Enric59

Enric59

26 Des 2009 13:37 #241 per Enric59 (Visitant)

Enric, no t'havia llegit fins ara! Què dir-te? T'ho han dit tot, però no vull quedar callada o amagada com si dissimulés. T'aprecio molt perquè -encara que no t'ho hagi dit mai tan clarament- m'has ajudat molt. Tot el curs passat a Can Ciutadella i alguna pujadeta a Montjuïc, tu sempre has estat el referent per als ataràxics -i ja saps que jo encara m'hi sento, encara que no pugui acompanyar-vos-, i a més a mi em vas ajudar molt a la marató de l'any passat, en un final una mica agònic, potser perquè havia corregut massa ràpid els primers kms, i em vas acompanyar com ho saps fer molt sovint, en silenci.
Ara t'acompanyaré també en silenci. Però clamaré al cel per aquest golden eye que està tocadet. Ja veuràs que tot anirà bé. Encara em deus moltes més lliçons i consells. No sé si tornaré al Parc perquè em queda molt lluny. Segueixo entrenant pels meus nous territoris, i estic descobrint rutes interessants.
Vinga Enric, t'esperem com sempre, amb bons consells, poques paraules i escrits formidables!

Gràcies, Upe. Ja saps que per a mi és un plaer haver-te estat d'algun ajut.

Bereshit

[url=http://www.bx3.com/BannerAnimSBR.gif[/url]

Please Entra or Crear compte to join the conversation.

29 Des 2009 15:14 #242 per Enric59 (Visitant)
Joan Monleón (València, 1936-28 de desembre de 2009)

Bereshit

05 Gen 2010 00:59 #243 per Enric59 (Visitant)
Per si algú se l'ha perdut us deixo aquí el conte Quasi conte de Nadal, que he penjat al fil Les mil i una nits.

Bereshit

05 Gen 2010 01:00 #244 per Enric59 (Visitant)
Quasi conte de Nadal

El meu germà gran… Bé, qui no ha desitjat mai tenir un germà gran, una persona de qui aprendre mentre creixem? Fins i tot la meva filla, que encara té l’edat de fer vessar llàgrimes a les copes de xampany quan s’alça a la cadira per recitar un poema de Nadal, s’ha inventat una germana gran que, curiosament, viu en una altra casa amb els seus pares.

Com deia, doncs, el meu germà gran -aquell a qui hauria d’envejar la seva facilitat de paraula, la seva facilitat per convèncer la gent, els seus cabells llargs i la decisió amb que es relacionava amb les noies-, tenia pensat dur a terme el seu primer cop d’efecte davant de tota la família.

Aquell any -un de tants que hi va haver fa temps-, ja no li caldria enfilar-se sobre el tamboret de la cuina per tirar un petó -amb el seu inqüestionable aire torero, heretat d’un rebesavi valencià que pintava aquarel•les del noble arte de la lidia-, a la congregació familiar que s’havia d’asseure al voltant de la taula de Nadal, i així ho va comunicar uns dies abans. Ningú sabia a què es referia l’anunci.

Per a ell, el dia de Nadal era una data molt especial. Com no podria ser de cap altra manera -caldria conèixer tota la història familiar per entendre-ho-, va néixer un vint-i-cinc de desembre, en una nit especialment estrellada. Va venir al món en una barca turística dins de les coves de la Vall d’Uixó, després d’un difícil part que va durar des de la tarda fins la mitjanit del vint-i-quatre, sense la més mínima possibilitat que traslladessin la mare a un lloc més adient, i gràcies a l’assistència d’una senyora de Burgos que ja n’havia parit mitja dotzena i sabia de què anava la cosa.

El nen va sortir una mica fallero; potser animat pels aires de la terra que va acollir el seu naixement. No hi crec, jo, en la predestinació: ni els astres, ni el lloc on la teva mare et deixa anar entre esglais, no haurien de tenir la més mínima relació amb la personalitat d’una criatura. Però aquell projecte de germà va fer, abans de néixer, un curiós recorregut iniciàtic. Una heroica i festiva gestació que he sentit narrar dels llavis de la nostra comuna progenitora pel cap baix tantes vegades com anys fa que m’arrossego pel planeta.

Van ser nou mesos d’aquell any de glòria -si s’ha de donar crèdit a la crònica-, que va començar amb la fi de les cartilles de racionament i va acabar amb la presència sobre la terra d’un nadó marcat per les fites més extravagants de la cultura mediterrània.

La panxa de la mare va créixer, saludable, al compàs -i cito de memòria i sense ordre cronològic-, de les comparses de moros i cristians de la ciutat d’Alcoi; dels acords místics del Misteri d’Elx i de les salutacions al vent de les palmeres de l’Hort del Cura; de les falles valencianes, les traques i les mascletàs, i sota el baptisme de l’orxata a la vila d’Alboraia. La darrera setmana de gestació fou a Penyíscola, a l’empara del castell del Papa Luna, on -explica la mare-, les puntades de peu del fetus semblaven les d’una bestiola indignada. I va ser per aquest motiu que van abandonar la ciutat i visitaren les esmentades grutes on havia de néixer el meu germà gran. “És que tenia un antull”; i avui encara riu, la mare.

Així, doncs, no hi hauria tamboret, ni sobresortirien d’arran de taula aquells mitjons amb borles que al meu germà li arribaven fins el genolls i que jo havia d’heretar l’any següent, apedaçats, i que tants problemes haurien de causar a la meva dignitat masculina d’infant que no podia suportar l’afició de les mares a afegir boles, volants, llaços i colls de mariner a la roba i a llepar-nos els cabells amb colònia a granel.

La família entenia que l’anunci del meu germà tenia una significació especial. Esperaven un esdeveniment. Potser el nano volia demostrar que s’havia fet prou gran com per regalar-nos amb una exhibició de les seves habilitats recitatives i oferir-nos una peça d’alta qualitat literària i no només una nadala d’infant. Jo no ho veia massa clar.

L’àvia deia: “Segur que s’ha après el Poema de Nadal d’en Sagarra!” Però jo comptava: vuitanta-cinc versos i molts hendecasíl•labs; i feia que no amb el cap. Si no era capaç de resar seguit el parenostre -no sé per què, però li agafaven convulsions quan arribava a allò de “glòria al Pare”-, em semblava més que dubtós que recités un poema que per a qualsevol criatura podia tenir dimensions èpiques. Però l’èpica sempre ha estat el tret més característic dels gens paterns i, per tant, cabia esperar qualsevol sorpresa: era el meu germà gran!

La casa era un neguit. Tot eren anades i vingudes, comentaris a cau d’orella i somriures de complicitat. Per primera vegada -i no havia de ser l’última: la nostra personalitat es va forjar a cops; a cops d’inspiració i d’enginy-, la nova anunciada a la llar ultrapassava les expectatives de l’escudella, la carn d’olla i de qui seria el campió d’hivern de la lliga de futbol; tema, aquest darrer, que feia creuar apostes entre tots els homes de la família i un cunyat de Tortosa que era del Real Madrid.

Jo mirava per la finestra del menjador indiferent a l’enrenou familiar -el que hagi de ser, serà-, i resignat, com cada any, pel que feia referència al futbol -el que havia de ser, era, per a més alegria del cunyat tortosí.

La finestra donava a diversos patis. Un d’ells pertanyia a la polleria que hi havia sota casa, on uns galls més aviat esquifits dormien sobre els pals de galliner. La seva migradesa de carns els havia salvat d’anar a parar a l’olla o al forn en un dia de festa gran. Però això no els estalviava cap patiment, només retardava el destí d’anar a parar a la cassola d’algun veí en una data menys assenyalada.

Se’m començava a obrir la gana tot pensant en aquelles bestioles i ja m’imaginava el plat amb la carn d’olla, amb aquells esplèndids talls de pilota i de cansalada. Cap neguit valia tant com un bon plat de sopa de galets o com el torró de crema cremada.

L’àpat de Nadal em deixava ben tip. Les meves digestions eren lentes com una processó de Setmana Santa i només em quedaven les forces justes per poder interpretar el meu recital anual i monòton de simbomba i pandereta. Espectacle que em permetia passar el platet entre els familiars i recollir ofrenes en forma de monedes de cinc duros.

Els preparatius de l’àpat es van reproduir amb l’exactitud religiosa de cada any. Amb l’ordre malaltís d’uns rituals més propers al paganisme que a la celebració de la data concreta.

La deglutició de l’àpat va discórrer, malgrat l’ansietat creada pel meu germà, amb la recreació gustativa dels sentits de les ofrenes nadalenques, de les primícies familiars. Al voltant d’una taula en què, en un dia tan assenyalat, s’hi deixava una cadira buida per a un pobre simbòlic, que mai s’hi va arribar a seure per compartir la festa amb nosaltres, però que feia molt cristià: no era bo oblidar-se del tot dels necessitats ni dels morts de gana perquè havien d’heretar la terra -o potser eren els pacífics?-, i qui sap si ens podrien buidar el rebost si no ens mostràvem generosos.

I van arribar els torrons. Va arribar l’esclat del tap de l’ampolla de xampany; el sortidor d’escuma -“alegria, alegria”-; les bombolles arrapant-se al duralex; l’estrèpit dels brindis -“alegria, alegria”. I un munt d’ulls i ulleres es dirigiren cap a la criatura -que prometia canviar la calça curta per la muntera-, amb les mans i les copes alçades, oferint-li un inarticulat suerte maestro.

Era el tret de sortida.

El meu germà gran es va dirigir cap el bufet i s’hi enfilà amb l’ajut d’una cadira.

- Nen! -va increpar el pare davant de la bretolada del fill. Baixa immediatament del moble!

-Trenta segons, només, i no us en penedireu -va respondre el

Bereshit

05 Gen 2010 21:47 #245 per llança (Associat/da)
Aquest relat... encara no l'he llegit, però me'l guardo per a fer-ho tranquilament.  ;)

05 Gen 2010 23:04 #246 per Tommy Gun (Visitant)
Bonito cuento de navidad. Tiene hasta música. ¿Y no te enseño a volar, un día, tu hermano cuando tu padre no estaba a la guait?

07 Gen 2010 18:37 #247 per Joan3 (Associat/da)
Enric,

He estat una mica desconnectat i fins ara no havia llegit les "novetats" d'aquest fil... Ara m'he assabentat de tot, i per postres he llegit aquest esplèndid conte de Nadal...

Et desitjo de tot cor que tot vagi molt bé. I que després d'un parèntesi que segur que serà breu, puguis tornar a córrer, a nedar... o a volar! amb nosaltres. Crec que la gent de corredors.cat tenim clar que ets una de les persones que, més enllà de la qualitat atlètica, desprèn autèntica saviesa, bonhomia... i bona literatura.

Com s'ha dit, això és un esport d'equip, més que mai en ocasions com aquesta. Estem amb tu, no cal dir-ho.

Sort, i una abraçada,

Joan

07 Gen 2010 20:36 #248 per runjackyrun (Associat/da)
Enric, sóc nova aquí però veig que ets molt estimat. Espero que vagi tot molt bé i que puguis tornar ben aviat!
Una abraçada,

Jacky

Baby steps

07 Gen 2010 20:56 #249 per Enric59 (Visitant)

Enric,

He estat una mica desconnectat i fins ara no havia llegit les "novetats" d'aquest fil... Ara m'he assabentat de tot, i per postres he llegit aquest esplèndid conte de Nadal...

Et desitjo de tot cor que tot vagi molt bé. I que després d'un parèntesi que segur que serà breu, puguis tornar a córrer, a nedar... o a volar! amb nosaltres. Crec que la gent de corredors.cat tenim clar que ets una de les persones que, més enllà de la qualitat atlètica, desprèn autèntica saviesa, bonhomia... i bona literatura.

Com s'ha dit, això és un esport d'equip, més que mai en ocasions com aquesta. Estem amb tu, no cal dir-ho.

Sort, i una abraçada,

Joan

Ostres, Joan, em faràs sortir els colors  :oops:

Moltes gràcies.

La qualitat atlètica no tindria cap valor sense la referència dels altres, ni la literatura sense ningú que la llegís.

Bereshit

07 Gen 2010 21:00 #250 per Enric59 (Visitant)

Enric, sóc nova aquí però veig que ets molt estimat. Espero que vagi tot molt bé i que puguis tornar ben aviat!
Una abraçada,

Jacky

Gràcies, Jacky. Tot just ara acabava de donar-te la benvinguda al teu fil. Segur que ens veurem per Girona en alguna competició tan aviat com em recuperi.

Bereshit

07 Gen 2010 23:47 #251 per Josep58 (Associat/da)
Hola Enric,

Acabo de passar pel fil i després de llegir el teu entranyable relat i el post d'en Joan3 on et deixava molta sort per alguna cosa per mi desconeguda, he mirat posts anteriors i he llegit la teva comunicació sobre l'operació que afrontaràs ben aviat.

Cert és que ens coneixem més aviat poc i que no hem tingut ocasió de parlar, però et deixo el millor, que l'operació i la recuperació siguin tot un exit i ben aviat et tornen a veure plenament recuperat.

De tot cor,

Josep

La recuperació es possible, amb sort, paciència i temps

08 Gen 2010 00:18 #252 per Enric59 (Visitant)

Hola Enric,

Acabo de passar pel fil i després de llegir el teu entranyable relat i el post d'en Joan3 on et deixava molta sort per alguna cosa per mi desconeguda, he mirat posts anteriors i he llegit la teva comunicació sobre l'operació que afrontaràs ben aviat.

Cert és que ens coneixem més aviat poc i que no hem tingut ocasió de parlar, però et deixo el millor, que l'operació i la recuperació siguin tot un exit i ben aviat et tornen a veure plenament recuperat.

De tot cor,

Josep

Moltes gràcies, Josep. A veure si tenim ocasió de saludar-nos i xerrar algun.

Bereshit

08 Gen 2010 00:33 #253 per miqueljardi (Associat/da)
Mister59, Coach59, amic59
Tot i que en Nyef m´ho va dir fa dies no t´havia pogut llegir fins avui. He tingut molts lios al cap (coses familiars) que jo pensava que eren importants però res comparat a lo teu. Saps que els ataraxics ho som per sempre, i que sempre pensem que tot pot sortir bé. Estic convençut que aviat ens faras uns nous entrenaments al parc de la ciutadella i que farem unes rectes a 3' (tot i que jo no pugui seguir-te).
Gràcies pels teus consells i ànims, que tinc ganes de guanyar-te en una cursa (jejeje).

10.000 (Cursa dels Nassos 2008): 40.35
Mitja (Barcelona 09): 1.28.30
Marató (BCN 09): 3.22.22
Triatló Olímpica BCN 09 (octubre): 2:41:50
Triatló Sprint BCN 09 (juliol); 1.28.18
miqueljardi.blogspot.com/

08 Gen 2010 01:02 #254 per Enric59 (Visitant)

Mister59, Coach59, amic59
Tot i que en Nyef m´ho va dir fa dies no t´havia pogut llegir fins avui. He tingut molts lios al cap (coses familiars) que jo pensava que eren importants però res comparat a lo teu. Saps que els ataraxics ho som per sempre, i que sempre pensem que tot pot sortir bé. Estic convençut que aviat ens faras uns nous entrenaments al parc de la ciutadella i que farem unes rectes a 3' (tot i que jo no pugui seguir-te).
Gràcies pels teus consells i ànims, que tinc ganes de guanyar-te en una cursa (jejeje).

Gràcies, Miquel.

Cert, la casa dels ataràxics té la porta sempre oberta. És com la tenda dels beduins. I l'oasi és al parc. Us heu fixat que el gir a la palmera marca sempre l'inici de la tornada?

Bereshit

08 Gen 2010 16:25 #255 per Pau (Associat/da)
:surprised: Quin relat més ben parit 8)

Gràcies per publicar-lo :love:

No sé si per bé o per mal, però moltes de les imatges del teu relat han desaparegut, i llegint-te les he enyorat :'(

Per molta gana que passi, que faci règim o que mengi equilibrat i dietètic, un hipopòtam mai serà una gasela

08 Gen 2010 16:34 #256 per Roland (Associat/da)
Què bonic......  He recordat tantes coses. 8) 8) 8)

Gràcies Enric, no deeixis mai de fer-nos disfrutar amb coses tant maques com aquesta.

Molta sort i molta força, d'un que no et coneix però t'admira.  :love: :love:

"If there is nothing that you like, you must like the things that you have"

09 Gen 2010 14:33 #257 per Enric59 (Visitant)

:surprised: Quin relat més ben parit 8)

Gràcies per publicar-lo :love:

No sé si per bé o per mal, però moltes de les imatges del teu relat han desaparegut, i llegint-te les he enyorat :'(

Gràcies Pau.

El temps passa; la memòria perdura. No cal patir  :mdr:

Bereshit

09 Gen 2010 14:38 #258 per Enric59 (Visitant)

Què bonic......  He recordat tantes coses. 8) 8) 8)

Gràcies Enric, no deeixis mai de fer-nos disfrutar amb coses tant maques com aquesta.

Molta sort i molta força, d'un que no et coneix però t'admira.  :love: :love:

Gràcies, Roland.

No hem parlat mai, però hem estat ben aprop. Vas quedar just darrere meu en els 5 km de les 2a hores.

Bereshit

09 Gen 2010 16:41 #259 per Enric59 (Visitant)
Heu sentit parlar mai de la marató del III Jocs Olímpics de Saint Louis 1904? No? Doncs no us ho perdeu. És probablement la marató més rocambolesca, com a mínim de totes les maratons oficials mai celebrades: personatges estrafolaris, dopatge, trampes... I tot plegat dins d'uns Jocs que haurien de passar a la història pels seus despropòsits, la mala organització... i per un esdeveniment sense precedents: els Anthropology Days.

Us poso un vincle cap el meu bloc, on a més de l'article que he preparat sobre Saint Louis, hi trobareu més textos meus, alguns dels quals he anat publicant al fòrum.

Espero que us divertiu.

enarchenhologos.blogspot.com/

Bereshit

09 Gen 2010 17:12 #260 per PereBoss (Associat/da)
Hola Enric,
Per fi avui he tingut una estona i he llegit tranquilamnet el teu relat.
M'ha encantat. I també he recordat molts Nadals a casa dels meus cosins, amb els pares i l'avi Josep (aquell que quan el tornavem a casa en cotxe sempre (sempre) deia: tan pobre que soy y me llevan en coche.
Tot i que no hem parlat mai personalment, segueixo les teves intervencions al forum. Sempre són interessants.
Salut i endavant. :great:

Algun dia, no sé quan, arribarem a aquell lloc on realment volem anar ... Però fins llavors, els rodamons com nosaltres, hem nascut per còrrer

Associació Esportiva Corredors.cat
info@corredors.cat
© 2020  Tots els drets reservats