La marató en genèric

La marató en genèric

01 Gen 2010 23:15 #361 per Raimon (Associat/da)
    danili  gràcies per compartir amb nosaltres aquest treball!  :great:

Please Entra or Crear compte to join the conversation.

02 Gen 2010 12:03 #362 per Jaumet (Associat/da)
Danili , Molt interessant, i  gran treball.

02 Gen 2010 13:05 #363 per Enric59 (Visitant)
Danili, com sempre, molt professional i acurat treball.

A mi m'agrada molt, sobre tot, la part més marginal dels documents que escrius. Segurament la part més humana. La que permet viure l'esforç de tant i tants atletes que van intentar fer-se un espai en el món de l'atletisme a força de constància, més enllà de victòries i reconeixements.

Bereshit

[url=http://www.bx3.com/BannerAnimSBR.gif[/url]

02 Gen 2010 17:45 - 05 Gen 2010 15:47 #364 per danili (Associat/da)
Merci a tots!
En un fòrum amb tants missatges urgents i efímers, publicar articles que conviden a la lectura i potser fins i tot a una relectura és tot un desafiament, i trobar-hi lectors que ho valorin una satisfacció.

Enric59,

Sí que busco la part humana i m'agrada ubicar al lector que no conegui els fets. Jo ho visc molt i voldria haver viscut el moment. Potser per això compro i em meravello tant amb les fotos antigues on imagino i investigo els fets.
El diumenge 31, el dia després de l'aniversari no us sorprengui si com a homenatge em veieu donant voltes a partir de les 11h36' a l'illa en qüestió!

21097 1:22:43 (Vilanova 1994 i Mollerussa 2005)
42195 2:59:56 (Donosti 2005)

'Feminitat, Esport, Cultura - Pioneres de l'atletisme català: 1921-1938'
Comandes: feminitatesportcultura.plisweb.com/3/comandes

02 Gen 2010 18:11 #365 per Sancho (Associat/da)
Danili    :great:

02 Gen 2010 18:35 #366 per Enric59 (Visitant)
Danili, on dius "Finalment diumenge, 31 de gener de 1909 a les 11h36' es donava la sortida de la primera marató realitzada a Catalunya. El dia era fred", hauria de dir 1910, oi?

Bereshit

02 Gen 2010 18:51 #367 per PereBoss (Associat/da)
Danili, felicitats i gràcies per compartir aquest treball.  :great:

Com demanava en Pucurull, hi ha d'haver un espai a la web on arxivar articles com aquests o els del propi mestre

Algun dia, no sé quan, arribarem a aquell lloc on realment volem anar ... Però fins llavors, els rodamons com nosaltres, hem nascut per còrrer

02 Gen 2010 21:48 #368 per danili (Associat/da)

Danili, on dius "Finalment diumenge, 31 de gener de 1909 a les 11h36' es donava la sortida de la primera marató realitzada a Catalunya. El dia era fred", hauria de dir 1910, oi?

Tens raó! Quina relliscada!
Ja està canviat!

02 Gen 2010 22:02 #369 per bego (Visitant)

Referències citades   (Van apart perquè l'article supera els 20.000 caràcters)

Danili, molt interessant (com ja ens tens acostumats  8)). On has aconseguit tota aquesta documentació i quant de temps has estat investigant? (pura curiositat  :he:)

Gràcies per l'article!

bego

Bienaventurados los que creen en semanas blancas porque de ellos es el reino de los cielos

02 Gen 2010 22:31 - 08 Gen 2010 11:34 #370 per danili (Associat/da)
Curiositat professional potser? :winktongue:

Actualment hi ha buidats que són més fàcils perquè hi ha revistes i diaris digitalitzats i amb paraules claus trobes força cosa. Cal anar amb compte perquè hi ha sovint noms mal escrits o amb tipografia espesa i s'escapen documents. Al principi no vaig pensar a interrogar amb la paraula 'marathon' (ho feia amb marató / maratón / o aquella cursa per la que entrenes molt i gairebé mai surt com vols) fins que vaig caure que l'origen anglès havia de tenir pes en aquella època (ex. sportmen, train) i és clar va començar a aparèixer de tot!

Amb altres fonts (em vaig basar en totes les publicacions esportives i diaris generals de Barcelona conegudes i amb còpia no digitalitzades de l'època) vaig haver de buidar directament o amb microfilm. Ho vaig fer a l'AHCB. Si busques una data concreta com aquest cas és prou fàcil. En canvi si vas per temes (fa poc vaig voler documentar-me sobre el Club Femení i d'Esports, un interessant club exclusivament femení de l'època de la Segona República) ja pots estar des que obren fins que tanquen. No sabria dir-te les hores que hi he dedicat. Com més antic, més vols buscar i assegurar el tret. Potser unes 50 hores en aquest cas, no ho sé. El de la marató femenina de fa uns mesos en canvi i encara que no ho sembli, com era una temàtica molt àmplia i volia lligar-la bé em va costar molt. El més recent dels quarts llocs o el d'Ouafi els faig amb un dia amb tota la paperassa que tinc a casa.

03 Gen 2010 12:04 #371 per pluvinet (Associat/da)
Dinili, em sembla impresionant el teu treball, l' atletisme popular neix a finals dels 70, la teva aportació es molt important perque aquest pioners crec que es troben mes aprop dels populars actuals que de la élit.

Crec que tens una oportunitat única per organitzar un acte (entrenament o el que tú proposis) el 31 de gener i fer difusió del teu treball als mitjans de comunicació esportius, pots comtar amb mi i segur que amb molts correcats

Enhorabona

03 Gen 2010 12:53 #372 per danili (Associat/da)
pluvinet,

Certament aquests eren esportistes amateurs i experimentaven sobre allò desconegut. Pioners com els que més!

Sobre el que comentes és una possibilitat molt interessant per tenir (encara) més presència de corredors.cat als mitjans. Amb la força de corredors.cat no crec que tinguéssim problema a ajuntar-nos uns quants uniformats amb pancartes o paradeta addicional. Hi ha algunes qüestions que caldria preveure i que no sé ben bé si són factibles.

- Caldria demanar a l'ajuntament permís si ens ajuntessim un grup prou nombrós per fer uns voltes simbòiliques? (si algú volgués fer la marató sencera endavant!)

- Convocatòria de premsa i recordatori dels contactes els dies abans, que s'hauria de fer des de la Junta.

- Algun dossier per facilitar (això ho podríem fer algun informàtic i jo)

- Portaveu. Ho podria fer jo o en meep com a president.

- Altres que potser ara se m'escapen.

Com ho veus? La primera pregunta segur que me la respons avui!

Lligat a això i com és un tema que ha sorgit darrerament també llenço la pregunta (potser més oportuna de tractar a l'assemblea) de si es té previst preservar aquests articles que bàsicament fem en Pucurull i jo, en algun lloc de fàcil consulta. No fa gaire el mateix 'Mundo Deportivo' va demanar en Pucurull de posar un enllaç per l'article de la Jean Bouin, un fet essent el MD els organitzadors, molt sorprenent. Això ens dóna una credibilitat molt alta.
Jo vaig fent articles i n'aniré fent però, i potser faig malament dient-ho públicament, d'aquest darrer que és el més valuòs per ser de pura recerca no hi ha copyright. Sé que són articles d'interès limitat però un pèl més cuidats podrien publicar-se i pot ser interessant que corredors.cat els tingui presents. Hi ha tota una sèrie d'eines legals que desconec i per altres blogs (jo no en tinc i ho penjo tot aquí) sé que hi ha periodistes que literalment se n'aprofiten copiant. Tot plegat és un tema que des del grup es poden tenir unes eines i força que jo no gaudeixo. 

03 Gen 2010 16:13 #373 per sandmannn (Associat/da)
danili, impressionant treball :surprised:, gràcies

10000: 43' 04''                  La Llagosta 2017
21097: 1h 36' 20"              El Prat 2016
42195: 3h 30' 00''                València 2017
6h: 59,430 km's (58,510?)    Martorell 2017
12h: 89,302 km's              Can Dragó 2016

03 Gen 2010 23:48 - 04 Gen 2010 00:02 #374 per Jaumet (Associat/da)
Danili,
Molt interessant, tindre un treball de la primera marató a catalunya... al 1910!!.
M´ho he llegit amb calma, i com tu dius sorprent els pobres temps!  potser ells eren concients de que no estàven prou preparats per aquesta prova.
No debien ser ignorants, tenien entrenadors i debien ser corredor més preparats per 1500-5000m. Potser van sortir lents ja que sabien que no estàven preparats per la prova de Marato. potser coneixien entrenaments per la prova i que No podrien seguir els ritmes que sabien que a europa es feien. Esta clar que li tenien molt respecte a la distància. A lo millor van pactar quelcom ...qui sap? o que lo seu eren els 5000! je je
Es també interessant com anava neixent a principis del segle XX, l´esport com espectacle. sense aquells pioners , no exitirià l´esport com el coneixem. ..

Molt be Danili ets un crack!

04 Gen 2010 23:34 #375 per crica (Visitant)

pluvinet,

Lligat a això i com és un tema que ha sorgit darrerament també llenço la pregunta (potser més oportuna de tractar a l'assemblea) de si es té previst preservar aquests articles que bàsicament fem en Pucurull i jo, en algun lloc de fàcil consulta. No fa gaire el mateix 'Mundo Deportivo' va demanar en Pucurull de posar un enllaç per l'article de la Jean Bouin, un fet essent el MD els organitzadors, molt sorprenent. Això ens dóna una credibilitat molt alta.
Jo vaig fent articles i n'aniré fent però, i potser faig malament dient-ho públicament, d'aquest darrer que és el més valuòs per ser de pura recerca no hi ha copyright. Sé que són articles d'interès limitat però un pèl més cuidats podrien publicar-se i pot ser interessant que corredors.cat els tingui presents. Hi ha tota una sèrie d'eines legals que desconec i per altres blogs (jo no en tinc i ho penjo tot aquí) sé que hi ha periodistes que literalment se n'aprofiten copiant. Tot plegat és un tema que des del grup es poden tenir unes eines i força que jo no gaudeixo. 

A la nova web hi ha un apartat on es poden "penjar" articles com el teu. No sols en un fil, ja que li donarà més repercusió. L'encarregat de la gestió dels continguts serà en nemo.
Comenta-li via missatge privat. Segur que li interessa.
Salutacions.

09 Gen 2010 16:43 #376 per Enric59 (Visitant)
Heu sentit parlar mai de la marató del III Jocs Olímpics de Saint Louis 1904? No? Doncs no us ho perdeu. És probablement la marató més rocambolesca, com a mínim de totes les maratons oficials mai celebrades: personatges estrafolaris, dopatge, trampes... I tot plegat dins d'uns Jocs que haurien de passar a la història pels seus despropòsits, la mala organització... i per un esdeveniment sense precedents: els Anthropology Days.

Us poso un vincle cap el meu bloc, on a més de l'article que he preparat sobre Saint Louis, hi trobareu més textos meus, alguns dels quals he anat publicant al fòrum.

Espero que us divertiu.

enarchenhologos.blogspot.com/

P.S. Danili, tu que t'hi dediques més, potser tens alguna cosa a afegir. Endavant.

Bereshit

09 Gen 2010 16:46 #377 per Enric59 (Visitant)

pluvinet,

A la nova web hi ha un apartat on es poden "penjar" articles com el teu. No sols en un fil, ja que li donarà més repercusió. L'encarregat de la gestió dels continguts serà en nemo.
Comenta-li via missatge privat. Segur que li interessa.
Salutacions.

Doncs bé, potser millor que comentar-li al nemo, potser estaria bé que quan estigui disponible es faci saber quina és la manera d'accedir a aquest nou espai.

Sens dubte, un lloc on poder penjar articles és molt interessant, sobre tot si està ben indexat.

Bereshit

10 Gen 2010 12:04 - 10 Gen 2010 17:04 #378 per danili (Associat/da)

P.S. Danili, tu que t'hi dediques més, potser tens alguna cosa a afegir. Endavant.

Jo vaig fer una mena de dedicatòria 'sui generis' a aquesta marató a la meva crònica de la marató que vaig fer a Colònia. Et deixo a tu la tasca de fer un article!

Potser per mítica hi ha una sèrie d'anècdotes d'aquella marató i JJOO que s'han citat i reproduït enèssimes vegades i que s'han acceptat com a verdaderes. Poso en ordre i afegeixo altres curiositats potser no tan conegudes!

- La distància de la marató oficialment era de 24 milles i 1.500 iardes que dóna una distància tan atípica en metres com 39.995,86. Segurament va haver algun tipus de recomanació als organitzadors d'utilitzar el sistema mètric (eren els primers JJOO fora d'Europa) i per aproximació i conversió els organitzadors van determinar una distància en milles que els fos més còmode. Com es desconeix com es va fer la mesura i amb la impossibilitat actual de seguir el traçat  sembla ser que en realitat la marató va ser més llarga.

- En aquests JJOO les dones participaven per segon cop donat que ja ho havien fet als JJOO de París de 1900. Ara ho farien sis participants en la disciplina de tir amb arc.

- Malgrat hi ha relativament força imatges de la marató  No hi ha cap foto de l'arribada de la marató, ni d'en Fred Lorz ni d'en Hicks. Si exceptuem els primers JJOO que van tenir lloc el 1896 on tenim un gravat que reprodueix l'arribada del guanyador, aquests serien els únics JJOO dels quals no hi ha cap testimoni gràfic de l'arribada.

-Parlant de Fred Lorz el participant que es va retirar, va pujar en cotxe, va baixar abans de l'arribada i va entrar com si res fent-se passar per primer. Segons he pogut llegir, l'home era molt de la broma i no tenia intenció de fer trampa sinó de fer riure la gent una estona. Quan va veure la dimensió que va agafar la facècia (la percepció de rigor que tenien els atletes aleshores sobre els JJOO no és la mateixa que tenen actualment) no va dubtar a desmentir-ho. Malhauradament ha passat a la història com un trampós de mena.

Enric59,
No estic segur que l'atleta que surt a la foto del teu blog sigui en Fred Lorz Poso una del 1906 que segur és d'ell.

- Parlant de l'arribada. És fals que Alice Roosevelt, filla del president dels EEUU es fes cap foto amb Fred Lorz (on és aquesta foto de ben segur portada de diaris?) i hagués promés casar-se amb el guanyador. Alice Roosevelt va visitar St Louis entre el 27 de maig i el 5 de juny de 1904 per veure l'Exposició i va arribar a donar algunes medalles en les proves de l'AAU (proves nacionals). Les proves atlètiques dels JJOO es van celebrar a l'estiu. En concret la marató va tenir lloc el 30 d'agost i la senyoreta Roosevelt (foto d'abaix) ja no era a St Louis.

Tot aquest enrenou el va publicar un periodista Bill Henry en un llibre el 1948 i davant d'aquests errors també s'han plantejat dubtes sobre un altre fet que únicament ens explica ell i que ens porta a un altre protagonista: Félix Carvajal

- Félix Carvajal hauria pogut guanyar la marató si no hagués fet un viatge tan complicat, ni passat gana, ni haver-se entretingut xerrant amb el seu particular anglès amb els espectadors i hagués tingut acompanyant oficial com altres corredors. El que està  provat tal i com explica Charles J.P. Lucas autor de la que es considera una de les dues memòries oficials d'aquells jocs, és que Carvajal va agafar uns préssecs del seu cotxe i va marxar alegrement. No hi ha cap referència a que (també) prengués unes pomes encara no madures ni que patís posteriorment els problemes musculars com esmenta el periodista Henry anys deprés. Aquest autor poc rigurosament escriu malament el nom del corredor: Carbajal i remarca que aquest anava líder fins la milla 18, fet que no és cert.

Merci Enric59 per la foto de Carvajal en el teu blog que no coneixia. M'he fixat en com de ben retallats té els pantalons i fins i tot sembla haver voraviu. He llegit a molts llocs l'anècdota que comentes al blog i és certa però és estrany que els pantalons estiguin tan ben presentats. Molt diferents dels dos participants africans: Jan Mashiani i Len Tau que presenten uns pantalons força estripats.

I la darrera curiositat relacionada amb els Jocs de St Louis. Tinc un llibret publicat el 1990 per Ediciones Don Balón, de Bernardo José Mora que es titula 'Félix Carvajal, corredor de marathon'
Ho vaig saber dies després quan mirava les distàncies realitzades dels que van participar a la prova de les 24 hores de Can Dragó de fa uns dies, però l'autor, antic marxador de 50 km, hi va participar realitzant 94 quilòmetres.

10 Gen 2010 17:13 - 10 Gen 2010 17:15 #379 per Enric59 (Visitant)
Danili, sempre s'acostuma a donar com a distància d'aquesta marató 40 km per arrodonir la xifra que tu dónes i que era la que estava prevista oficialment. Però és cert el que dius tu: segur que feia més per les raons que exposes. De fet, gairebé ningú s'atreveix a donar una xifra (Andreu Mercè Varela, per exemple).

Pel que fa als pantalons de Carvajal... potser Sheridan era sastre  :whistle:

La foto que poses de Lorz és autèntica; com aquesta (és autògrafa).

Són posteriors a Saint Louis en 3 anys. Molt més prim que a la que poso jo. No sé. Ja la canviaré per no ficar la pota.

En tot cas, també és cert el que dius. És molt fàcil ficar cullerada a la història d'aquesta marató perquè és difícil saber on acaba la veritat i comença la llegenda. És, però, el reflex d'una època, d'un país i d'una manera de fer molt diferent a la d'ara.

Bereshit

10 Gen 2010 17:44 #380 per danili (Associat/da)
Això de la foto de Lorz No la canviïs si us plau si creus que és bona. Jo els veig molt diferents de cara. D'on has tret la que vas penjar inicialment?
La teva nova i la meva anterior junt amb moltes d'altres similars les tinc del 'Chicago Daily News' i juraria que estan signades pel fotògraf (sobre la planxa o el que fos que no sóc expert, i que fa que la lletra surti invertida com es veu parcialment a la foto que he penjat: zroL) per poder facilitar la identificació posterior després d'una sèrie feta al llarg del dia.

Associació Esportiva Corredors.cat
info@corredors.cat
© 2020  Tots els drets reservats