Voleu saber que es un totxo de crónica?
Doncs aquí teniu la meva, que havia penjat primer al foro del grup d'entrenament JB
Al tanto que va per llarg! :sarcastic:
Barcelona 2015. La meva primera Marató.
Pot un somni fer-se realitat? Es possible que la realitat superi el somni? Doncs això és el que m’ha passat a mi amb la meva primera marató, la Marató de Barcelona 2015.
Com ja vaig posar en un post, vaig decidir fer la Marató el dia de la Marató del 2014. Des d’aquell dia, cada vegada que em costava fer un entrenament, cada vegada que em feien mal les cames o volia abandonar, pensava en que estava entrenant la marató. Que tot em curtia i tot era una prova. Decidir no saltar-me un entrenament era també una part del entrenament, o fer les deu sèries tot i que a la vuitena no podia més…
Els dies passaven ràpidament i com qui no vol la cosa em vaig trobar amb la gran prova de foc, la Maratest. Van ser tant bones les sensacions que vaig tenir, tant satisfactòries, que em vaig tranquil·litzar moltíssim. Era evident que més enllà del Km 30 era un misteri, però signava sense dubtar arribar al Km 30 de la Marató amb la mateixa sensació que vaig tenir el dia de la Maratest, ni més ni menys.
Tot es resoldria en uns dies.
15 de Març. El dia arriba.
Vam quedar els companys JB’s a un bar, ben d’hora per fer la xerradeta i agafar ànims. Jo tenia un luxe increïble. Disposava de llebre pròpia, en
danalbod, que m’agafaria al km 20 i m’acompanyaria fins el final. Es pot demanar mes?
Després dels ànims entre tots, anem cadascú al seu calaix. Decideixo posar-me una mica davant de la barqueta sub 3:30. El meu pla era anar a 4:55, de manera que pugés fer una mica de coixí de cara a la part més complicada, el Paral·lel. No volia arribar-hi i veu-re com se m’escapava el sub 3:30 a la pujada.
De córrer, no en se gaire, per això procuro escoltar tots els consells que em donen els que en saben. L’
amic em va dir: “no apretis al principi, els deu primers km pots perdre trenta segons”.
Ho vaig tenir al cap tota l’estona.
Sortida.
Moment emocionant, esperant el tret de sortida que no arriba mai i quan arriba el cor es dispara: Vinga, ja hi som! Ja ha arribat el moment!!! Em sento eufòric i feliç, sense nervis, simplement gaudint el moment.
Km 0-5. 00:25:10 (5:02) / 00:25:10 / Posició 4226
Començo suau i no em preocupa veure 5:15 al meu rellotge. Recordo les paraules de
amic i sé que ho recuperaré. Hi ha molt temps per davant, molt.
Pugem per Sants, ambient fresquet i força gent animant. Em deixo portar. Disfruto. Tothom riu i ho passa be, normal, tot just comencem. El rellotge diu 5:05. Vaig bé, -penso-, regulant amb les pujadetes i recuperant una mica amb les baixades. Cap el km 3 em poso a 5:00. Sento el meu nom i que m’animen: es el
aurelian que està entre el public. Ens acostem al Km 5 i ja gairebé estic en temps promig previst.
Km 5-10. 00:24:35 (4:55) / 00:49:45 / Posició 4211
Els quilòmetres passen fàcil, molt fàcil. Arriba el primer avituallament i agafo aigüa. No em saltaré cap, donaré si cal un parell de glops i prou, no vull tenir set. Afortunadament hi ha molts d’avituallaments, un punt molt bo de la marató. A la Diagonal pujo una miqueta el ritme, només 5 segons per anar compensant. Com fa baixada em resulta fàcil i sense esforç aparent. Vaig molt còmode. Passo pel Km 10 complint la recomanació de
amic.
Km 10-15. 00:24:27 (4:53) / 01:14:12 / Posició 4192
Enfilem carrer Tarragona, fa baixada i es fa fàcil. Penso en si veuré als companys
Rugbyman i
danalbod, que estaran al Km 12 veient-nos passar i després marxaran cap a la Meridiana. Mentre baixo per Tarragona penso que ja porto una hora corrents!! Se m’ha passat volant, gairebé sense adonar-me’n. Tinc la sensació d’haver començat fa 5 minuts. Em puja la moral. M’ho estic passant en gran. No veig els companys, tot i que en
danalbod si que em va veu-re a mi.
Gran Via es fa una mica avorrida. Jo fa 2 anys que corro i ja he perdut el compte de les vegades que he passat per Gran Via corrents, així que es un tros que no crec que recordi en un futur. Pugem per Passeig de Gràcia i m’enrecordo de la sortida de la Cursa de El Corte Inglés. A Rosselló hi ha força gent. La veritat que que d’animació al carrer no hi falta, fa goig.
Km 15-20. 00:24:33 (4:54) / 01:38:44 / Posició 4196
Arribem a la Sagrada Família, un moment emocionant. Es com si estigués fent de turista a la meva pròpia ciutat.
Carrer València. Aquí havia quedat amb una amiga que vindria a animar, i em fa por que no ens veiem. Arribo al punt pactat, gairebé al agafar Meridiana i allà esta. Ens saludem: “Eii"!!! “Ueeee”!!! i en cinc segons ja he passat de llarg, però amb una injecció de moral.
I arribo a un dels moments marcats com a perillosos: la Meridiana. Un tros ben llarg d’anada i tornada que es pot fer molt monòton. Afortunadament, tinc coses en les que pensar. Per primera vegada puc veu-re els companys que van per davant: Veig a
mk30 i la barqueta del capi
Jorfer. Segueixo parant atenció, doncs m’he de trobar en un moment o altra amb
danalbod… Ja el veig!! però ell no, així que el crido i es planta al meu costat en un tres i no res!
Comença una nova cursa.
Dani em pregunta com estic i li dic que sorprenentment be. Puc parlar i, de fet, xarrem una mica. Em comenta que ara ja m’ho pot dir: ha estat malalt fins el dia anterior. I tot i això està fent-me de llebre. Ets molt gran
Dani, ets un crack!!!
Km 20-25. 00:24:27 (4:53) / 02:03:11 / Posició 4168
Seguim baixant Meridiana, relaxats i xerrant. Qui m’ho anava a dir, que amb 20 km a les cames i podria anar xerrant. En
Dani no sols em feia de llebre, m’agafava l’aigua, em marcava el ritme i es preocupava de que no trepitgés cap botella ni tros de fruita al passar pels avituallaments. Un luxe, em feia sentir malament i tot, li deia: tranquil,
Dani, que ja m’agafo jo l’aigüa…
Mitja Marató: 01:44:09 (4:56)
Passem la mitja clavant el temps. De cames vaig be, de respiració be… d’anims de conya. Li transmeto tot això a en
Dani i ell m’ajuda a regular, sobre tot si pujo una mica ell m’avisa, però em deixa fer. Sortim de Meridiana i anem a València. Torno a veu-re a la meva amiga i piquem les mans un segon.
Anem cap a Gran Via de nou i comentem que empalmem amb la mitja de Barcelona, donat que es una part igual, excepte que el tros de la Diagonal aquí es més llarg.
Km 25-30. 00:24:15 (4:51) / 02:27:26 / Posició 4003
Precisament la Diagonal es el següent punt crític que tinc marcat, com la Meridiana. Un tros llarg d’anada i tornada. De fet es gairebé mitja hora de cursa, amb els seus 5 km. Tot i així les cames van soles i ja fa temps que en
Dani m’avisa que anem més propers a 4:50 que a 4:55. Intento baixar de tant en tant però la tendència es anar una mica més ràpid. Aprofitem per localitzar als companys que van per davant nostre a l’anada i als que van per darrera a la tornada. Entre una cosa i l’altra s’em passa ràpid. Arribem al km 30. Recordo les paraules d’en
Polgi “al km 30 tothom arriba, la Marató comença després”. Molt bé, som-hi!!
Km 30-35. 00:24:47 (4:57) / 02:52:12 / Posició 3656
Passem pel km 30 i faig balanç: Un minut per sota de la Maratest i amb les mateixes sensacions, de poder tirar molta estona més. Tot segons el previst. Tot perfecte -de moment-. A partir d’ara el gran misteri, la màgia de la Marató. Apareixeria el mur de sobte, sense avisar i se m’acabaria el riure? Ni se’m va passar pel cap. Inconsciència? Pot ser, però tenia la intuïció que tot aniria molt be.
Just creuar el pas pel Km 30 li comento al
Dani que cada passa que faig és millor marca personal en quant a distància: mira!, millor marca… millor marca… millor marca…! Girem per agafar García Faria i ens posem seriosos. Es el tros on es comencen a enterrar moltes maratons i no volem que ens passi. En
Dani, molt assenyat, em proposa regular fins el 35 mes o menys i cap al Arc de Triomf tornar a agafar ritme. Em sembla molt bona idea i afluixem una miqueta (es pot veure al parcial dels 5 km). Comencem a veure gent caminant, amb rampes o parada. Inconscientment callem.
Al pas pel Km 33 ens posem alerta per localitzar a
Jord1, que ens ha dit que estarà al km 34. El veiem i el saludem. Anem be de forces i ens fem notar.
Llavors passem pel lloc… el “meu” lloc. La corba entre Avinguda litoral i Salvador Espriu, el lloc on començo tots els meus entrenaments i on he anat saludant a la línia blava cada dia que hi passava, veient com s’esborrava i pensant en el dia que la seguiria, corrents la Marató. Va ser un moment interior, però molt emocionant.
Km 35-40. 00:22:17 (4:27) / 03:14:28 / Posició 3147
Ara venia el moment de la veritat. Pujàvem per Arc de Triomf i vam comentar que Ronda Sant Pere era traicionera, perquè va pujant i no t’adones però fa mal. La pujo millor que no em pensava. Exposo el meu pla: si al avituallament correcat em trobo be, apreto fins el final aprofitant la baixada de Via Laietana. En
Dani assenteix.
Sense gairebé adonar-me’n fa temps que he pujat una marxa i la mitjana ja està clarament per sota de 4:45. Però es el moment, m’he reservat precisament per això. Baixant cap a Portal del Angel aprofito que fa baixada i accelero per passar a gent. Arribem a la Plaça de la Catedral i tenim una pujada de moral important, amb l’avituallament correcat. Recordo aixecar els braços i animar als voluntaris. Una festa. Impressionant. Baixem per Via Laietana i miro el rellotge: 4:30. En
Dani em comenta de reservar pel Paral·lel i jo li dic: em veus cansat? No, oi? Doncs anem a cansar-nos!!! Es el moment. Tot l’entrenament ha estat per esperar aquest moment i em moro de ganes d’afrontar-ho. Li dic al
Dani que el tros de Colón l’hem fet moltes vegades, en moltes curses. Ens el coneixem, això no es res!
Miro el rellotge… 4:20. No penso afluixar. Arribant a Colon veig que el
Dani esta darrera meu, li pregunto, vas be? I em contesta… Vaig! S’està quedant, però em diu que tiri.
Corba a dretes… Paral·lel… Miro el rellotge i llegeixo el temps de carrera: 3:14:30. Estic per fer tres hores vint i poc… Accelero!!!!!
Km 40-42,195 00:09:25 (4:17) / 03:23:53 / Posició 2912
Segona mitja 1:39:45 (4:43)
Tota la cursa pensant en els 2 darrers quilòmetres i havia arribat amb forces. Era el moment de donar-ho tot, de buidar-me. I si hi ha un moment especial que recordaré d’aquesta marató, el moment que queda gravat a foc es la darrera part, aquest darrers 2.195 metres, en pujada, amb quaranta quilòmetres a les cames. Pujant no parava d’avançar gent. Passava com un coet pel costat. El camí es feia estret, amb tota la gent animant: Vinga que ja està, ja ho teniu!!! Semblava una etapa alpina del Tour de França. Brutal.
Segueixo pujant i no afluixo. Ara si que pateixo. Però no penso afluixar. Ni parlar-ne. Veig al
Mister, quasi al final de la pujada i al seu costat al
raulsan fent fotos. Els faig un gest amb el puny, en senyal de victòria, encara tinc forces, vaig a tope!
Arribo a la recta i veig el rellotge de l'arribada. Tot i haver sortit en la segona onada, passaré per sota de 3:30!!!
Ja no accelero mes… mantinc ritme i alço els braços. Crido! Trec la força i l’emoció continguda.
Ho he aconseguit!!!!!!!
Paro el rellotge i veig 3:23:55. Ni m’ho crec…
Havia somiat molts dies amb aquesta cursa, amb la cursa perfecta.
Però havia sigut millor.