XLVII Helsinki City Marathon (16 de maig de 2.026)
Només m’han sobrat sis quilòmetres, no està malament.
A Hèlsinki hi vaig arribar gairebé per accident. Estava inscrit a la Marató de Seül que es corria dos mesos abans però el conflicte bèl·lic iniciat per Israel i els Estats Units al Golf Pèrsic va fer impossible el desplaçament fins a la capital coreana. Calia trobar una alternativa que em permetés re-aprofitar l’entrenament fet i que em motivés per aguantar les setmanes que calgués esperar. Hèlsinki sempre ha estat a la llista de pendents, era a dos mesos vista, amb viatge fàcilment organitzable i, el més important, tenia pitralls disponibles.
Com la seva parenta nòrdica d’Estocolm es corre un dissabte de cap de setmana llarg al calendari local. En el cas de la cursa finesa la sortida és a les 9h30, un horari que s’adapta molt més als meus costums i preferències.
L’entrenament reciclat afegint 8 setmanes extres va consistir en tornar a repetir els dos mesocicles finals, incloent una Mitja Marató de test que va resultar ser de les que m’han sortit millor els darrers anys. Això em va permetre desplaçar-me a Escandinàvia ple d’optimisme, i més una vegada sabut que correria amb el pitrall 3623, farcit de tresos i amb el vint-i-tres. Xifres que m’agraden!
El parell de dies d’adaptació a la ciutat van ser prou agradables, visitant els seus barris amb calma, sense passar gaire calor i mirant de no oblidar l’alimentació i la hidratació: l’obsessió dels corredors de fons.
El dissabte de la cursa es lleva amb un punt de plujim: humitat alta però temperatura sota control (uns 11ºC a l’hora de la sortida). Tinc previst sortir a la segona onada, 10’ més tard de la primera, i em puc permetre el luxe d’esperar amb tota comoditat a cobert fins pràcticament a l’hora de sortida, primer a la sala d’espera de l’Estadi Olímpic i després aixoplugat del plujim sota una vela. Just 5’ abans vaig cap al calaix de sortida on compartim espai amb els corredors de 10Km i de la Marató per relleus (3 relleus).
Al donar-se la sortida cal ser una mica curós amb el ritme que agafes, ja que malgrat estar a l’onada dels lents hi ha gent que corren només 10 o 14 quilòmetres i s’ho prenen amb molta més alegria que els maratonians.
El pla de cursa era seguint els consells de Galloway, aquesta vegada fent la primera parada als 7Km i a partir d’aquí anant parant cada 6.5Km aproximadament però sense ser molt estricte. La situació quilomètrica dels avituallaments, que sabíem amb precisió, em va permetre fer una molt bona gestió de les aturades, fent coincidir les estones de caminar amb i els punts d’alimentació (4 gels Nutrisport, que sembla que finalment he trobat un producte que m’ajuda) amb passos per avituallament d’aigua de l’aixeta, segons els locals “la millor aigua del món”.
Vaig fent els quilòmetres a una mitjana rondant els 6’ quan corro i perdent menys de 2’ a cada aturada tàctica. Mantinc força la regularitat malgrat que el circuit és un petit trencacames, sense grans pujades ni grans baixades però quasi mai pla. De fet només hi ha uns metres de pujada que es pugui dir que és forta i se superen exclusivament durant la primera volta. El recorregut, en bona part pels parcs urbans i suburbans que envolten la capital de Finlàndia, consisteix a fer dues voltes que no són exactament iguals: la segona se suavitza una mica més, cosa que s’agraeix.
Amb l’avanç dels quilòmetres, i del dia, la pluja feble (mai ha sigut prou forta com per ser una molèstia) va desapareixent fins que al darrer quart de cursa un ja comença a tenir més sensació de calor de la que voldria. Al final el termòmetre no enganya i a l’hora de l’arribada s’havia enfilat fins als 19ºC.
A poc a poc van apareixent les debilitats, inevitables a la Marató i més inevitables quan el volum d’entrenament setmanal que portes en la preparació tot just arriba a una mitjana de 44 Km (amb un màxim de 55 Km). Quan falten menys de 7 quilòmetres em trobo a la Núria a un parc i em diu que vaig molt bé, cosa que m’anima molt i que em permet fer-li una reflexió cent per cent optimista “calma, que em queda una hora per fer 6 quilòmetres”.I és que el meu segon objectiu, no declarat, era tornar a baixar de les 5h (no ho feia des del 2022). El primer objectiu, òbviament, era acabar la cursa.
I, a fé que aquests 6 quilòmetres em van sobrar. Arribats a aquest punt la cosa es va començar a complicar: cap dolor en especial, cap molèstia en particular però el cos no tira: el mur! Toca tirar de cap, experiència i paciència i repetir-me a mi mateix el mantra: “corre, això no és un entrenament, estàs competint”.
Quan t’atanses a l’Estadi Olímpic sembla que està fet, però en realitat cal fer una bona volta per fora (i de pujada) per entrar per una porta lateral i trepitjar els 200m de tartan que et porten a la petita glòria del maratonià popular: la medalla que et penja una voluntària!
Acomplerts 2 objectius: acabar i baixar de 5h (4.58.33) què més li puc demanar a Hèlsinki? Un bon avituallament final, que el vaig trobar a faltar. Potser l’únic punt que se li pot retreure a la organització.
Al sac una marató més: van trenta-set, de les quals onze de la col·lecció olímpica. Em sembla que he arribat a la meitat.