Bona nit, com està quedant un
toxo important, us deixo el primer capítol.
La meva crònica d’aquesta Marató, la meva 4ª Major, la 14ena Marató.
Com tots els que fem curses, 10Ks, després mitjes i donem el salt a la Marató, Boston arriva a esser un objetiu, un dessitg.
Es la meca pel maratonià, la més antiga, la més dessitjada, com el seu símbol: l'unicorn. L'unicorn es considera com una cosa que es persegueix, però que mai no es pot atrapar.
Cita:
“
The unicorn symbol of the Boston Marathon was borrowed from the coat of arms from one of the Boston Athletic Association's first families.
The unicorn is regarded as something to be pursued but which can never be caught.”
I la meva il.lusió per fer Boston, per atrapar-la es va encendre allà pel 2015.
Aquell estiu de vacances per l’Est dels EEUU varem passar uns dies a Boston i com no, ens varem apropar a Boylston. Desde la linia d’arribada em vaig dir que tornaria a Boston, que creuaria aquella linia d’arribada, que repetiria aquella foto, però de curt, corrent.
Tenia marca pel 2016, en tindria 41 l’abril de 2016, la marca de Castellò al desembre de 2014 3h13’ ja em feia BQ (nota: aquell any el tall va ser 1’02”), però es que al març de 2015 a Barcelona n’havia fet 3h04’. Era BQ amb 10’ i escaix de marge, només n’havia de fer el procés al setembre.
Però vaig cometre una errada garrafal....imperdonable....em vaig equivocar de setmana i vaig perdre l’oportunitat de fer Boston al 2016.
El 2017 tornaria, era l’objectiu pel 2016, fer mínima, vaig fer 3h03’ a Barcelona, que’m feia de nou BQ amb 11’ i escaix. A més n’havia tingut la sort de guanyar el sorteig de NY, faria NY al novembre de 2016 i Boston a l’abril de 2017...la dupla americana...però va arrivar setembre i vaig haver de descartar-ho, no podia organitzar-ho amb la meva feina.
2018 n’havia de ser l’any, 2017 el començava amb els deures fets, 2h59’ a Sevilla, 15’ i escaix de marge. De nou BQ. A la 3ª seria la vençuda?
Va arrivar l’estiu i la meva empresa va fer un programa de patrocini pel talent esportiu intern: vaig pressentar el meu projecte i em varen becar per fer Boston, només em demanaven còrrer representant la companyia (em vaig fer una samarreta amb els logos per l’ocassió), donar-li visibilitat de manera interna i alguna foto a les xarxes amb el hastag que varen crear; poc més, a canvi una aportació econòmica que venia de luxe per les despesses d’un viatjer-maratonià o maratonià-viatjer, com volgeu veure-ho.
Era un fet, anava si o si...la resta: procés d’inscripció, l’accepted, es ja història documentada al començament del fil.
La història de la cursa, la més antiga, l’única que es fa ininterrompudament des de 1897 el tercer dilluns d’Abril, el Patriots Day a l’estat de Massachusetts, hi es altament documentat. Com va començar amb 24,5 milles amb sortida a Ashland, com no es va aturar ni amb la primera Guerra Mundial, com van traslladar la sortida a Hopkinton el 1924, com va ser on va participar per primera vegada una dona (amb dorsal d’home), la Kathrine Switzer l’any 1967, i com la ciutat va patir els malaurats atemptats l’any 2013.
PREPARACIÓ
La preparació d’una Marató l’he organitzat normalment en 14 setmanes, de vegades en 12, alguna n’he fet en 15 i el métode l’he anat canviant, encara que he repetit preparacions per comparar resultats.
Aquesta es plantejava amb 17 setmanes: 12 per assimilar el ritme de cursa: 4’12”-4’13” i 5 per adaptar-me a perfil exigent de Boston. El fet de fer 12+5 també hi era per la possibilitat d’intentar PB a la Marató de Barcelona. Així si algú vol fer aquest pla d’entrenament per una cursa de perfil normal, por agafar les 12 primeres setmanes i ja ho té.
Per aquesta en concret, volia treure kms “basura”, fer més kms a ritme objectiu i ritmes alts. Així la preparació hi es organitzada segons les idees d’en Renato Cánova i els seus workouts: intervals llargs a ritme de cursa (amb augment progressiu setmana a setmana fins arrivar al 3x7000), Fartleks curts i llargs, Tempos al 90% i 95% del ritme de cursa...
A diferència d’altres preparacions, en aquesta sí competiria en Mitja Marató, faria test amb dorsal, buscant PB. Això no ho feia desde febrer de 2015 i vaig poder baixar el registre 2 vegades deixant la meva marca de 1:26:39 a 1:23:26.
Dins la preparació hi era l’estrategia de cursa. El perfil de Boston es molt punyetero i gràcies l’
aurelian vaig descobrir aquest anàlisi de la cursa:
medium.com/running-with-data/how-to-pace...-boston-4abf26e64bf8
Es una lectura molt interesant pels que valen correr Boston en un futur. Ve a segmentar l’anàlisi dels resultats de 3 tipus de corredors: el corredor normal que no seguéis una estrategia clara (línia verda), els que treuen PB (línea brava) i els élit (línea vermella).
Els corredos “normals” s’acceleren en massa (fins un 10% sobre el seu objectiu) els primers 15K i això els penalitza quan arriva la part dura, perdent un 10% vs el seu objetiu…això es un gap, una variabilitat, del 20%.
Els que treuen PB s’acceleren de l’ordre del 4% les primeros 9 milles, per perdre de l’ordre del 5% les 7 milles complicades. Això es una variabilitat del 9%, garantia d’éxit per un corredor popular.
Pel que fa els elits, sub2h30’ per l’anàlisi, comencen més frenats, ells augmentaran només un 3% les primeres 9 milles i afluixaran fins un 3%. Una variabilitat del 6%…..de fet, la tarda anterior, l’organització penjava un GIF d’en Galen Rupp dient:les primeres milles slolwy !!
Aixi doncs l’estrategia es guanyar una mica al començament (sense pujar-se molt), mantenir ritme de cursa i perdre de l’ordre de 5% al final. L’estratègia de cursa estava definida……però….la variable del temps….com afectaria la previsió de pluja, de fred…i de vent?
Durant aquesta preparació vaig estar estudiant sobretot l’afecte de la temperatura (els últims 2 anys les temperaturas n’havien sigut elevades) i del vent (ja que a Nova Anglaterra, el vent es molt canviant i acostuma a venir de l’Est-NordEst). Vaig donar amb en un estudi que quantificava l’efecte (en % de millora) en funció del vent: Tinman's Velocity-Wind Effect Chart per si algú vol adintrar-se en el tema.
Per acabar d'adobar-ho, us deixo 2 calculadores de modificació del ritme de cursa en funció de l’increment de temperatura i del vent:
runsmartproject.com/calculator/embed/index.php
hansonscoachingservices.com/hmmcalculato...lency_calculator.php
Per últim deixo la tabla amb la recomanació de ritme per milla, organitzada cada 3,1 milles i desde 2h30’ fins 3h00’:
i de 3h00’ fins 4h00’:
Amb la preparació feta, el perfil estudiat, l’estrategia de cursa clara vaig volar cap a Boston amb el dessitg d’atrapar aquesta cursa.