DESENA MARATÓ
València, la meva estimada marató de València. La marató que més vegades he fet, 5 participacions seguides amb cap decepció. Una aposta clara de ciutat esportista, de ciutat sostenible, de ciutat amb valors cívics i d’autosuperació. Una autosuperació que fa que l’aposta de la marató de València cada any sigui millor, sigui més segura. Ara fa un any vaig decidir que seria la meva desena marató i abans d’arribar al 2017, faltant les maratons de casa (Barcelona) i de la meva segona casa (Manchester), ja estava inscrit a València.
El camí fins arribar a la sortida de la marató de tardor no ha estat fàcil. Clarament puc dividir dues parts: hivern+primavera i estiu+tardor. Durant la primera part, acabant la meva cinquena temporada com a corredor, tot van ser disgustos. De l’embranzida de la preparació per la marató de València16, amb un sub3h20’ acompanyant la marató 50 de l’estimat Jorfer i completant el trio amb el ManoloM (marató lenta però que recordaré sempre amb molt carinyo), vaig anar sobrevisquent la preparació de la marató de Barcelona17. El cursar un màster de tardes em va trencar completament la monotonia dels darrers anys i, poc a poc, el meu estat físic anava decaient. Cada setmana, un entrenament. Cada diumenge, una mitja. Suficient per mantenir els temps en aquesta distància però insuficient per una preparació maratoniana. Inclús a la Maratest em vaig poder defensar en les 3h30’ però el bany d’humiltat estava dictat per sentència: la marató seria un desastre. Per poc no arribaria a ser el meu pitjor temps en una marató, la primera de totes on encara no sabia res del mon maratonià. I vista la debacle barcelonina, vaig sortir conservador a la marató de Manchester, 3 setmanes després que la barcelonina. Allà la vaig poder còrrer a ritme continu, no hi va haver ostia contra el mur, i el resultat va ser un parell de minuts millor. Però seguia en els meus pitjors temps, augmentant el pes i perdent aquell bon to físic de València. El calvari, però, no havia acabat. Després d’una prova d’esforç necessària per avaluar el danys de tanta inactivitat, va arribar la crisis total, absoluta i definitiva. En la meva primera participació a la cursa de Bombers vaig perdre el coneixement, disparat de pulsacions, acabant a l’ambulància. Definitivament havia deixat de ser corredor, era un Walking Dead que deambulava pels carrers de Catalunya. Can Mercader, Delta del Prat, Sant Adrià i Pineda van ser 10k’s acabats amb les pulsacions pels núvols i temps deplorables. Què em passava? Havia canviat quelcom de la meva fisiologia? No, tot estava correcte, simplement es confirmava que havia deixat de ser corredor, que no estava en forma. Bé, pitjor, la meva forma era cada cop més curvada, més pesada, més lamentable. Punt i apart.
Després de comprovar de nou que tot estigues a lloc amb els doctors Serra Grima i Brotons, aquest darrer m’aconsella que durant el juliol que passo a Manchester, aprofiti la meteorologia més benevolent per sortir a còrrer sense pulsometre, sense prejudicis, per sensacions. I així ho faig 4 o 5 cops durant petites estones lliures de la feina que hi vaig a fer. Em trobo millor i retrobo sensacions. Torno a tenir ganes de còrrer, ja no és un martiri, tampoc és un plaer, però almenys ja no tinc la preocupació de defallir, de tornar a tenir un esglai en forma de desmai. Així que decideixo intentar tornar a la rutina de les preparacions de la marató de València, com cada estiu, tot i partir de sota zero.
Tot just arribar a Catalunya decideixo posar noms i cognoms a l’estat en que em trobo, mesurar on sóc, saber d’on parteixo exactament. El meu padrí esportiu Jorfer m’anima a còrrer la Mediterrani Nit Run, una nova cursa per mi però en un escenari sobradament conegut. Decidim sortir junts, intentar anar a ritme 4:30 però sé que serà una cursa kamikaze, jo no estic en forma i no aguantaré, segur, i més amb la calorada que fa a Catalunya comparant amb la meteo anglesa. Però la cursa no va malament, no puc mantenir el ritme però tampoc perdo l’estel·la del Jordi i acabem en uns sorpenents 46’ i poc. Ja sé on sóc, d’on parteixo, ara toca treballar, persistir i esperar, que diu l’estimat mestre de cerimònies valencià. Com sempre, a finals de juliol, vaig cap a les pistes de Vilanova a posar-me en mans del meu míster Gàlvez. I més sorpreses: el pobre està malalt i les pistes de Vilanova les renovaran, estant tancades durant dos mesos. I ara què faig? Necessito més que mai savis consells per tornar a retrobar-me com a corredor popular que sóc. En el camí de 16 setmanes cap a valència necessito més ajuda que mai. I decideixo provar alló que el Jorfer m’ha dit tants cops, posar-me en mans de l’entrenador Jordi Ballesteros, també conegut com a JB, com tants d’altres companys correcats que tant han progressat ens els darrers anys. Sembla una aposta segura però em sap molt greu deixar el meu míster.
Presa la decisió, començo a entrenar. Tot i les altes temperatures, intento mantenir certa continuitat: dilluns trotar per recuperar, dimarts volum de kms, dimecres descans, dijous series a pistes, divendres trotar per recuperar, dissabte descans i diumenge kms, si pot ser entrenament amb dorsal. Aquesta és la setmana model a seguir. Al principi hi introduirem algo de bici per fer la transició de l’inactivitat a l’activitat continua que requereix una preparació maratoniana. Els entrenaments són lamentables, ritmes molt baixos però cal seguir. Sovint em desespero comparant entrenaments d’altres anys però aquest no és el camí a seguir. Cal recuperar la forma, no desistir sinó persistir. Entrenar, entrenar i entrenar. Aquesta és l’única via per tornar.
Cauen les primeres curses de la temporada. M’estreno a Ripollet i a la mitja de Sabadell on els temps continuen sent lents però ja noto la bona feina feta a l’agost. Fins i tot a Sabadell em permeto apretar a la tercera volta i acabar en 102’. Lent, sí, però en progressió, com m’agrada. Als propers tests continuem millorant: Viladecans, Mercè, Prat i Correbarri. Ja estic en 42’ en 10k, 4’ menys que a l’inici de la preparació, incloent uns altres 10k previs a les curses. El camí a València es comença a encarar, bons entrenaments, bones sensacions. És un treball diari, partit a partit, batalla a batalla. Alguna la perdem però la majoria les guanyem, encarem bé la guerra maratoniana.
I arriben els tocs de gràcies, les mitges maratons del mediterrani i del Prat. Les pedres de toc que et situen sense excusa. Estem fent bé els deures? Les bones sensacions hi són però cal reafirmar-les als tests. Al mediterrani corro amb cap, acompanyat un cop més del padrí Jorfer, que fa una feina impecable per a portar-nos als camiseta?, la Barbara Anento i a mi per sota de l’1h35’. Ho remato amb uns kms finals desenfrenats per arribar en 92’, inclús sobrepassant al final al Dani i en Khryz que han fet una mitja en progressió impecable. Genial, hem millorat 10’ en poc més d’un mes. No m’ho esperava! Anem bé, cal seguir. Amb el JB ja parlem obertament de buscar les 3h20’ a València, tenim objectiu, cal seguir treballant per poder-ho aconseguir. Diumenge següent tirada llarga de 30kms amb qui? Sí, el de sempre, el Jorfer, infatigable tot i no preparar marató de tardor. Em porta al seu terreny d’entrenament, a aquelles rutes que tot maratonià tenim que repetim dia sí i dia també. Amb carinyo m’ensenya el camí a seguir, em cuida i tira de mi fins als darrers kms. Sap que tinc una marxa més i me la fa treure. Com m’agrada acabar fort! El Jordi ho sap i ho aconsegueix. Continuo entrenant cada cop amb més confiança. Arriba la mitja d’El Prat i pensem en renovar barqueta del mediterrani. Però en els minuts previs a la sortida el Dani i el Mario Guissona, que fa de llebre d’1h30’ m’animen a pujar a la seva barqueta. Penso que el resultat del Mediterrani ja em serveix i que si allà vaig poder sobrepassar al Dani, per què no el podré seguir avui? Anar amb el Mario de llebre és garantia de constància i la mitja és plana. Què pot anar malament? El vent. Llavors millor anar en grup, resguardat, amagat. I al voltant de la llebre d’1h30’ hi haurà força gent, segur. Decideixo llençar-me al buit i arriscar. Passen els kms i aguanto, passa l’anada cap al delta, passa la tornada i estic eufòric de poder aguantar. Al km19 el Dani apreta les dents i salta, me’n vaig darrera seu amb la moral pels núvols. Segueixo aguantant i torno a canviar de ritme. Vaig per sensacions ja i són molt bones, estic més que preparat per les 3h20’ a València. Per resultat de mitja inclús podia assaltar el 3h10’ però què m’hi jugo? Res, doncs a gaudir. I Parlant de gaudir, el següent cap de setmana vaig a la Behobia, amb els amics de Vilanova. Obviament la setmana abans de la marató no competiré 20kms així que m’ho passo bomba, no tan sols a la cursa, sinó tot el cap de setmana.
Arribo a València amb la moral pels núvols. Tot i així, serà un cap de setmana diferent. Per començar provo el Blablacar per anar fins a València, per continuar m’allotjaré en una habitació d’una casa on hi viu gent, cosa que mai he fet amb airbnb. I per acabar, vaig sol, completament sol a una marató. Sempre algú o altre m’ha acompanyat però a la desena les circumstàncies em demanen un esforç extra continuant amb la solitud del maratonià. Obviament, la família correcat és molt gran i anem molts pastanagues a València. Dissabte em trobo amb el Toni i la seua estimada Carmen. Decidim anar a dinar i se’ns afegeixen la Mei i l’Oriol. Mengem a un italià boníssim proper a la Ciutat de les Arts i les Ciències. En acabar vaig a buscar el dorsal amb la Mei i l’Oriol i ens trobem amb el Tete Xavi. Seguidament vaig a descansar, demà serà un dia intens, ho sé, i em preparo.
Em planto al box de sortida taronja, darrera del que estic apuntat. Fa un any volia fer la meva desena marató en menys de 3 hores, box blau cel. Fa 4 mesos no era corredor. He fet un llarg camí fins aquí: molts entrenaments, 1000kms, més que mai, i una constància que necessitava per poder ser allà, a la sortida de la Marató de València. Durant l’espera al tret de sortida no trobo ningú conegut. Em mentalitzo que la marató serà així i no per aquest motiu la deixaré de gaudir. M’haig d’impregnar de l’ambient festiu que envolta els carrers de València i anirà bé. Espero fer menys temps de l’objectiu marcat de 3h20’, vull apretar al final com m’agrada, acabar fort. Però cal ser pacient, una marató és molt llarga i punyetera. Cap i cames; amunt i crits; treballar, persistir, esperar: continuem… mantras de molts amics pastanagues que en els últims dies ens han desitjat sort. La meva familia em desitja que gaudeixi i aquest és l’objectiu real. La feina ja està feta, torno a ser corredor doncs gaudeixo corrent. desconnecto quan ho faig i sóc feliç. Així doncs, el resultat d’avui em resulta absolutament igual. Vull gaudir gaudir i gaudir. Són 10 maratons, he treballat molt i m’ho mereixo.
Primers metres passant el pont, pell de gallina, ple de gent animant i fent fotos. Som un munt de corredors i no es pot còrrer, tant se val. El moment és únic, ja he començat el gran dia. Els primers 5 kms transcorren sense gaire història, sortejant corredors més lents que s’han colat a calaixos capdavanters alhora que m’avancen corredors amb intencions més ambicioses. Jo tranquil, frenant que queden molts kms i aquí només puc aconseguir que més endavant pateixi i no vull. Passo el cartell del km5 en 23:23. Mai recordo temps però aquest que és rodò el recordaré tota la cursa. Cada 5 kms valoraré si vaig bé o no en funció d’aquest temps. El suunto em fa laps cada km i em recorda que vaig a una mitjana de 4:40, lleugerament més ràpid que les 3h20’ de l’any passat, on la mitjana va ser de 4:42. Però clar, dependrà de quants metres faci de més així que 2 segons amunt o avall no té massa sentit pensar-hi. Intento anar sempre sobre la línia daurada que marca el traçat maratonià, doncs a València hi tenen el Gold Label, ben merescut.
Pocs minuts més tard em trobo un grup de 5 components del SD Correcaminos, van de grocs, xerrant, fent una bona barqueta. Els segueixo paral·lelament un parell de kms fins que ens passen els pràctics de 3h15’ i tots els corredors que segueixen. Són un bon grup. M’hi apunto? No Jaume no, que no estàs ni al km10, sigues pacient que si tot va bé ja hi haurà temps d’apretar. Veig una dona del SD Correcaminos amb una tècnica força peculiar. Els de la barqueta la saluden i li desitgen sort, ella diu que intentarà seguir els pràctics fins al final i el grupet li contesta que seran un xic més conservadors i seguiran aquell ritme. Pot ser una bona idea. És una bona idea! Em poso darrera seu i van caient els kms entre 4:45 i 4:35. Un altre català de les tortugues de les garrigues també s’apunta.
Anem fent camí, cauen els kms10, 15, 20… la barqueta dels pràctics la tenim sempre a l’horitzó però anem lleugerament més lents. Bé Jaume, cal seguir així, la mitjana que em marca el Suunto ara ja és 4:39, porto un bon ritme i em noto sencer. Passem la mitja marató per sota dels 100’ que tenia previstos. Un 100’’ menys. Toca valorar. Estic bé, em trobo bé, tinc bones sensacions, tinc bona companyia. Aposto per apujar un pel el ritme? Crec que puc. M’acomiado dels companys correcaminos i em fixo l’objectiu d’arribar a l’altura dels pràctics de 3h15 al punt més alt de la marató, entre els kms30-32-34. No els tinc gaire lluny i tinc una desena de kms per atrapar-los, no cal que faci un gran canvi de ritme sinó anar un xic més ràpid i els atraparé.
Passen els kms i continuen les bones sensacions, enrera he deixat la Mei primer, i la Carmen, que m’han donat ànims. No sabia on serien però els seus crits m’han donat forces. Sé que elles són tota la claca que tinc en aquesta marató estranya per mi. Així que ho agraeixo moltíssim. També agraeixo molt a OscarBolo75 que s’ha presentat cap al km8, em parlat lleugerament i m’ha animat a seguir amb cap, que ell té el bessó tocat i intentarà acabar. Així passo els kms, entre pensaments, gaudint del gran ambient que hi ha al centre de València per on estem passant. Estic arribant al moment clau de la marató fresc, sense massa desgast, sense patir, gaudint dels kms. I allà, enmig de la barqueta de 3h15, em trobo al ruben6! Li pregunto què tal els 10k i em diu que ha fet mmp! Però que està allà per ajudar a un company del seu equip. Si no recordo malament el seu nom és Xavi, el Ruben el va animant i corren paral·lels al Julito, un dels 2 pràctics de 3h15’, amic del Toni. Ja he aconseguit arribar a la seva altura, m’hi resguardo un parell de kms darrera el ruben6 fins arribar als kms que són més alts del circuit, uns 25-30m per sobre del nivell del mar. I es que la marató valenciana és completament plana, cada edició fan petits retocs per millorar i cada any ho aconsegueixen. És una passada.
Com que ja sóc dalt i només queda baixar, com que ja sóc al km32-33 i estic bé, no he trobat el mur, estic gaudint com un nen petit amb sabates noves… vai a posar la cirereta a la meva desena marató. En aquest moment no sé quina projecció de temps tinc, només tinc la primera referència de cada 5km 23:23. I cada cop els faig més ràpids. També la mitjana del suunto ha baixat fins el 4:35 però no en tinc ni idea de quina projecció és aquest ritme. Segur que el Jorfer amb la calculadora de ritmes que té al cap ho sabria. Tants entrenaments amb ell fan que el trobi a faltar especialment.
La cirereta és apretar, aconseguir fer un negative split a la meva desena marató. Em sento cómode i a partir d’ara aniré per sensacions. Deixaré de mirar el rellotge per apretar tant com pugui. Quan? A quin ritme? Fins quan? Incògnites que no em preocupen. Vaig passant corredors i em recomforta. La barqueta de 3h15’ cada cop està més lluny i ja no els sento trepitjant els talons. Arriba un punt que perdo la noció de tot, que no sé ni on sóc, ni a quin ritme vaig. Em trobo bé, molt bé, i lúnic que m’ocupa és seguir i apretant. Passen els kms i en pocs veig el ritme dels laps. Hi ha tan ambient i estic tan ficat en cursa que no m’adono del que faig. Vaig de banda a banda dels carrers xocant les mans dels més petits, que responen amb crits d’ànim. M’ho estic passant genial, estic fent la marató que havia somiat des de feia tants dies.
Arribo a l’antiga llera del Túria, això ja ho tinc! Aquesta part és la que més m’agrada. És com el paral·lel de Barcelona però en baixada. Petit canvi, oi? I aquí la gent fa un passadís molt estret, sembla els cims mítics del Tour de França, hi ha molt d’ambient, et porten en bolandes. Els metres passen volant, perdo de vista més d’un punt quilomètric i sé que falta poc però no sé quan. Estic al final! Xoco la mà de la mascota del València basket tot fent un salt que casi caic per terra… Que vaig embalat i les sensacions són impresionants però compte Jaume que portes 41kms a les teves cames!
I arriba la baixada cap a laciutat de les Arts i les ciències, allà em poso la ma a la petita butxaca que tenen els hoko al costat. Com a totes les maratons hi porto l’estelada, que és com m’agrada celebrar els darrers metres de les maratons. Si la setmana passada a Donostia eren tot crits d’ànims i Visca Catalunya, aquí es converteix en un seguit d’insults, dels que es recorden de la meva mare fins als que em desitgen el pitjor. Però jo sóc feliç, és la meva manera de celebrar molts dies de feina fosca, no em poso amb ningú, no és cap insult. Molta gent no ho veu així. Entre aquests sentiments algú m’estira l’estelada, em giro i un corredor vestit de verd la tira al terra, la trepitja mentre m’insulta. Em quedo en estat de xoc, mai m’havia passat i no sé que fer, m’aturoa buscar-la? Segueixo? El paio em continua insultant i de no sé on em retorna l’estelada. Em suposo que és un corredor català i li dono les gràcies. Em giro buscant al de verd, li senyalo la bandera i li proposo que me l’agafi de nou. Continua insultant i perd la força per la boca així que no pot amb mi. Entretant ja estic a la plataforma blava sobre les aigües, ja només quedem corredors i veig un passadís buit a la part dreta. Em poso a fer S estelada en mà, sóc feliç, sóc molt feliç! Ja tinc la meva desena marató i conforme m’acosto a l’arribada veig que faré un temps que ni els millors desitjos de tots vosaltres havieu arribat. Creuo la meta braços en alt, estelada a l’aire i les sensacions són indescriptibles!
Recullo la medalla i em trobo amb un dels germans camiseta?, em sobta que sigui allà abans que jo i em comenta que no ha fet tota la marató doncs porta un bon encostipat i que espera al seu germà. Jo espero al Toni, així li havia promés. Però lamentablement, com em va passar l’any passat, tinc una necessitat fisiològica imperial i necessito anar al wc. Em sap molt de greu pel Toni però n’estic segur que avui cau una MMP!
El més ràpid possible vaig cap al pis, no trobo cap hotel de camí com l’any passat… Aprofito els metres paral·lels al final de la marató per animar a tots els corredors que estan acabant. Quin mèrit té acabar una marató! Passen els pràctics de 3h45’, així que el Toni ja ha passat segur. Em fan recordar les meves maratons del 2017 i valorar encara més les 3h11’38’’ d’aquesta marató!
Us deixo un enllaç amb algunes fotografies i videos de l’arribada així com una foto adjunta:
http://www.marathon-photos.com/scripts/event.py?template=MPX2&new_search=1&event=Sports%2FCPUK%2F2017%2FValencia%20Marathon&match=1469
I ara a pensar en Barcelona18!