Marató de Boston – 16/Abril/2018
En aquestes alçades, la meva filosofia davant de la marató és molt senzilla: intentar entrenar bé, per poder així patir el mínim el dia de la cursa, i intentar gaudir-la en la mesura del possible. La meva lluita en la marató fa temps que va deixar de ser contra el crono. La meva lluita es centra en la distància, i cada vegada que creuo la línia d'arribada em dic a mi mateix: “ho has tornat a fer!!”. Els 42,195km em segueixen pesant, se'm fan massa llargs, i més llargs, sens dubte, que les 26,2 milles. Potser és per això que prefereixo córrer en països on les curses estan mesurades en el sistema anglosaxó.
Per aquesta marató totes les 14 setmanes d'entrenament van sortit bastant rodones, que en el meu cas simplement vol dir que en cap moment vaig tenir cap molèstia en el tren inferior, amb sessions de qualitat força interessants. Sens dubte el haver reduït el meu pes corporal en un 10% en les primeres setmanes d'entrenament va tenir-hi quelcom a veure. Per rematar-ho, dir que les sessions amb la fisio van estat poc doloroses, ja que no hi havia “desajustos” importants.
Donat el particular perfil de la marató de Boston, farcida de tobogans, i amb les Newton Hills com a plat principal de la festa, vaig introduït algunes sessions de pujades. En el meu cas el circuït triat va ser l'Avinguda de Pedralbes i rodalies, que de punta a punta fa una mica més de 1000 metres, i que en la majoria del seu traçat te un pendent del 5%, que és el màxim pendent que et trobes a les Newton Hills.
També, com part de l'entrenament, vaig participar en les mitges de Sta.Coloma, Gavà, Calella i Montornés, combinant qualitat i volum, segons tocava, amb uns resultats agraïts.
Tot plegat em va donar certa confiança i una bona dosi d'optimisme per encarar aquesta marató, fins que, a 2 setmanes de la cursa, vaig a començar a mirar les previsions meteorològiques...
Els primers dies no m'hi vaig amoïnar massa. Amb tants dies d'antelació, segur que aquelles pluges i vents que pronosticaven pel 16/Abril canviarien o bé de dia, o bé de destinació, o bé d'intensitat...
Però quan vaig començar a veure que entràvem a la darrera setmana pre-marató, i tot plegat s'anava confirmant, ja em vaig posar neguitós. M'encanten les temperatures baixes per córrer, i una mica de pluja sempre és benvinguda. Però si del que estem parlant és de la combinació de molt de fred, de força pluja, i d'estones de vent, sempre de cara, d'una moderada intensitat, això ja és un altre cosa, i més si s'ha d'aguantar durant 4 hores, com és el meu cas.
Així les coses, vam arribar a Boston el dissabte/14. Dia moooolt gris, totalment cobert, bastant fred, i força vent. No plovia. De l'aeroport vam anar directament a la fira del corredor, que enguany havia canviat de lloc. Abans era al costat de l'arribada, molt a prop de l'hotel on ens allotjàvem, però en aquesta edició van decidir fer-la en el Seaport World Trade Center, que no és tant cèntric. De la fira del corredor poca cosa a afegir al que ha dit el Òscar a la seva crònica: preponderància absoluta de Adidas, amb Asics, Brooks, Saucony amb stands de segon nivell. Preus molt poc interessants, i quasi cap publicitat d'altres maratons. Això sí, podies sortir de la fira havent recollit un bon grapat de mostres de tota mena de productes per menjar, per veure, cremes, gels, etc... Em va decebre bastant, francament. Esperava quelcom semblant a la fira de Nova York, i en té poc a veure.
Del diumenge/15 poc a dir. Dia molt semblant a l'anterior pel que feia a climatologia. Estavem a Back Bay, a tocar de Boylston street i de la línia d'arribada de la marató. Pel matí vam anar a reconèixer la zona, incloent-hi línia de meta, àrees post-cursa (ocupen uns quants carrers), àrees de punt de trobada amb acompanyants, i punt de recollida dels corredors pels autocars el dia de la cursa, en el Boston Common/carrer Charles. Era mig matí, i per Boston Common hi havia un bon grapat de gent preparant les cames pel dia següent, incloent-hi alguns runners d'elit. Corredors amb Boston Marathon Celebration jackets de tots colors, corresponents a edicions d'anys anteriors. Malgrat faltaven 24 hores, ja hi començava a haver mesures de seguretat, amb alguns controls i força vigilància. Vaig aprofitar per comprar la "Boston marathon celebration jacket 2018" a “Modell's”, 400 Boylston street, de tornada a l'hotel. Tarda a l'hotel. Les previsions ja donaven amb claretat un dilluns/16 molt complicat, amb fred, pluja constant durant tot el dia, amb estones de força intensitat, i vent. Recordo que jo, optimista de mi, li vaig dir a la Tere, la meva dona, que aquests americans s'acostumaven a equivovar amb això de les previsions, i que no seria estrany que el dia següent no plogués. (Encara recordava el dia previ a la marató de Los Angeles 2012, quan el dia abans de la cursa, a la fira del corredor, plovent a bots i barrals, els voluntaris ens van dir que pel dia següent estaven previstos uns xàfecs importants, i finalment el dia de la marató no va caure ni una sola gota d'aigua). Bé, crec que m'intentava enganyar a mi mateix... Vaig preparar tot lo del dia següent, primera equipació, segona equipació, i mudes seques “post-marató”. Quantitat important de material ja molt usat, per llençar al Athletes Village de Hopkinton: sabatilles, dessuadores, mitjons, guants, paraigua, impermeables i paravents. I tota la intendència de gels i sals per la pròpia cursa.
El meu dorsal era 30802, wave 4 i corral 7, per tant hora límit de sortida cap a Hopkinton de l'autocar 9:30, i hora de sortida de la cursa 11:15. Vaig decidir que, amb el dia que faria l'endemà, quan menys temps hagués d'estar al village de Hopkinton millor (encara recordava quan a la marató de Londres 2015, vaig haver d'estar una hora eterna abans de començar la cursa, en el village, sota la pluja, amb les carpes col·lapsades, i tremolant sense parar). Per tant vaig poder llevar-me a un hora perfectament normal, i desprès de seguir tots els protocols pre-cursa del dia d'una marató, vaig sortir de l'hotel a les 8h45' camí de Boston Common, caminant, i acompanyat per la Tere...
... I per un paraigua, és clar. I és que no es van equivocar, les previsions, gens ni mica. Mare de Déu, quin dia!!!. Us ben asseguro que si no arriba a ser Boston, i es tracta d'un altre marató més propera (i més barateta, perqué no dir-ho), li hagués dit a la Tere que ho deixava córrer per un altre any, com vaig fer fa 2 anys a Moscú. I a ella favor que li hagués fet, pobreta, ella també va passar un matí de gossos, sota el vent i la pluja...
Però no vaig tenir pebrots, i vaig decidir anar a entomar el que caigués del cel, alhora que fotent-li a les cames una tralla de 26'2 milles (que no de 42,195km). Ja el trajecte a peu cap a Boston Common per agafar l'autobús va ser molt complicat. Desprès de passar uns primers controls per entrar a Boylston street, es van girar unes fortes ràfegues de vent, mentre plovia, que feien del tot impossible que no acabessis totalment mullat, de moment exteriorment (per tota la capa d'impermeables i altres protectors), encara que les sabatilles, per ser transpirables, ja van agafar tota l'aigua, i mitjons mullats. I encara no havia arribat ni al autocar...
Al arribar a Boston Common, els acompanyants ja no podien passar a la zona on es feia el pick-up de corredors. Hi havia un darrer control, i allà em vaig acomiadar de la Tere. Vaig pujar en un dels darrers autocars, sortint de Boston Common a les 9h22'. En aquesta hora el Oscar ja estava dins del corral, preparat per sortir.
Vaig arribar a Hopkinton a les 10h15', desprès de més de 45' de pluja de forta intensitat. Vaig calcular i ajustar força bé, ja que només hauria d'aguantar l'infern del village poc més de mitja hora.
I vaig fer bé. Quina estampa! Quin panorama! Dantesc!. Si allò alguna vegada havia estat un camp de gespa, coberta o no per la neu, ara era un fangar d'unes proporcions increïbles, i el pitjor de tot és que per arribar a tota la bateria de WC's havies de creuar per damunt de tot el fangar. Total, cues i cues de corredors davant els WC's amb fang fins els turmells, sota una pluja intensa, i sense on poder-se aixoplugar.
La poca estona que vaig estar en el village va ser suficient per queda xop i començar a tremolar, abans fins i tot de començar-me a treure capes de roba. Estàvem a 34ºF (1ºC), que amb la pluja i el vent rebaixaven uns quants graus la temperatura de sensació. Com jo tenia el darrer corral, vaig pensar que ja veuria quan em tocaria, només estan alerta de quan es comencés a buidar el village. I així va ser. Vaig enfilar cap el corral, erem un munt de gent. Semblàvem sortits d'una pel·lícula en la que els elements naturals haguessin devastat un poble – el nostre village – i en la que els seus habitants – els corredors – haguéssim de fugir cercant un lloc on poder tornar a començar. Però la realitat era un altre. La realitat era que vam sortir del village, sota la pluja, i que ens quedaven una mica més de 1000 metres caminants pel carrer principal del poblet de Hopkinton, sota cel ras. Sort que portava l'impermeable i el paraigua, al menys aniria “protegit” fins la línia de sortida. He dit paraigua???
Doncs no. Al sortir del village et fan deixar els paraigües, ja no els pots dur més enllà. Només em quedava l'impermeable. Gorra de pluja, i guants, tota la resta havia anat ja fora. I abans d'arribar a la línia de sortida, la gent ja corria. Era una sortida desorganitzada, ja sense speakers, quasi ningú animant, els corredors van sortint conforme arriben a la línia. Eren les 11h30' quan vaig creuar l'arc de sortida, posant el crono en marxa. No sé si la sortida de les waves i corrals precedents van sortir en l'horari previst, o es va anar acumulant un retard en la sortida, que en el meu cas va ser de 15 minuts. El cert és que allà estava jo, amb les sabatilles xopes i els mitjons xops i mig, amb els guants totalment calats, i amb totes les extremitats glaçades, per intentar córrer 26,2 milles (que no 42,195 km) sota unes condicions que no les hi desitjo a ningú (??).
Em deixava un petit detall, tant petit, tan petit, que si no arriba a ser per aquest petit detall, molt probablement no hagués pogut aguantar tota la cursa, i m'hauria hagut de retirar pres d'una inevitable hipotèrmia. I és que finalment, sense pensar-ho, vaig decidir que el meu estimat impermeable, aquell vell impermeable de plàstic que de tant vell té algunes costures rebentades,
impermeable d'un blau llampant, m'acompanyés unes primeres milles, i unes quantes més, i unes quantes més, fins arribar a Boylston street, a meta.
Inconvenients d'haver de córrer amb impermeable: tots, i més. Us els podeu imaginar, no cal que us els digui. A més portava el dorsal a la samarreta interior, l'impermeable mig tancat, i probablement això va donar algun problema de lectura del dorsal al passar pels punts de control, entre ells la línia de sortida.
Com el Oscar ha donat prou detalls del que és la pròpia cursa, no el repetiré. Clarament vaig anar de més a menys. Crec que estava per fer sub 4h, i havent estudiat prèviament els ritmes, els vaig poder mantenir perfectament en les primeres 5 milles, malgrat la que estava caient. Però quan ja portava uns 40-45 minuts corrents, els quàdriceps es van començar a posar com a pedres, fruit del fred. Anava amb el tren inferior totalment calat, i allò va anar a més, de tal manera que se'm van engarrotar les cames, només cobert un quart de cursa. Així les coses, amb els guants xops, les mans glaçades sense ni poder agafar els gots d'aigua ni poder obrir els gels i barretes que portava amb mi, així vaig anar cobrint les milles. Al menys l'impermeable em va protegir de tota la part del tors.
Durant tota la cursa no va parar mai de ploure, a vegades la intensitat augmentava considerablement i queia calamarsa. La temperatura al llarg de la cursa va pujar fins a uns 5ºC, i la intensitat del vent, sempre de cara (vent direcció Est-Oest) va ser variable, amb cops intermitents molt significatius.
Lamento haver de reconèixer que quasi tota la cursa la vaig fer en modalitat visió túnel, i quasi ni me'n vaig adonar del llocs emblemàtics pels que anàvem passant. A Newton Hills em vaig concentrar totalment en les 4 pujades del dimoni, abstraient-me de tota la cridòria i animació que m'envoltava. I el cos, les cames i el cap van aguantar fins el final de la cursa, pensant només en la dutxa calenta en arribar a l'hotel.
I finalment va arribar el moment tant desitjat, Boylston street. El darrer revolt abans d'encarar els bastants centenars de metres de Boylston street que et porten a meta estava farcit de diferents peces de roba i proteccions que els corredors i corredores, abans de cobrir els metres finals, es van treure del damunt un cop ja havien complert la seva funció. I jo no vaig ser menys, em vaig treure el meu estimat impermeable blau, amb la sola diferència de que jo no el vaig tirar, i el vaig portar rebregat a la ma dreta durant tot Boylston street, fins a meta. I és que a un company que m'havia salvat d'una més que probable retirada no se'l podia deixar tirat en una cuneta de Boston.
Arribar i moldre. Voluntaris amb ampolles d'aigua.
On eren les mantes?
Vaig caminar un tros, sota pluja intensa i vent, i em van penjar la medalla.
On eren les mantes?
Més endavant, ja tremolant, vaig arribar als voluntaris que entregaven les mantes. Els corredors se'ls hi tiraven literalment al damunt, per estirar-lis les mantes de les mans. Semblaven escenes tretes de filmacions de certes parts del Món desgraciadament tan poc afavorides. Gent tremolant, amb els cosos entumits i sense poder-se ni moure, i entomant una mànega d'aigua de collons.
I aquest era jo, esquivant i passant dels no sé quants centenars de metres que em quedaven per arribar als llocs on donaven els que suposo eren els avituallaments post-cursa, i per anar a buscar la sortida més propera i anar al lloc de trobada acordat amb la Tere.
Afortunadament ens vam trobar a la primera. Ella em portava tota una muda sencera, interior i exterior, més un paraigua addicional per mi. Plovia molt, i com vam poder, en una petita cornisa d'un portal, em vaig canviar tota la part superior, i sota el paraigua, vam començar a caminar cap a l'hotel, un camí que ara se'm faria etern.
Plovia tant, i tremolava que no vegis, quan vam fer el que tothom feia, i va ser entrar en el que semblava l'entrada d'unes galeries. Allò ens va salvar en aquest darrer tram de l'aventura. A mès de que s'estava a una temperatura que em va permetre reaccionar, vam tenir la sort de que una parella de Bilbao que estava en el nostre hotel (ell també havia corregut la marató) ens va reconèixer, i ens van dir que hi havia un sistema de passadissos semblants als skyways de Minneapolis, de tal manera que podríem arribar al nostre hotel sense haver de tornar a sortir al carrer, passant els edificis i cobrint els carrers per corredors i galeries comercials.
La resta ja és historia. Vaig acabar la cursa amb 4h15'08” segons el meu Polar, però la organització em va donar un temps de 4h52', amb alguns errors u omissions de lectura. Vaig fer una reclamació, aportant proves, i m'han donat efectivament com a temps oficial el temps que jo vaig reclamar.
Excepcional tota la gent animant i cridant a tot arreu, malgrat una meteorologia tant adversa.
Igualment excepcionals els voluntaris i voluntàries, tothom amb un somriure als llavis, en un dia molt difícil per ells.
I pels qui aneu darrera de les Majors (primer van ser New York, Chicago, Boston, Berlín i Londres), i Tokyo s'hi va afegir darrerament. Si us penseu que corrent aquestes 6 curses ja heu completat el repte,... doncs esteu equivocats!!!
I és que sembla que estàn considerant fermament incorporar noves curses al grupet. Això és una màquina de fer diners, i certes empreses i organitzacions no ho volen desaprofitar. Tothom suca.
Estan sonant com aspirants una marató a Sudàfrica (Johanesburg?) i un altre marató asiàtica (Shangai?, Singapur?)