BEOGRADSKI MARATON (SÈRBIA) – 19/ABRIL/2026 (II)
Quan, a principis de novembre, vaig triar Belgrad per anar a córrer la marató, de seguida es van animar l'Arcadi(+ Cris i Fiona) i la Mariona (+Hèctor) en acompanyar-me, i al cap de poques setmanes, també l'Abel (+Susanna) s'hi afegia. En total, doncs, una expedició de 9 persones.
Vol directe des de Barcelona, i oferta hotelera variada i econòmica, a la part antiga de la ciutat (Stari Grad), on comença i acaba la marató. Sense canvi d'horari, però separada de Barcelona a més de dues hores de vol cap a l'est, a les 6h ja era clar, i a les 20h ja era fosc, durant els dies que vam ser allà. Vam arribar a Belgrad a l'hora de dinar, amb Abel, Susanna i Hèctor. La Mariona hi era des del dia abans, i l'Arcadi i família arribarien al vespre.
A la tarda la Tere i jo vam anar a la fira del corredor, en un pavelló de la Fira, a més de 3 quilòmetres del centre. Sempre que puc vaig a la fira del corredor dos dies abans de la cursa, per tenir una vigília de marató el més tranquil·la possible, amb els desplaçaments justos. Hi vam anar caminant, i vam tornar en bus, de franc, per cert. (el transport públic és gratis per a tothom, a Belgrad, menys l'autobús de l'aeroport). Fira del Corredor atapeïda de gent, on es veia clarament, per les taules d'entrega dels dorsals, que els participants a la marató érem minoria, en enfront dels de la mitja marató i 10K. Força animació, entrega ràpida de dorsal, bossa de corredor i samarreta (canvi de talla inclòs), i extensa volta pels diferents estands publicitaris d'altres maratons dels Balcans, i dels principals espònsors de la cursa (Nike, Powerade, ...). Pasta Party per tothom qui ho desitgés.
El dissabte, quan la resta del grup tenia previst anar a la Fira del corredor, vam anar al Kalemegdan, un dels referents de la ciutat. El Kalemegdan és el principal parc urbà de la ciutat, de més de 54 hectàrees, i inclou una fortalesa, tombes, subterranis, monuments, esglésies, museus, portes, torres i fonts, així com parcs d'oci, un zoo, instal·lacions esportives, etc. A uns 1500 metres de l'apartament, el camí cap al Kalemegdan travessava la plaça de la República, punt de sortida i arribada de les curses. A les 9h començava la mitja marató, i tot just hi vam arribar uns minuts abans. Això ens va permetre "fer un tast" del que seria allò l'endemà, a les 8 del matí. Molta gent, molta animació, bastant bona organització, i un matí esplèndid.
Tres sortides, separades per 5 minuts cada una, ja que el nombre de participants era superior a 5000, i l'ample dels primers carrers que et trobaves a la sortida no era massa gran. Un cop va sortir tothom, vam anar seguint fins al Kalemegdan, i ja quasi les 10h, van obrir paradetes de souvenirs i van començar a arribar visitants. Érem ja a la part més extrema de la Fortalesa, i des dels miradors, amb el Sava a sota, i el Danubi una mica més enllà, vam veure els corredors i corredores més avançats de la mitja, que passaven pel quilòmetre 17 aprox., molt espaiats. A mesura que van anar passant els minuts van anar apareixent més corredors, ja més en grup, per acabar sent un flux constant de participants.
Vam voltar una mica més la resta del matí, i la càrrega d'hidrats la vaig fer, com sempre, a l'apartament, amb doble ració supergenerosa de macarrons gratinats, amb sofregit de carn picada, ceba i tomàquet, i força emmental pel gratinat. Tot un clàssic en les meves curses, com la cervesa.
Tarda de descans, almenys per a nosaltres, i abans de sopar ens vam acostar a l'hotel on s'allotjava la resta de l'expedició, per establir estratègia de trobades per l'endemà. I dic "almenys per a nosaltres", perquè l'Hèctor va córrer la cursa de 10K, a les 18h, amb més de 3500 participants.
Vaig compartir els teòrics punts quilomètrics de la cursa amb el grup, que jo havia intentat pintar en un plànol de la ciutat, ja que l'Organització no va facilitar en cap moment (ni presencialment, ni a la web), on estava situat cada un dels 42 punts quilomètrics de la cursa. Aviat va quedar clar que els acompanyants/animadores només podrien estar presents en el km 5 (davant de l'hotel de l'expedició) i en el km 37, just travessat el segon pont del Sava, ja entrant a Stari Grad.
Diumenge fantàstic per córrer, sota el meu parer. Sol, fresca durant les primeres hores del matí, i poc vent. I poca humitat, malgrat que està al costat de dos grans rius. Ens vam trobar a les 7:15, i Mariona, Arcadi, Abel i jo mateix, com a participants en la marató, i la Tere, com a animadora i fotògrafa de primera hora, vam posar la proa cap a la plaça de la República, tot el camí en pujada. En 10 minuts ja hi érem, vam tenir tems de fer foto de grup, darrers preparatius, i anada cap a la sortida. Com que no hi havia calaixos, la Mariona va anar la primera a prendre posicions, i una mica més tard l'Abel. L'Arcadi i jo ens vam esperar que tothom es posés davant, i després d'una darrera foto que ens va fer la Tere a tots dos (gràcies, sempre fins el darrer instant!!). Sort, i a patir. Himne serbi, confeti, música al màxim, i a córrer.
Primers quilòmetres molt favorables, amb pendents bàsicament negatius. Al cap de pocs minuts vaig avançar una de les llebres de 4h30', i uns pocs minuts després, a la llebre de 5h, tot plegat un desgavell, ja que, deixant de banda que anaven corrent en ordre incorrecte, totes dues estaven corrent a un ritme bastant superior del que els hi hauria tocat. I vam arribar al quilòmetre 5, punt de trobada amb claca d'animació força generosa (gràcies!!!), i coincidint amb el primer punt d'avituallament. Tenia la Mariona i l'Abel molt per davant, i per darrere a l'Arcadi. En el quilòmetre 6, un parell de quilòmetres abans d'arribar al pont de "na Adi" vaig veure el primer punt quilomètric marcat, i des d'aquell moment els vaig poder veure tots perfectament indicats, fins a meta. El pendent per pujar el pont em va semblar dur, per llarg, i perquè potser no me l'esperava. A l'altre costat del riu Sava, més de 28 quilòmetres per Novi Sad, la part més moderna de la ciutat, i en un terreny bàsicament pla. Avingudes amples, bastant solitàries, poca animació, i punts d'avituallament freqüents i molt generosos amb l'aigua (ampolles grans de 0,5l), però no en isotònics ni en sòlids (no vaig veure que donessin cap gel, i en el km 37 ens van oferir un sòlid energètic de molt volum, i que no vaig prendre, jo ja portava els meus, com les sals).
Plàtans, fruits secs, gominoles. Vaig passar la mitja en 2h7', amb 4 parcials de 5km molt semblants, ritme regular, una mica conservador, i és que aquesta va ser la primera marató en la qual vaig anar controlant pulsacions, per intentar cansar-me "una mica menys". Tota la cursa, especialment la segona part, vaig haver d'anar pendent de rellotge, per evitar entrar en zona superior al 90%, que era l'objectiu marcat.
Com ens passa a tots (o a quasi tots), els darrers quilòmetres van ser els més "pesadets". Per això, quan a la sortida del pont Brankov, km 37, ja entrant a Stari Grad, vaig veure a la Cris i a la Fiona, una en cada un dels costats de la marxa, cridant i animant, em van marxar tots els mals; ja només quedava mitja hora per acabar (moltes gràcies!!!).
Havent sortit del pont, i faltant només 4 quilòmetres per arribar, em va avançar una de les llebres de 4h30', una noia que anava sola, aquella que jo havia deixat enrere en els primers quilòmetres. Vaig mirar el meu crono. Com era possible, si jo portava un temps que projectava arribar sobre 4h25'? Vam recórrer tot aquell tram per sota del Kalemegdan, aquell en el que la Tere i jo havíem vist córrer els participants en la mitja marató, el dia abans, i les cames ja van començar a notar el fals pla dels carrers Cara Dusana i Dzordza Vasingtona, un parell d'avingudesamb lleugers pendents positius, que em van portar, després d'un gir a la dreta, al darrer malson de la cursa, el Bulevard Despota Stefana (el nom li escau, francament), un carrer ample i empinat, que després d'una ziga-zaga, tota en pujada, et portava a meta. Acabat de fer el gir de Vasigtona amb Despota Stefana, vaig veure, a uns 300 metres davant meu, en un costat de Despota Stefana, i afegit a un grup d'animació, animant i ballant, a l'altra llebre de 4h30', aquella que jo encara no havia vist (per anar ella tant endavant). Vaig mirar el meu crono. Aquell paio havia arribat quasi a meta amb uns quants minuts d'antelació, i estava fent temps, per no arribar abans.
Quan jo arribava a la seva alçada, es va posar al meu costat, acompanyant-me en els dos darrers revolts, i es va posar a xerrar, explicant-me el seu historial maratonià. En fi, molta cridòria i pujada d'adrenalina, entrant a meta, i amb la llebre de 4:30h al costat. El meu temps de 4:28:43. En definitiva, servei de llebres per oblidar. I és que estem acostumats al servei de llebres de corredors.cat, que són autèntics rellotges.
Vaig caminar un parell de minuts, fins a arribar als avituallaments, medalla, i sortida, i la Tere ja m'esperava, sempre allà (gràcies, això no té preu). Una mica de defalliment, vaig asseure una estona, recuperació amb líquids i sòlids, i cap a l'apartament. La Mariona i l'Abel ja havien marxat, i a l'Arcadi encara li faltava més de mitja hora per arribar (i és que per l'aplicació en el mòbil podies anar fent el seguiment de tots els participants).
El meu temps final de xip: 4:28:43, posició 918/1637 a la general i 10/21 en la categoria M65-69. Idèntic crono (deu segons de diferència) al de Doha, el gener de l'any passat.
Dels 1721 participants inscrits, van acabar 1637, dels quals 1381 homes i 256 dones.
Guanyador masculí (Etiòpia), amb 2:09:11
Guanyadora femenina (Etiòpia), amb 2:30:22
La Mariona, primera (de 29) en la seva categoria. Sense premi.
En el meu cas, 57ena marató al sac, i ja són 42 països diferents en córrer una marató.
El següent dia (dilluns), vam fer el dinar de comiat, dinar de celebració postmarató, just abans d'anar a l'aeroport, per tornar cap a casa. L'Hèctor no hi va poder ser, ja que havia hagut de tornar el mateix diumenge al vespre.
Una experiència més, i per la següent, l'octubre, també en els Balcans...