Quan vaig acabar la marató de Barcelona al 2018, no em podia imaginar que trigaria 8 anys en tornar a fer-ne un altre. Han sigut uns anys amb molt problemes físics, cap greu afortunadament, principalment produïts perquè el cos es fa gran i li has fotut molta canya i perquè em va costar trobar els canvis adequats al meu sistema d’entrenament que havia fet servir fins ara. A més a més als darrers temps a les maratons cada cop t’has d’inscriure amb més antelació sinó et quedes fora. Així doncs, l’estiu passat veient que havia acabat una temporada mínimament bona, tornant a fer mitges maratons, vaig decidir apuntar-me a la marató. Només inscriure’m em vaig tornar a lesionar dels bessons. Així doncs no va ser quasi fins al desembre que coincidint amb l’inici del pla d’entrenament vaig poder tornar a entrenar amb normalitat.
Vaig elaborar un pla d’entrenament que vaig anomenar de serveis mínims, o també “pla de merda”. Com que el que em resultava més lesiu era córrer ràpid vaig eliminar els entrenaments de sèries (on corres per sobre del ritme de marató), els controlats (on corres a ritme de marató), deixant així només un dia fort a la setmana, que serien els diumenges coincidint amb la tirada llarga. A part d’això vaig afegir un segon dia de gimnàs, que penso que a partir d’una edat és clau per minimitzar les lesions. El pla el vaig poder desenvolupar sense gaires problemes, doncs de dilluns a dissabte, tot eren rodatges suaus, així diumenge podia fer un dia més exigent sense arribar amb la musculatura gaire carregada. L’objectiu estava clar, prioritzava no lesionar-me per sobre d’una possible marca.
Així d’aquesta manera vaig aconseguir el primer objectiu, que era estar a la línia de sortida. En aquests anys que no havia fet la marató de Barcelona, et dones compte de seguida que ha crescut d’una forma exponencial. Un guarda-roba interminable, molta quantitat de gent en totes direccions, molts calaixos, diferents hores de sortida, etc.
D’entrada em sento una mica perdut a la nova sortida. Estic al calaix vermell (entre 2h45’ i 3h.), però davant del calaix no estan les llebres de 2h45’ sinó les de 3h. Les llebres de 2h45’ han sortit al calaix de davant fa deu minuts, de fet també han sortit algunes més de 3h. En fi, com que tampoc tenia intenció de seguir cap llebre, no em preocupa gaire, però el fet de que les llebres de 3h. estiguin davant de tot, fa que la gent s’amontegui més de lo normal. Lògicament la gent d’aquell calaix té intenció de córrer més ràpid, per tant el que volen és posar-se per davant d’elles quan donin la sortida i no quedar obstaculitzats pel gran grup. Queda molt poc perquè es doni la sortida, i mentre canten la cançó de Barcelona la gent s’apreta més encara, tinc la sensació de que Montserrat Caballé m’està xafant contra la multitud. Per fi es dona la sortida, empentes, cops de colze, i com que el ritme objectiu d’entrada es entre 4’ i 4’05” vull passar les llebres el més aviat possible. Afortunadament Gran Via es prou ample com per maniobrar sense problemes.
A la primera part predominen les llargues rectes, intento no mirar a la llunyania, prefereixo mirar als atletes que van al meu voltant, el públic, els edificis. El ritme l’estic complint bé, així doncs, ara mateix, l’únic objectiu és anar sumant quilòmetres. Em passa l’Estanis, em diu que vol anar a 4’. Jo estic anant a 4’02 en aquell moment i tot i que 2” no són gairebé res, prefereixo seguir al mateix ritme. Jo no corro amb pulsòmetre, corro per sensacions, i en aquell moment tinc les sensacions correctes. Quan arriba el primer avituallament allò és una bogeria. Has d’anar al tanto perquè hi ha gent creuant-se en totes direccions. Agafo un got i de seguida veig que només n’hi ha un dit d’aigua. És el primer cop que faig una marató amb els gots, per tant hauré de millorar la meva tècnica i amortir una mica la mà quan agafo el got. El carrer València es fa llarg però hi ha molta animació, i tinc la meva claca particular, el Khryz i l’Oliveras que m’estan seguint a diferents punts.
Quan s’acaba el carrer València, marco el quilòmetre més lent a la pujada de Felip II. Per sort, just després amb la baixada de la Meridiana recupero el temps perdut. Just allà està animant el mític Danili. Al següent avituallament un corredor beu d’una ampolla, la llença quasi plena i l’atleta que va al meu costat la trepitja i es torça el peu. M’ha anat de poc. Només estic bevent cada 5k, doncs cada 2,5k em sembla excessiu , però el fet de que en aquests avituallaments hi hagin ampolletes enlloc de gots em fan replantejar-me l’estratègia. El següent avituallament és correcat, una injecció d’energia amb els seus ànims, tot i que em ve al cap quan abans estava als darrers quilòmetres. Aquest cop encara queda molta marató per endavant.
Paso la mitja marató en 1h25’ i inicio la baixada del Paral·lel. Se’m fa estrany fer aquest tram de baixada, quan tradicionalment era la part final de la marató en sentit contrari. De cop sento una punxada al bessó. Això m’obliga a trepitjar una mica més de taló per una estona. És un dels problemes que et poden provocar les sabatilles de carboni, doncs et fan trepitjar molt de punta i els bessons poden patir més del compte. Entro a la zona del litoral, amb les cames cada cop més carregades, i un ventet que sense ser molt fort, molesta una mica.
Si la zona de la diagonal abans es feia dura quan era del k25 al 30, ara que és del k30 al k35, és fa més dura encara. Començo a tenir flato, fet gens habitual en mi. Crec que veure en got m’ha fet empassar més aire del compte, i ara noto un dolor molt fort. Intento relaxar-me i respirar correctament, però no és fins que giro a Glòries que començo a trobar-me un pel millor. Els isquios els tinc molt carregats, però a aquelles alçades tampoc crec que ningú vagi sobrat. Tot i que en aquesta segona part m’estic trobant físicament molt pitjor, no he baixat el ritme.
Quan surto de la Diagonal ja penso que l’arribada està més a prop, passo per un lloc amb molta animació amb un grup de diables que onegen bengales. Just el que necessitava ara, empassar fum i pólvora. Girem direcció al litoral de nou. Aquest tram se’m fa molt pesat, fins que tornem a encara el carrer Marina i de nou vas direcció cap a l’arribada. El darrers quilòmetres són molt durs, em fa mal tot, però trec forces de no se on. Per primer penso que puc acabar una marató vuit anys després. El darrer quilòmetre és una suau baixada, començo a gaudir, veig un grup de llebres davant meu, són les llebres sub3h que han sortit al primer calaix i com que els hi he recuperat els 10’ de diferència que m’emportaven arribarem junts. Xoco la mà amb el Waterpoler i passo la línia d’arribada en 2h50’, increïblement he fet la primera i la segona mitja quasi en temps idèntics. Em poso les mans al cap, em fa mal tot, però estic increïblement feliç.
El company Guissona, tenia una frase que deia: “Potser la última marató l’has fet i encara no ho saps”. Durant un temps vaig assumir que la del 2018 seria la última, però de moment he aconseguit que no ho sigui. Ara toca descansar i a veure que ens depara el futur.