GENERALI GENÈVE HALF MARATHON (SUÏSSA)-15/MAIG/2022
Ginebra, segona ciutat més gran de Suïssa, després de Zuric, i un dels principals centres financers d'Europa. És considerada una de les ciutats més cares del món, i personalment, en dono fe que ho és. Té seus d'organismes internacionals prou coneguts com l'Organització de les Nacions Unides (l'ONU té quatre seus: Nova York, Ginebra, Viena i Nairobi), la Creu Roja, UNICEF o la OMC (organització mundial del Comerç).
Tot plegat fa que la gran majoria de visitats que té al llarg de l'any sigui turisme de negocis, un tipus de turisme que no mira massa la butxaca.
Probablement, els seus dos principals emblemes siguin el xorro d'aigua que surt en un extrem del llac Léman (que es pot elevar fins a 140 metres), i el seu rellotge floral, en els jardins dels Anglesos, amb la maneta més llarga del món per marcar els segons.
Situada just a l'entrada de Suïssa des de França, en els seus carrers sovintegen els cotxes amb matrícula gal·la, sent capital del cantó suís francòfon del mateix nom, i una de les 45 comunes del cantó.
És una ciutat agradable de visitar, crec que en bona part gràcies al llac, que li dona una tremenda personalitat i l'oportunitat de poder disposar d'uns bulevards fantàstics.
La marató de Ginebra celebrava enguany la seva setzena edició. En aquesta ocasió, patrocinada principalment per Generali, no ha perdut la tradició i ha convertit el cap de setmana de la marató en un esdeveniment apte per a tots els públics. El programa començava el dissabte amb curses de 10km, 5km, marxa nòrdica, marxa i distàncies d'entre 1 i 3 km pels més petits, i seguia el diumenge amb la marató, la marató per relleus, i la mitja marató, incloent-hi categoria amb cadira de rodes. En total uns catorze mil participants, segons em van dir.
Tot el centre neuràlgic del cap de setmana és els jardins dels Anglesos, o els seus voltants, a tocar del llac Léman, incloent-hi la fira del corredor, totes les arribades de les curses i les sortides i arribades de les curses de menys distància. Bon ambient de cap de setmana, que en aquesta ocasió va ser força calorós, amb força quioscs per menjar qualsevol cosa. En el cas de les curses més llargues (10km dissabte i marató i Mitja diumenge), la sortida té lloc a la comuna de Chêne-Bourg, en l'extrem més occidental del cantó, tocant a França. L'Organització facilita amb el dorsal un codi QR per poder viatjar tot el cap de setmana per la ciutat, així com detallada informació de quin transport utilitzar per desplaçar-se a la línia de sortida o a punts intermedis en el cas dels rellevistes.
Quan vam arribar el dissabte al migdia a la fira del corredor, tota l'àrea estava atapeïda de gent, ja que era l'hora de dinar, i feia un sol esplèndid, tothom al carrer. A la tarda ja hi havia curses, i això es notava. A la tarda vam anar a Chêne-Bourg a veure la sortida de la cursa de 10km, i de passada comprovar quines passes hauríem de fer l'endemà, quan ens toqués als de la marató i mitja marató (tramvia, durada del trajecte,...).
Molt ambient a la sortida, en un barri residencial. Carrer bastant estret, per la quantitat de runners que hi havia, amb tot de tanques laterals per delimitar calaixos, per colors i temps objectiu, sense cap mena de filtre o comprovació. El dorsal portava nom, número i bandera del país d'origen. Vam veure banderes de bona part dels països d'Europa, i algunes d'altres continents.
Tres onades, la darrera pels participants de marxa nòrdica i marxa. Ja vaig poder veure que la sortida era un coll d'ampolla (amplada del carrer d'entre 10 i 15 metres), que no semblava que es destapava fins a uns quants centenars de metres.
Vam agafar el tramvia per tornar als Jardins dels Anglesos, i vam veure arribar els primers del 10km.
El diumenge va fer un dia estiuenc, amb una temperatura d'uns 22 °C a les 8:30, que era l'hora de sortida de la mitja, i que s'enfilaria uns 5 graus en les dues hores següents. Vam sortir sense els participants de la marató, que inexplicablement, sortien a les 9:15 (haig de preguntar a l'Organització el perquè d'aquest horari pels maratonians). Considero que és una aberració.
Tal com em temia, la sortida va ser bastant atropellada, i no vaig poder agafar el meu ritme fins al segon quilòmetre. Aquest és un aspecte que l'Organització hauria de millorar. La meitat de la cursa va circular per diferents comunes del cantó de Ginebra, per camins poc amples, asfaltats, travessant camps de conreu i vinyes, molt exposats a la climatologia, que en aquest cas, va ser d'un sol de justícia. Bastants girs de 90 graus en aquesta primera meitat de la cursa, que bastants participants aprofitaven per retallar descaradament sense seguir el camí marcat. Ben poca gent animant entre els camps, òbviament.
Avituallaments bastant defectuosos, per la gent que érem (uns quatre mil corredors/eres), poques taules i gots que eren omplerts per voluntaris que no donaven l'abast. Un altre punt a millorar, ja que en els avituallaments es perdia bastant temps, si volies disposar d'un got d'aigua.
I així anar fent, molt agrupats, amb la llebre d'1h50' que em va passar quan devíem portar uns cinc o sis quilòmetres (o ella va sortir molt enrere o jo massa endavant). A l'arribar a la població de Vesenaz, sobre el quilòmetre 11, vam entrar en un túnel de quasi un quilòmetre, amb pendent favorable, i encadenant un quilòmetre posterior rapidíssim, en baixada, i ja amb vistes al llac Léman. Van ser els dos quilòmetres més ràpids de la cursa, i vaig aprofitar per avançar bastants posicions. A partir d'aquí, tot va ser anar-se apropant al "xorro" d'aigua del llac, primer per la route de Thonon, i després pel quai de Cologny, sempre al costat del llac, fins a arribar a la ciutat en el km17. Aleshores la ruta va anar a cercar un dels ponts que creuen el Roine, va transitar per carrers estrets de la part nord, per anar a sortir al principi del Parc Mont-Repós, a l'altra riba del llac, i així acabar els darrers 1500 metres fins a meta, en el cèntric pont de Mont-Blanc, el conegut pont de les banderes.
Molta gent, i molta calor. A l'arribada, medalla, i només gots d'aigua, trossos de plàtan, i galetes. Vaig pensar en els que estaven corrent la marató.
Bones sensacions post-cursa. Temps d'1:56:37, òbviament una mica millor que qualsevol de les cinc mitges que acabo de córrer als Estats Units, però conservador, pensant en la marató de final de mes. Posició 1779/3848 en la general i 37/126 en la categoria +M60. Un total de 64 abandonaments. 66% dels finishers de categoria masculina, i 34% de categoria femenina. Es va assolir el rècord de la prova en 1:01:39 per part d'un sudanès nacionalitzat suís. La guanyadora en categoria femenina, de Kenya, amb un temps d'1:09:49. També es va batre el rècord de la prova en cadira de rodes, per part d'un medallista olímpic, de Suïssa. Clarament, l'Organització va anar a fitxar determinats atletes per aconseguir aquests resultats, i donar prestigi a la prova.
Pel que fa al meu repte de mitges maratons europees, Suïssa és el dissetè país.
I la següent mitja ja té data...