Bona nit,
Aquí deixo la crònica, no és tan breu com pretenia
PRÒLEG
"...L'any que vé hi tornaré, quan hagin passat uns dies ja valoraré què he fet bé i què puc millorar durant la preparació però de moment vull assaborir-ho. De vegades oblido que això només és un hobby i m'ho prenc massa seriosament i em convé un punt de pausa per gaudir-ho més."...
Així acabava la meva crònica l'any passat després de la marató de Barcelona, on, contra l'opinió de fisio, metge, entorn i sentit comú, vaig córrer lesionat de l'aquil·les i, tot i no baixar de 3h 30m, contra tot pronòstic vaig fer MMP rebaixant 3 minuts i 14 segons l'anterior.
Em vaig dedicar a assaborir el moment, en no pensar que havia entrenat bé durant 13 setmanes i m'havia vist obligat a fer 3 setmanes de tapering per culpa d'una inoportuna lesió que m'havia deixat sense opcions de lluitar pel sub 3h 30m. No. Vaig assaborir el moment, vaig gaudir de la nova MMP i vaig fer un "click" emocional que m'ha acompanyat tot l'any.
Vaig analitzar la preparació que havia fet, vaig mirar què podia millorar i quan va ser l'hora de tornar a entrenar va venir el primer entrebanc: a principis d'abril em vaig trencar el psoas i vaig estar 2 mesos fora de combat...però no em vaig ensorrar ni lamentar, sinó que fruit d'aquest canvi de mentalitat vaig pensar que posats a tenir una lesió era millor tenir-la a 11 mesos vista de la marató que no més endavant.
Al juny vaig tornar a córrer i vaig anar fent i al setembre, a la Trail Senders del Penedès, una cursa de 5,5 km que cada any faig per veure com ha anat l'estiu, vaig fer MMP per 7 segons. Lesió oblidada i bones sensacions.
Sempre, durant l'any competeixo poc i em planto a la Marató de Barcelona amb només dues mitges maratons, la de l'Espirall i la de Sitges. També faig el 10k de Vilafranca, però de mitges, que és un dels dogmes per córrer la marató, en faig només dues.
Doncs bé, la primera mitja, la de l'Espirall, no va anar bé: vaig abandonar al km 8 fruit d'un virus estomacal. I, curiosament, m'ho vaig prendre bé, amb filosofia: posats a abandonar, millor en una cursa al costat de casa que en una de fora. Vaig dubtar si havia madurat de cop o senzillament ja passava de tot

Després d'aquest abandonament vaig començar a preparar la marató. Se'm posaven al davant 16 setmanes de treball i les vaig afrontar amb ganes. Els entrenaments anaven sortint però a la setmana 5 un cop accidental al genoll em va fer parar i vaig estar 2 setmanes fent entrenaments de 10-15 minuts i amb molt de dolor. Vaig haver de renunciar a la mitja de Sitges i això implicava córrer la marató sense cap referència de temps en mitja...i curiosament m'ho vaig tornar a prendre bé, ho vaig enfocar des del costat de l'èpica: a la marató faria un sub 3h 30m sense basar-me en cap mitja, em basaria en les meves sensacions.
Quan vaig deixar enrere els dolors al genoll vaig reprendre l'entrenament encara amb més ganes i més autoconvençut que baixaria de 3:30, només calia dissenyar l'estratègia de cursa i executar-la.
Vaig rellegir totes les cròniques de l'any passat, vaig veure desenes d'anàlisi del circuit, vaig recordar les meves sensacions de l'any passat...i tot això, unit a que no tenia cap referència de temps en mitja marató i no sabia si el temps mig per km (4:58) que necessitava era massa exigent per portar-lo d'inici, em van portar a la conclusió que hauria de córrer la marató de menys a més i probablement hauria de fer la segona mitja més ràpida que la primera. Posats a fer-ho èpic, doncs fem-ho del tot.
El dia abans de la marató el míster
jb m'envia un missatge i em pregunta com estic i li dic que molt tranquil, sorprenentment tranquil. M'he visualitzat fent la cursa sota diferents casuístiques i en totes em visualtzo fent sub 3:30, el que em fa estar confiat però alhora m'hauria de fer pensar que si alguna cosa es torça em puc bloquejar mentalment...però no ho penso. Estic convençut que he pencat molt i bé i que demà aniré a certificar-ho, però haig de tenir el cap fred i seguir l'estratègia.
LA MARATÓ
Surto del cotxe per anar al guardarroba i un xoc tèrmic em desperta de cop. Perfecte, rendeixo molt millor amb fred. No arribo a la foto Correcat i per poc tampoc arribo a la sortida del meu calaix. Tinc les mans una mica morades i tot del fred que estic passant però començo a estar eufòric, aquesta climatologia és la que necessito.
Donen la sortida (que segueixo trobant molt descafeinada, sense l'èpica de Maria Cristina) i començo a córrer. Em recordo que tinc un pla i l'he d'executar. De menys a més si no potser em cremaré. Haig d'arribar al km 10 xiulant, al 20 sense suar i al 30 lleugerament cansat però no ofegat.
Per fer sub 3:30 haig de fer els kms a 4:58. El pas pel km 5 objectiu era 24:50 i el real va ser 25:32. Porto 42 segons de retard i ho dono per bo tenint en compte que a la sortida hi ha hagut un petit embús i els primers kms no són favorables del tot.
Tinc previst perdre una mica més de temps al següent parcial. Tinc el circuit memoritzat al cap i sé que fins el km 10 puc perdre temps i passat Bac de Roda ja aniré recuperant.
Pas pel km 10 en 50:34, ja són 54 segons més lent de l'objectiu. Calma. Cap fred, estava previst. Segueixo amb el pla de cursa i van caient kms i quan passo per la Sagrada Família veig un Correcat davant meu. Em poso a la seva alçada...i és en
Jordi (ex
Jrdi69). És un catxondo, està per fer 4h i ha sortit del segon calaix, amb el dorsal vermell

. Ens saludem i tiro endavant i arribo al Km 15 en 1:15:13 He retallat una mica la diferència i estic 43 segons per sobre del ritme objectiu. Segueixo amb el pla, ara haig de tornar a retallar...i una mica més i haig d'abandonar. Això de beure amb got no està fet per mi i m'ennuego amb una càpsula de sals. Per sort ho puc solucionar i continuo corrent. Passo pel km 20 en 1:39:56. He tornat a retallar, poc, però ho he fet, i estic 36 segons per sobre.
Passo la mitja en 1:45:24. Com havia previst, per fer sub 3:30 hauré de fer la segona mitja més ràpida.
A la baixada del Paral·lel tinc la mateixa sensació de l'any passat: o no fa tanta pendent com creia quan ho féiem en sentit contrari o sóc jo que no tiro inconscientment perquè encara falta molt i no vull gastar massa forces. Pas pel km 25 en 2:04:30. He tornat a retallar i estic 20 segons per sobre...però encara són 20 segons, potser és l'hora d'accelerar una mica. I aquí és l'únic moment de la marató on tinc dubtes: provo d'accelerar una mica i no puc. Intento posar-me a ritme entre 4:55 i 4:57 i no hi ha manera. No sé si és el Garmin, sóc jo o és la marató que em comença a posar a lloc. Per sort, abans que tingui temps a donar-hi voltes mentalment, em passa un corredor i el reconec. És en
Ricard Perez , el segueixo a Instagram i sé que té 3:16 en marató i aquest any, crec recordar que perquè sortia d'una lesió, va dir que aniria a fer 3:30. Em poso al seu costat, confirmo que és en Ricard i li pregunto si va a fer el sub 3:30. Em diu que sí i em poso al seu darrera i el vaig seguint. Es converteix en la meva llebre mentre trobo el ritme i funciona. Revifo i del km 26 al 31 ens anem tornant el paper de llebre. Passem el km 30 en 2:29:23. He tornat a retallar, estic només 13 segons per sobre però he recuperat sensacions, he trobat el ritme que necessitava i mentalment estic fort. A pel sub 3:30!!!
Tiro endavant i al km 31 perdo de vista en Ricard, que queda més enrere però després veig que també ha fet sub 3:30

Començo a passar corredors i arribo al km 35. 2:54:11. No ho entenc, he perdut temps, estic 21 segons per sobre. En un altre any això m'hauria ensorrat però aquest any m'ho estic prenent tot pel costat bo i això ara no canviarà. Apreto les dents i augmento lleugerament el ritme. Passo a molts corredors i des del públic rebo bastants comentaris dient que faig bona cara i que vaig bé...i realment és així perquè arribo al km 40 en 3:19:01, encara 21 segons per sobre del temps objectiu però amb el convenciment total que ho tinc. Faig un esprint sostingut, sense cremar-me i abans del km 41 ja he recuperat tot el temps i ja estic en parcials de sub 3:30. Segueixo amb aquest ritme i arribo en 3:29:38. MMP, he rebaixat 4 minuts 16 segons l'anterior, he aconseguit el sub 3:30 i he portat a la pràctica la cursa que havia dibuixat al meu cap. Estic molt content, pel temps i per la gestió de la cursa.
Passats uns dies, i mirat fredament, crec que encara tinc marge de millora. Sóc incapaç ara de pensar si l'any que vé haig de buscar un 3:25, un 3:27 o un 3:23. El que està clar és que tot passa per millorar en les distàncies curtes.
El pitjor escenari a la vida és no saber què volem, no saber com aconseguir-ho, no estar disposats a pagar el preu o les tres coses alhora. En el meu cas, en això del córrer, tinc la sort de saber què vull (seguir millorant en general i principalment en marató ), com fer-ho (millorant per sota) i quin és el preu (seguir picant pedra amb continuitat i autodisciplina).
Seguiré avançant cap a la utopia (que ara es troba a 29 minuts 39 segons

)