar el nou circuit.
Unes quantes bandes musicals força engrescadores repartides pel circuit, alguna molt bona. Malgrat que vam transitar pel mig de la ciutat, dia festiu, i amb molta gent al carrer, no vam tenir massa animació, llevat de l'arribada al Cluj Arena, és clar.
El perfil de la cursa va permetre que la Tere em veies passar en uns quants llocs, alhora que poder estar dins l'estadi quan jo vaig arribar. Com qualsevol arribada dins un estadi, millor moment de la cursa, amb gent, música, megafonia, i avituallament postcursa molt generós, medalla al coll, i fotos. Tot plegat per 25 € (preu de inscripció).
Amb una preparació de poca qualitat (l'estiu ha estat massa calorós per entrenar bé), els 25° de temperatura, i els 6,6 km previs, la veritat és que vaig arribar justet, llegint la cursa més com un entrenament que no pas com una competició, però justet, vaja.
Finalment 602 acabats a la mitja (de 787 inscrits), 427 homes i 175 dones.
Guanyador masculí amb 1:06:11, i guanyadora femenina amb 1:21:32, ambdós romanesos.
En el meu cas, 2:05:51, a 5:57/km, posició 350/602 en la general i 12/20 en cat M55-65.



37 WIZZ AIR BUDAPEST FÉLMARATON (HONGRIA) – 11/setembre/2022

Difícilment trobaràs algú que no et parli bé de Budapest, bé perquè hi ha estat, bé perquè n'hi han parlat. La capital d'Hongria no és la unió de dues antigues ciutats (Buda i Pest, separades pel Danubi), com creu molta gent, sinó de tres, ja que s'hi ha d'afegir Óbuda, al nord de Buda, també a la riba oest del riu. Amb 1,7 milions d'habitants, Budapest s'ha convertit en una ciutat moderna, al davant d'un país amb un PIB per càpita equivalent al 60% del d'Espanya, que va ingressar a la UE l'any 2004, i a l'OTAN l'any 1999. A Budapest s'hi va construir la primera línia de metro a l'Europa Continental (la primera europea és la londinenca, illes britàniques). Bastants semblances amb Viena pel que fa a arquitectura majestuosa, palaus, museus, no en va van compartir protagonisme dins l'imperi austrohongarès del segle XIX i principis del XX.
Jo ja era la tercera vegada que visitava aquesta ciutat (les dues anteriors per feina), en canvi, la Tere s'estrenava. La climatologia va ser bastant benèvola, no ens vam rostir sota el Sol, i no va ploure, ideal per fer turisme. I és que a Budapest s'hi ha de fer turisme. Llàstima que bona part de la ciutat estigués en obres, incloent-hi, lamentablement, el famós i fotografiat Pont de les Cadenes (estava tancat), o el mateix Castell-Palau de Buda. Afortunadament, l'edifici del Parlament (l'altra icona de la ciutat) estava pletòric i lliure de grues i bastides.

Tota la logística de la Mitja Marató de Budapest gira al voltant del Lágymányosi Campus, a la part de Buda, a tocar del Danubi, on un dels pavellons acull l'entrega de dorsals i samarreta. L'esdeveniment inclou, només, la prova de la mitja marató, encara que amb la variant de poder-la fer per relleus, per parelles o en grups de tres. En el mateix Campus vam veure instal·lades unes quantes carpes per allotjar als diferents espònsors i marques comercials que eren presents. També aquí, en aquest indret, començava i acabava la cursa, tot molt fàcil.
El diumenge 11 a les 7:30 ja érem allà, mitja hora abans de l'hora anunciada per a la sortida. Una munió de gent. Quin goig. Fresqueta, cap núvol, però humitat, estàvem al costat d'un dels grans rius europeus. Sortida per calaixos, en funció del temps que havies reportat. En el meu cas grup 3, per ritmes entre 5:15 i 5:30. Fins a 6 grups, amb unes llebres anunciades, que tampoc vaig arribar a veure, tot i buscar-les. Quasi 5800 participants inscrits, bastant gent, com jo, vinguts de fora.
Em vaig col·locar a la part posterior del meu calaix, ja que estava al límit dels temps acreditats per estar en el calaix 3 i no pas en el 4. Sortida en hora, i ràpidament vam enfilar la riba est del Danubi, remuntant el riu per la part de Buda. Aquesta mitja marató no té massa secrets. Es tracta de pujar el riu per la part de Buda, entrar a l'illa Margarida, un illot en mig del riu, travessar l'illot i passar a la part de Pest, per, aleshores, baixar pel costat del riu fins al pont de la Llibertat, tornant a travessar el riu, entrant de nou a Buda, i baixant fins a meta.
Molt pocs revolts, molta amplada de via per a córrer, en cap moment frenat, vistes en perspectiva de la ciutat pels seus dos vessants, tot planer, el parell de ponts que s'han de creuar són força suaus, circuit ràpid, molt ràpid. Com a aspectes negatius, dir que en cap moment vam passar per llocs amb gent, poquíssima animació (diumenge, 8 h, a tocar del riu??), i un circuit en el qual estàs venut si plou amb intensitat o fa vent.
Quilòmetres molt ben indicats, taules d'avituallament a banda i banda del recorregut, i en quantitat suficient. Gots petits. Molt poca animació musical. Durant la cursa em vaig creuar unes quantes vegades amb un trio de catalans, i vaig entrar a meta amb un d'ells. Bona manera de celebrar la Diada a uns quants quilòmetres de casa.
Les sensacions que vaig tenir a la cursa van ser millors que la setmana anterior a Romania, era més d'hora, no feia tanta calor, millor circuit, i no havia hagut de córrer uns quilòmetres extra abans de la cursa. Això va traduir-se en un millor crono, sent el darrer quilòmetre el més ràpid dels vint-i-un. Finalment 1:57:59, posició 1821/4175 (acabats) i posició 26/65 en la cat M60-64.
Dels 4175 finishers, 1429 dones i 2746 homes.
El guanyador amb 1:04:57 i la guanyadora amb 1:14:12, tots dos d'Hongria.
Mitja molt recomanable, sens dubte. Com recomanable també prendre bona nota de cara a participar en la marató en el futur, un esdeveniment que se celebra l'octubre, amb un recorregut i perfil semblant, i amb tota la logística centrada en el mateix lloc que la mitja.



I amb aquestes dues mitges en sumem ja 20, i seguint...


total maratons: 50
maratons olímpiques: 22 de 23 (falta Beijing)
maratons majors: 6 de 6
països maratons: 35
maratons continents: 6 de 6 (renuncio Antàrtida)
Mitges a Estats USA: 21 estats de 50 (+DC)
Mitges Europa: 26 països
Mitges prov+territ. Canadà: 0 de 13
Adjunts:

Please Entra or Crear compte to join the conversation.

18 Set 2022 20:00 #53 per mickymache (Associat/da)
Fantàstic, Josep80!! :great: :great:

L'any vinent, per aquestes dates, pots fer quelcom de semblant amb Estonia/Dinamarca/Suècia. Entre el segon i el tercer cap de setmana de setembre acostumen a fer les mitjes maratons de les tres capitals i segurament podries fer coincidir dues d'elles. ;)

Moltes gràcies per compartir les cròniques!!! :great:

5km - MMP: 20'00'' (1a volta La Maquinista 2008) - MMT:
10km - MMP: 40'20'' (Mercè 2009) - MMT: 48'55" 10km de la Mitja Marató Colomenca
Mitja - MMP: 1h34'04'' (Mediterrani 2009) - MMT:

Please Entra or Crear compte to join the conversation.

18 Set 2022 20:25 #54 per Josep80 (Associat/da)

mickymache va escriure: Fantàstic, Josep80!! :great: :great:

L'any vinent, per aquestes dates, pots fer quelcom de semblant amb Estonia/Dinamarca/Suècia. Entre el segon i el tercer cap de setmana de setembre acostumen a fer les mitjes maratons de les tres capitals i segurament podries fer coincidir dues d'elles. ;)

Moltes gràcies per compartir les cròniques!!! :great:


Moltes gràcies, mickymache, en prenc bona nota !:thumbup: :thumbup:

total maratons: 50
maratons olímpiques: 22 de 23 (falta Beijing)
maratons majors: 6 de 6
països maratons: 35
maratons continents: 6 de 6 (renuncio Antàrtida)
Mitges a Estats USA: 21 estats de 50 (+DC)
Mitges Europa: 26 països
Mitges prov+territ. Canadà: 0 de 13

Please Entra or Crear compte to join the conversation.

19 Set 2022 17:41 #55 per Tiny (Associat/da)
Felicitats per les dues noves mitges Josep!

Bona idea combinar-las i m'ha agradat sobretot la de Budapest on vaig patir també les obres aquest estiu... :grrr:

Suposo que la marató de Budapest deu ser més popular...

Gràcies per les cròniques i la propera serà la de :wonder:

10 km. Sant Antoni 2011  42'37"
Mitja marató. BCN 2015  1h 34' 27"
Marató. Munic2015  3h.27'26"

Please Entra or Crear compte to join the conversation.

19 Set 2022 17:56 #56 per Josep80 (Associat/da)

Tiny va escriure:
Gràcies per les cròniques i la propera serà la de :wonder:


Doncs la propera d'aquest repte serà la de Liege, acompanyada de la de Köln pel repte de lander alemanys...:)

total maratons: 50
maratons olímpiques: 22 de 23 (falta Beijing)
maratons majors: 6 de 6
països maratons: 35
maratons continents: 6 de 6 (renuncio Antàrtida)
Mitges a Estats USA: 21 estats de 50 (+DC)
Mitges Europa: 26 països
Mitges prov+territ. Canadà: 0 de 13

Please Entra or Crear compte to join the conversation.

20 Set 2022 20:37 #57 per gorka (Associat/da)
Com sempre et dic, gaudeixo molt de les teves cròniques pel món. És un luxe llegir molt més que el relat pur de la cursa. Felicitar-te per poder seguir sent-hi, gaudint del córrer per tot arreu. Abraçada i a seguir sumant!


MP
1000 m.l. (1): 3.53 (Barcelona 2018)
5 Km (3): 22.31 (El Masnou 2017)
10.000 m.l. (2): 39.59 (Barcelona 2009)
10 Km (102): 38.20 (Girona 2007)
Mitja Marató (88): 1.27.38 (Granollers 2007)
Marató (34): 3.18.27 (Sant Sebastià 2007)

Please Entra or Crear compte to join the conversation.

20 Set 2022 23:16 #58 per Josep80 (Associat/da)

gorka va escriure: Com sempre et dic, gaudeixo molt de les teves cròniques pel món. És un luxe llegir molt més que el relat pur de la cursa. Felicitar-te per poder seguir sent-hi, gaudint del córrer per tot arreu. Abraçada i a seguir sumant!


gràcies, Jordi.
certament, m'obligo a mí mateix a documentar-me, encara que sigui una miqueta, pel que fa a cada racó on vaig a córrer. Celebro que hi hagi a qui també li agradi, com a tu. Una forta abraçada, i endavant :thumbup: :thumbup:

total maratons: 50
maratons olímpiques: 22 de 23 (falta Beijing)
maratons majors: 6 de 6
països maratons: 35
maratons continents: 6 de 6 (renuncio Antàrtida)
Mitges a Estats USA: 21 estats de 50 (+DC)
Mitges Europa: 26 països
Mitges prov+territ. Canadà: 0 de 13

Please Entra or Crear compte to join the conversation.

27 Oct 2022 08:33 #59 per Josep80 (Associat/da)
SEMI MARATON DE LA PROVINCE DE LIÈGE (BÈLGICA) – 16/octubre/2022

Situada sobre la frontera cultural entre l'Europa germànica i l'Europa llatina, Bèlgica és la llar de dos grups culturals principals: els flamencs (58% de la població) a Flandes, al nord, i els francoparlants o valons (32%) a Valònia, al sud. La regió de Brussel·les-Capital, tot i que és oficialment bilingüe, és un enclavament majoritàriament francòfon dins de Flandes, i agrupa el 10% de la població. També hi ha una petita comunitat de parla alemanya a la Valònia oriental.
Des de la fi de l'edat mitjana en el segle XVII, el territori de l'actual Bèlgica va ser un pròsper centre cultural i comercial, agrupat en les disset províncies pels ducs de Borgonya en el segle XV, abans de passar a les mans de diverses potències europees – Espanya, Àustria, França i els Països Baixos - i posteriorment d'accedir a la seva independència el 1830. La història recent de Bèlgica ha estat marcada per la ràpida industrialització, la colonització del Congo, per les dues guerres mundials, i pel sorgiment de conflictes polítics entre les dues principals comunitats lingüístiques.
Després de la Segona Guerra Mundial, Bèlgica s'uní a l'OTAN, com a membre fundador, la seu del qual és a Brussel·les, i formà el grup de nacions de Benelux amb els Països Baixos i Luxemburg. Bèlgica fou un dels sis membres fundadors de la Comunitat Europea del Carbó i de l'Acer el 1951 i de la Comunitat Europea d'Energia Atòmica, i de la Comunitat Econòmica Europea establerta el 1957, la qual es convertí en la Unió Europea; Bèlgica n'és la seu, en acollir diverses institucions administratives incloent-hi la Comissió Europea, el Consell de la Unió Europea i les sessions extraordinàries i de comitè del Parlament Europeu.
Amb un territori pràcticament igual, en extensió, al de Catalunya (+3%), la seva població és un 50% superior en nombre a la nostra.
Lieja, la capital de la província valona del mateix nom, és una ciutat d'uns 200 mil habitants, tocant a la frontera amb els Països Baixos. Travessada pel riu Mosa, la ciutat sencera es veu afectada actualment per les obres del nou tramvia. Tota la ciutat està literalment aixecada, els carrers tallats, voreres desaparegudes, camions, grues i soroll a dojo. Un procés que ja fa uns quants mesos que dura i que ha s'ha d'allargar un parell d'anys més, pel cap baix.

La tercera edició de la mitja marató de la Província de Lieja va tenir enguany un nou recorregut respecte a edicions anteriors. Sortint de l'illa de Monsin, a cinc quilòmetres del centre de Lieja i passant per la reserva natural d'Hermalle-sous-Argenteau, la cursa creuava Chertal, en exclusivitat (tancat al públic), un dels jaciments industrials més famosos de Valònia, una àrea de 180 hectàrees situada al centre d'un ampli projecte de reurbanització. Aquest pas per Chertal es realitzà per un recorregut segur, amb accés controlat i reservat només als corredors inscrits a la prova, per, tot seguit, anar a trobar el braç prim de terra situat entre el Mosa i el canal Albert, per tornar a l'illa de Monsin, per la seva resclosa. Un circuit molt pla, llevat d'haver de creuar un parell de ponts sobre el Mosa, de no massa pendent.
L'esdeveniment aplegà a gairebé 2000 participants, celebrant-se amb la mitja marató dues curses més, una de 10K i una altra de 3K, en diferents horaris, sent la mitja la darrera, començant a les 10:15 del matí.
Vaig recollir el dorsal el mateix dia de la prova, com bona part de la gent, encara que qui ho hagués volgut l'hagués pogut recollir fins dos dies abans en diferents punts de la ciutat i rodalies. Quota d'inscripció de 16€ per a la mitja, més 4€ addicionals si volies medalla de finisher. Sense samarreta.
Sortida i arribada en el mateix lloc de l'illa de Monsin, al costat del monument d'Albert Ier. Dia solejat, uns 15ºC, i humitat molt alta, ja que el dia abans va estar plovent tot el dia. Poc vent. Es va muntar un village per a l'ocasió, amb paradetes de menjar, bancs per seure, carpes, i ambient festiu. Només sis lavabos portàtils per a l'ocasió (increïble, érem més de 2000 persones), cues de 20'-30' minuts...
La cursa va ser rapideta, i amb força corredors/es al voltant en tot moment, encara que no es van formar taps, més enllà dels primers cinc-cents metres. Tres avituallaments (+ l'arribada) d'aigua (got petit) + isotònics (got petit) + fruita. CAP punt quilomètric assenyalat. Total dependència del GPS. Sense servei de llebres. Gossos permesos acompanyant als corredors. Pocs voluntaris i tan sols un parell de punts espontanis d'animació musical. Animació popular nul·la, també propiciat per la naturalesa del recorregut.
Segons el meu GPS vaig fer una cursa bastant regular, amb parcials de 5K força constants. Vaig acabar en la posició 578/1089 en la general, i 12/28 en la categoria M60-64.
Guanyador masculí en 1:08:38, de Bèlgica. Guanyadora femenina en 1:20:38, també de Bèlgica.

I amb aquesta mitja ja sumem 21 països...




total maratons: 50
maratons olímpiques: 22 de 23 (falta Beijing)
maratons majors: 6 de 6
països maratons: 35
maratons continents: 6 de 6 (renuncio Antàrtida)
Mitges a Estats USA: 21 estats de 50 (+DC)
Mitges Europa: 26 països
Mitges prov+territ. Canadà: 0 de 13
Adjunts:

Please Entra or Crear compte to join the conversation.

05 Mar 2023 15:05 - 05 Mar 2023 17:35 #60 per Josep80 (Associat/da)
23TH SPLIT HALF MARATHON (CROÀCIA) – 26/FEBRER/2023


Croàcia, el primer país de l'Europa de l'Est, quan creues Europa d'oest a est?
O bé és el darrer país de l'Europa de l'oest, viatjant cap a l'est?
I és que als croats els hi agrada recordar que Viena està més a l'est que no pas Zagreb, i arrufen el nas quan se'ls pretén incloure dins el grup de països balcànics.
Amb una extensió una mica inferior a la del doble de la de Catalunya, el país té una mica més de la meitat de la població del nostre principat.
Poble eslau, els croats han vist al llarg dels segles com les seves terres eren ocupades per grecs, romans, bizantins, turcs, venecians, francesos, hongaresos, austríacs i un sense acabar de pobles, i seguint diferent sort les tres principals regions històriques del país: Ístria, Dalmàcia i Zagreb/Eslavònia.
A més de parlar el croat (de fet, dialecte del serbocroat, parlat també a Sèrbia, i impulsat per Napoleó, quan va ocupar el país el segle XIX), els habitants de la part nord del país també parlen l'alemany, i els de la costa adriàtica l'italià.
País de majoria catòlica, té una població molt significativa de la veïna Bòsnia-Hercegovina, país de religió majoritàriament musulmana. Si a això li sumem que a la també veïna Sèrbia la religió dominant és l'ortodoxa, es pot començar a entendre el perquè de la violenta desmembració de l'antiga Iugoslàvia en els sis països que avui coneixem: Croàcia, Sèrbia, Eslovènia, Bòsnia-Hercegovina, Montenegro i Macedònia del Nord, a més de Kosovo, dins de Sèrbia, i reconegut per bona part de la Comunitat Internacional.
Croàcia esdevingué un país independent l'any 1991, i és membre de la Unió Europea des de juliol de 2013 i de l'OTAN des d'abril de 2009. Ha entrat dins la zona euro el darrer 1 de gener de 2023, raó per la qual la seva moneda fins 2022, la kuna, haurà tingut una vida efímera de només trenta-dos anys, atès que es va introduir l'any 1994 per a substituir l'antic dinar iugoslau i posterior dinar croat.

Split ("Spalato", com li diuen alguns croats) és la capital de la regió de la Dalmàcia, banyada per l'Adriàtic, amb les indústries vinícola i turística com a atractius principals. La ciutat, amb uns 185000 habitants, és la segona més gran del país. El principal focus d'atenció de Split, sense cap mena de dubte, és l'immens palau que l'emperador romà Dioclecià, d'origen dàlmata, es va fer construir a la ciutat a finals del segle III dC, per a gaudir-ne els seus darrers anys. En aquella època la ciutat es formà al voltant del palau, i pocs anys més tard es fortificà per acollir i protegir als vilatans davant dels enemics. És patrimoni de la humanitat per la UNESCO.
Split també és coneguda, pels amants de l'esport, per haver acollit els VIII Jocs del Mediterrani l'any 1979, quan la ciutat i Croàcia encara eren part de Iugoslàvia.

Aquesta Mitja de Split l'he corregut, una mica, de casualitat. De fet, em vaig inscriure per a córrer la marató de 2022. Però setmanes abans de la data de la cursa Vueling em va cancel·lar el vol, que era directe a Dubrovnik. Atès que les alternatives de vol eren totes amb escales, i per les mateixes dates també se celebrava la marató de Malta, vaig cancel·lar la reserva l'apartament, i em vaig inscriure a Malta, amb nous vols i apartament. A l'organització de la marató de Split els vaig demanar poder passar la meva inscripció a 2023, i després d'aportar proves de la cancel·lació de Vueling, van accedir. (per cert, la marató de Malta es va acabar cancel·lant per desavinences entre Organització i Autoritats, i amb un canvi l'última hora, i amb tot d'entrenament fet, vaig acabar corrent la marató de Castelló). Mesos després, a finals de setembre 2022, vaig córrer la marató de Zagreb, a la capital croata, i vaig demanar a l'organització de la marató de Split si podia canviar la meva inscripció, de marató a mitja marató, per allò d'anar avançant en els reptes, tant de diferents països en marató, com en el de mitges en tots els països d'Europa. Cap problema per part de l'organització, i així vaig aparèixer l'altre dia a Split per a participar en la seva cursa, afegint-hi per darrere 4 quilòmetres addicionals, i sumar una tiradeta de 25,5 km llargs, com ja explicaré.

Vam anar el divendres a la tarda a la fira del corredor, per evitar les aglomeracions del dissabte. A més s'anunciava mal temps i cap de setmana plujós (de fet ens va ploure a dojo tota la setmana, a Croàcia). Fira del corredor dins el GRIPE sports center, un pavelló multiesportiu molt adequat. Poca assistència, acabaven d'obrir, molts voluntaris, entrega de dorsals per les 4 curses de l'esdeveniment (marató, marató per relleus, mitja marató i 5k, aquesta darrera a celebrar el dissabte, en lloc de diumenge). Pantalla gegant en el mig de la pista, reproduint escenes d'edicions anteriors, i amb una música canyera molt adequada. Diverses representacions de maratons i mitges maratons dels països més propers (Bòsnia-Hercegovina, Macedònia del Nord, Montenegro). Vaig agafar informació de la de Sarajevo (Bòsnia). També uns quants estands amb productes esportius (roba, calçat, accessoris, nutrició). Sense ser una gran fira, complia prou bé l'objectiu de motivar als corredors i corredores inscrits a les diferents proves.

Dissabte ennuvolant i plujós, i el que és pitjor, ventós, amb la prova del 5k a primera hora de la tarda. Episodi climatològic que es repetiria, malauradament, el diumenge.

Tenir l'apartament a 200 metres de la línia de sortida i arribada té els seus avantatges, com ara no sortir fins al darrer moment, si està plovent, com va ser el cas. Havia de fer 4 quilòmetres addicionals per a completar una tiradeta de 25k, però no em va venir de gust fer-los abans de la mitja, i els vaig acabar fent després, en acabar la cursa.
L'inconvenient d'arribar a la línia de sortida en el darrer moment: vaig entrar en els corrals molt endarrerit, en un passadís de 250-300 metres, de menys de 10 metres d'amplada, i sense entrades laterals per cada calaix. Tothom havia d'entrar per la cua. Encara que vaig fer els possibles per poder anar tirant endavant abans del tret de sortida, el cert és que vaig acabar sortint mooooolt enrere, amb un primer quilòmetre i mig força estret, i en pujada, la qual cosa va representar no poder avançar a gent més lenta que jo fins més enllà del primer quilòmetre, marcant un temps de quasi 7 minuts. El fet que en aquest primer quilòmetre el terra fos enrajolat amb pedra llisa, i plogués una mica, fa fer que la gent anés amb cautela, per no relliscar, el que va fer alentir encara més aquest primer tram. Tan sols dir que fins a quasi el km 2 no vaig poder avançar a un parell de corredores que portaven el globus de 2h10', i que, per cert, anaven a un ritme bastant més ràpid del que els hi tocava.
La sortida, malgrat tot, va ser neta, sense incidents, a les 9 h en punt, tots els/les participants alhora (marató, mitja marató, i marató per relleus). Uns 10-12 °C de temperatura, plugim i pluja a estones, i vent. Cel absolutament encapotat, 100% d'humitat, un dia pesat. Al voltant d'uns/es 1500 participants, en total.
Circuit bastant variat, quilòmetres interiors i quilòmetres costaners, amb força trams empinats, que van fer patir als participants no gaire preparats. Vent bufant a estones de cara, a estones de cua, i poca intensitat de pluja. Cal destacar el pas, del km 8 a km 10, per dins d'una base naval, on hi havia uns quants vaixells que, sense entendre-hi, em van semblar fragates i/o corbetes. Cal destacar, dic, perquè deu haver estat el km 8 més llarg que mai he completat. Deixant estar la mesura del GPS, vaig trigar més de 9 minuts en passar des del punt quilomètric 8 al punt quilomètric 9 (estaven marcats), més de 1500 metres estre els dos. El pitjor és que després no es van compensar. (per mi que els militars van acabar distribuint els cons de pas de la cursa, dins les seves instal·lacions, per allà on els va convenir).
Un dels pocs atractius del recorregut va ser entrar dins del Stadion Poljud, seu del HNK Hajduk Split, equip de la primera divisió del futbol croat, donant una volta sencera per dins l'estadi, amb molta megafonia.
Vaig anar, com sempre, de menys a més, i més tenint en compte el lent començament. Als llargs pendents em vaig trobar amb ritme, avançant posicions, i portant un ritme de rodatge de qualitat, però no del tot exigent, per no acabar massa cansat i haver de fugir dels 4 km addicionals que m'esperaven a meta.
Vam compartir circuit amb els maratonians fins al km 6, on ells es van desviar per fer quilòmetres addicionals als nostres, per després tornar al nostre recorregut.
Pèrdua de senyal de GPS en molts trams, suposo que tants núvols va dificultar la correcta connexió.
Avituallaments fluixets, aigua en gots i plàtans, bàsicament. Animació molt pobre, i un parell de punts musicals. Punts quilomètrics mal col·locats.
Arribada pel passadís de tanques, amb catifa, pel qual havíem sortit, però en sentit contrari, en el passeig marítim. Ja no plovia, però sí vent i cel tapat.
A l'arribada sí, força gent animant, i amb megafonia cridanera. Medalla al coll i avituallament post-cursa generós i sense limitacions. Vaig hidratar-me bé, i després que la Tere em donés un impermeable fi per posar-me al damunt, vaig sortir ràpidament cap a l'altre costat del passeig, cap al moll dels fèrries, per a completar amb 4 quilòmetres el meu entrenament.
Temps a la mitja de 2:01:40, en un circuit que, segur, era bastant més llarg respecte de la distància correcte. Posició 594/1054 en la general, i 12/21 en la categoria d'edat M60-64.
Guanyador categoria homes amb 1:06:29, i guanyadora categoria dones amb 1:20:34, ambdós de Kènia.
Acabats 717 homes i 337 dones.
Croàcia, 22è país europeu en el meu repte de mitges en països d'Europa. I a seguir sumant...


total maratons: 50
maratons olímpiques: 22 de 23 (falta Beijing)
maratons majors: 6 de 6
països maratons: 35
maratons continents: 6 de 6 (renuncio Antàrtida)
Mitges a Estats USA: 21 estats de 50 (+DC)
Mitges Europa: 26 països
Mitges prov+territ. Canadà: 0 de 13
Adjunts:

Please Entra or Crear compte to join the conversation.